• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • مرور هفتگی؛ سردی بازار و داغی دعواهای انتخاباتی با طعم زعفران

مرور هفتگی؛ سردی بازار و داغی دعواهای انتخاباتی با طعم زعفران

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران در هفته پایانی بهمن ماه

از دعواهای انتخاباتی تا هزار دلاری شدن زعفران

زعفران، هفته گذشته را با ثبات کامل قیمت ها پست سر گذاشت و همچنان در خواب زمستانی ماند و با همین حال وارد اسفندماه شد. اگرچه وضعیت بازار و قیمت ها آرام بود اما فعالان صنعت پرخبر بودند. از سویی در جریان رقابت های انتخاباتی در تربت حیدریه، بارها پای زعفران به میان امد و نامزدها تلاش کردند از اهمیت زعفران برای مرد این منطقه برای جلب نظر مردم استفاده کنند. در سوی دیگر ماجرای عجیب اوسک زعفران هم، همچنان داغ است و اظهارات و برنامه هایی مطرح می شود که جای تامل و تعجب دارد! اما از همه مهمتر اظهارات یک فعال بازار مبنی بر هزار دلاری شدن زعفران ایران در سطح جهانی است! موضوعی که نیازمند واکاوی و دقت است.

تداوم یخ زدگی قیمت ها

چنانچه از جدول زیر پیداست، قیمت زعفران در بورس و بازار در هفته قبل بسیار باثبات بود. این شرایط در ادامه خواب زمستانی زعفران رخ داد و انتظار می رود با نزدیک شدن به نوروز، دوباره یخ قیمت ها باز شود و نوسانات مثبت و منفی را شاهد باشیم.

ثبات صادرات، رشد قیمت زعفران

در رابطه با میزان صادرات و قیمت صادراتی، علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه رشد صادرات زعفران به اندازه برآورد ما برای سال‌جاری نیست، اظهار کرد: اولین آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات در 10 ماهه سال‌جاری تقریبا مطابق با مدت مشابه سال گذشته است. حسینی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود به‌رغم بدون تغییر ماندن حجم صادراتی ارزش آن افزایش داشته باشد، افزود: قیمت هر کیلوگرم زعفران ایران در بازار جهانی به بیش از 1000 دلار افزایش یافته است.

این اظهارات در حالی است که هم اکنون متوسط قیمت فروش فله زعفران ایران کمتر از هزار دلار و در محدوده 600 تا 800 دلار است. البته انواع باکیفیت و در بسته بندیهای مناسب قطعا قیمت بالاتری دارند اما عمده فروش کشور به صورت فله و به واسطه هاست که قیمت هزار دلار برای آن کمی زیاد است. البته بازار زعفران پرنوسان است و امکان رشد مجدد قیمت ها به بالای هزار دلار هست. باید منتظر پیک بعدی صادراتی در ابتدای سال باشیم.

دعواهای انتخاباتی با رنگ و بوی زعفران

اما در هیاهوی انتخاباتی هفته قبل، اظهارات نماینده ها در خصوص وضعیت قیمت زعفران، خرید حمایتی و وضعیت محصول نگهداری شده، دستگاه گل پاک کن و … جالب توجه بود. دنیای زعفران قصد ورود به جزئیات این اظهارات را ندارد. آنچه لازم به ذکر است اینکه نماینده هر دو طیف و دو رقیب اصلی انتخابات در تربت حیدریه، اشراف و اطلاعات ضعیفی در حوزه زعفران داشتند و اکثر اظهارات نادقیق بود. اما آنچه عجیب بود اظهارات نماینده فعلی مبنی بر حمایت از دستگاه هوشمند گل پاک کن زعفران است! این در حالی است که مسئولان تیم دانشگاه شریف صریحا این اظهارات را کذب اعلام کرده و گفتند که هرگز حتی با آقای باستانی دیدار هم نداشته اند.

موضوع خبری دیگر هم مسئله اوسک است که همچنان توسط یکی از فعالان بازار به عنوان یک طرح مهم مطرح می شود و توسط رسانه ها هم (به صورت طبیعی یا در قالب همکاری های تبلیغاتی) پوشش داده می شود. از نظر دنیای زعفران این طرح عجیب است و ایجاد نهادی مثل اوپک برای زعفران با مختصات بسیار متفاوت، قابل طرح هم نیست!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید