• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • قیمت زعفران منصفانه نیست/روایتی تلخ ازوضعیت صادرات زعفران ایران

قیمت زعفران منصفانه نیست/روایتی تلخ ازوضعیت صادرات زعفران ایران

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 8, 1398
  • اخبار

رییس شورای ملی زعفران در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی: در دنیا کسی ایران را به عنوان تولید کننده زعفران نمی شناسد!

به گزارش ایسنا ، رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه اکنون تنها شش درصد زعفران ایران با برند شرکت‌های ایرانی به فروش می رسد، گفت: در حال حاضر در بازار جهانی شاهد قیمت‌هایی از خرید زعفران هستیم که ما این قیمت را منصفانه نمی‌دانیم.

محسن احتشام، دوشنبه شب 7 بهمن، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما هنوز کسی ما را به عنوان تولید کننده نمی‌شناسد که با این حال بیش از ۹۴ درصد زعفران کشور به صورت خام صادر و تنها حدود شش درصد با برند شرکت‌های ایرانی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: شورای ملی زعفران سعی دارد با برندسازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

وی با بیان اینکه محصول زعفران، فخر خراسان جنوبی است که معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار را تامین می‌کند، افزود: قیمت منصفانه زعفران سبب می‌شود تا دسترنج کشاورزان با یک قیمت واقعی به فروش برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند بیان کرد: انتظار داریم اختیارات استاندار خراسان جنوبی بیشتر شود تا به صنعتگر و کارآفرین کمک کند چراکه روند تصمیم گیری‌های چندین ساله در تهران کار را با تأخیر مواجه می‌کند.

احتشام با تاکید بر حمایت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر زیرساخت‌ها نسبت به استان‌های توسعه یافته ضعیف است؛ بنابراین باید تولیدکنندگان استان حمایت و توانمند شوند تا در بازار رقابتی بتوانند فعالیت کنند.

وی با اشاره به لزوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران، تصریح کرد: این موضوع در جلسه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی و جنوبی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برند سازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند.

احتشام با اشاره به اینکه در این راستا هشت خواسته از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است، افزود: یکی از این خواسته‌ها پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در راستای کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک بار مصرف است.

وی بیان کرد: معضل اساسی ما در بحث زعفران صادرات از طریق کارت‌های یک بار مصرف بوده که صادرکنندگان اصلی و واقعی و صنعت زعفران را خانه‌نشین کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند ادامه داد: به دلیل تعرفه ۳۷ درصدی صادرات زعفران به این کشورهای هند و چین در حال حاضر بخش اعظم زعفران به هنگ کنگ و ویتنام می‌رود و از این طریق وارد چین می‌شود.

وی افزود: همچنین به علت تعرفه صفر بین هند و افغانستان بخش زیادی از زعفران ایران به کشور افغانستان می‌رود و از طریق این کشور به هند صادر می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای سامان دهی و سازمان دهی تولید و صادرات زعفران طرح ملی صادرات و تولید زعفران در شورای ملی زعفران تدوین شده است که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید