• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • تحلیلی بر وضعیت قیمت زعفران نگین در بورس / 3 عامل بر هم زننده خواب زمستانی

تحلیلی بر وضعیت قیمت زعفران نگین در بورس / 3 عامل بر هم زننده خواب زمستانی

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 16, 1398
  • تحلیل
جدول تحلیل عوامل موثر بر قیمت زعفران نگین در بورس

تحلیلی بر وضعیت قیمت زعفران نگین در بورس

یک اتفاق خاص و دو روند فصلی که می تواند تعادل را به هم بزند

جدول عوامل موثر بر قیمت و تحلیل وضعیت قیمت زعفران نگین در بورس در کنار نسبت های تحلیلی، یک توصیف بسیار ساده اما مهم از وضعیت قیمت زعفران در بازار و بورس دارند؛ تعادل! پیشتر هم درباره این موضوع بارها صحبت کرده بودیم. عاملی قوی برای خارج کردن زعفران از خواب زمستانی، فعلا، وجود ندارد. افت قیمت در ابتدای دیماه با روند صعودی در ابتدای بهمن ماه خنثی شد و اکنون دوباره سر جای قبلی هستیم. اما چه عواملی می تواند این تعادل را به هم بزند و به خواب زمستانی زعفران پایان دهد؟

جداول تحلیلی و وضعیت تعادلی زعفران نگین در بورس

جدول زیر را ببینید. زعفران نگین دوباره، دقیقا روی مرز تعادلی خود قرار گرفته است:

جدول تحلیل عوامل موثر بر قیمت زعفران نگین در بورس

 متوسط ارزش ذاتی دو نماد آتی (قیمت منهای ارزش زمانی) دقیقا در سطح 9.2 برابر شده است.

علاوه بر فاصله بازار گواهی و آتی که صفر است (بعد از حذف رزش زمانی)، فاصله بازار بورس و نقدی هم متناسب است

جدول انحراف نسبت ها از میانگین نیز این موضوع را تایید می کند. جز در دو مورد، همه شاخص ها و نسبت های تحلیلی قیمت زعفران نگین، در محدوده میانگین تاریخی خودش قرار دارد.

تحلیل وضعیت قیمت زعفران نگین

به همین خاطر بود که در تحلیل پیشین درباره تحلیل وضعیت قیمت زعفران نگین در بورس گفتیم که روند صعودی در بورس تداوم نخواهد داشت (اینجا) و همین گونه هم شد.

خواب زمستانی را چه عواملی بر هم خواهد زد؟

پیش بینی کار آسانی نیست اما ملاحظه وضعیت موجود و شواهد بازاری و روندهای تکراری فصلی، احتمال برخی سناریوها را تقویت میکند.

نکته اول این است که زمزمه ها در خصوص کمبود جنس مرغوب در بازار نقدی در حال افزایش است. این موضوع به افزایش فاصله نگین بورسی از بازار کمک میکند. جنس بورسی تست شده است و حداقل ها را دارد. این در حالی است که جنس بازار، ممکن است سرمازده باشد و کم کیفیت.

از این موضوع که بگذریم، دو روند فصلی هم در پیش داریم. با ممکن است طی یک ماه پیش رو، افزایش عرضه در بازار (به خاطر تامین نقدینگی موردنیاز در پایان سال) قیمت نقدی را کمی کاهش دهد. ممکن است این موضوع به بورس هم تسری یابد یا اینکه عامل بالا مانع آن شود. اما همانطور که قبلا هم گفتیم، از انتهای اسفند و ابتدای سال جدید، انتظار برای افزایش تقاضای داخلی و خارجی، افت عرضه و بهبود قیمت ها وجود دارد.

اگرچه برخی نگرانند که عرضه زیاد محصول توسط تعاون روستایی در روزهای رونق بازار، قیمت ها را سرکوب کند. اما این نهاد نشان داده است که برای کسب منفعت خودش هم که شده، این کار را با مدیریت انجام می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید