• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت طلای سرخ ؛ از خرید توافقی تا آخرین آمار صادراتی

مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت طلای سرخ ؛ از خرید توافقی تا آخرین آمار صادراتی

تحولات قیمت در صنعت طلای سرخ

پیش بینی رشد 30 درصدی صادرات زعفران در ماه های آینده، البته مشروط

اخرین تحولات صنعت طلای سرخ/چرا زعفران 1200 دلاری، 500 دلار شد؟

خبر شروع “خرید توافقی” در هفته نامه نگاری با رئیس جمهور برای پرداخت پول “خرید حمایتی”!

هفته قبل صنعت طلای سرخ پرخبر بود. در واقع بعد از چند هفته، دوباره اهالی صنعت زعفران به تکاپو افتاده و با برگزاری نشست هایی تلاش میکنند مسائل این صنعت را موردبحث و بررسی قرار دهند. از خراسان جنوبی خبر رسید که خرید توافقی تا یک ماه آینده اجرایی می شود. اخبار جدیدی هم ز وضعیت صادرات 9 ماهه اعلام شد. طی این هفته قیمت زعفران، مخصوصا زعفران نگین، در بورس نزولی شد. البته در بازار نقدی به طور کلی، قیمت ها صعودی بود.

در نشست مهمی با حضور فعالان صنعت طلای سرخ موضوعات و چالش های همیشگی این صنعت، مخصوصا در حوزه صادرات مورد بحث و تکرار قرار گرفت. از جمله اینکه چرا زعفران 1200 دلاری را 500 دلار می فروشیم؟ درباره پایانه صادراتی زعفران نیز، “مکاتبات” جدیدی ایجاد شده است!

تحولات قیمت در صنعت طلای سرخ

آمار 9 ماهه صادرات زعفران

میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران، گفت: بنابر آمار ۹ ماهه گمرک صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش یافته است که این امر به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما و صدور قوانین سختگیرانه و یک شبه صادرات باز می‌گردد. وی با انتقاد از قاچاق زعفران به بازار‌های هدف، گفت: تا کنون بیش از ۳۰ درصد زعفران به دلیل مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما به صورت قاچاق از کشور خارج شده است، در حالی که با رفع موانع صادراتی شاهد پدیده شوم قاچاق نیستیم.

پیش بینی رشد 30 درصدی صادرات زعفران در ماه های آینده، البته مشروط

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: بنابر آمار گمرک تا آذر ماه ۳ تن و ۶۷۵ کیلو زعفران به افغانستان صادر شده، در حالی که صادرات این محصول به افغانستان ممنوع است از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود توجه جدی بر این موضوع داشته باشند چرا با خروج قانونی و غیر قانونی این محصول استراتژیک به افغانستان بازار‌های هدف را از دست خواهیم داد.

میری در پایان تصریح کرد: اگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان مرتفع شود، نه تنها از پدیده شوم قاچاق جلوگیری می‌شود بلکه همواره پیش‌بینی می‌شود که طی ماه‌های آتی صادرات زعفران حداقل ۳۰ درصد رشد یابد.

تنها 6 درصد زعفران کشور با برند شرکت های ایرانی صادر می شود

درباره وضعیت صادرات، رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه اکنون تنها شش درصد زعفران ایران با برند شرکت‌های ایرانی به فروش می رسد، گفت: در حال حاضر در بازار جهانی شاهد قیمت‌هایی از خرید زعفران هستیم که ما این قیمت را منصفانه نمی‌دانیم.

“خرید توافقی” طلای سرخ در خراسان جنوبی

پنج شنبه این هفته، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از آغاز خرید توافقی طلای سرخ در این استان خبر داد. طبق توضیحات ضیائیان احمدی، با وجود انجام خرید حمایتی، ، هنوز مقداری از زعفران تولیدی کشاورزان استان خریداری نشده لذا تصمیم گرفته شد خرید به صورت توافقی ادمه یابد. البته در این روش، بر خلاف خرید حمایتی، قیمت از قبل مشخص نیست. بلکه بعد از تحویل محصول توسط کشاورزان به دفاتر تعاون روستایی، محصول ارزیابی و درجه بندی شده و پس از توافق کشاورز و تعاون روستایی، یک قیمت کف برای هر نوع آن تعیین می‌شود. جزئیات بیشتر

نامه نمایندگان به رئیس جمهور: پول زعفران کاران را بدهید

در همین حال، جمعی از نمایندگان استان های خراسان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهور خواهان پرداخت مطالبات زعفرانکاران شده اند. در این نامه که به امضای نمایندگان شهرهای زعفران خیز خراسان در مجلس از قبیل کاشمر،گناباد،بیرجند،مشهد، فریمان و… رسیده است، بااشاره به تاخیر بیش از دو ماهه در پرداخت وجوه خرید حمایتی توسط دولت بر برخورد با مدیران تعاونی روستایی و سایر مدیران مقصر در این تاخیر، تاکید شده است.

مکاتبات جدید درباره پایانه صادراتی زعفران

علی غفوری، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در نشست مجمع عمومی سالانه شورای ملی زعفران (نهاد بخش خصوص صنعت طلای سرخ ) در مشهد، با اشاره به ایجاد پایانه صادراتی زعفران در خراسان رضوی گفت: در مورد ایجاد پایانه صادراتی زعفران مکاتبات جدیدی انجام شده و پیگیر آن هستیم، شورای ملی زعفران نیز باید این ماجرا را دنبال کند.

چرا زعفران 1200 دلاری، 500 دلار شد؟

مسعود پژمان پور، عضو شورای ملی زعفران نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ما تا حدودی بازارهای خارجی را در اختیار گرفته‌ایم اما باید آسیب شناسی شود که چرا زعفران ۱۲۰۰ دلاری به قیمت ۵۰۰ دلار در این کشورها فروخته می‌شود. جزئیات بیشتر از این نشست را اینجا بخوانید

به گزارش دنیای زعفران گفتنی است، اهالی صنعت طلای سرخ معتقدند که ناتوانی در بازاریابی و نفوذ به بازارهای خرده فورشی، مهمترین علل ناتوانی تجار ایرانی در قیمتگذاری زعفران است. موضوعی که منجر با فروش ریالی زعفران می شود و با افزایش نرخ ارز، نرخ دلاری زعفران کاهش می یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید