• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • آخرین وضعیت پرداخت پول زعفران کاران طلبکار در طرح خرید حمایتی

آخرین وضعیت پرداخت پول زعفران کاران طلبکار در طرح خرید حمایتی

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 5, 1398
  • اخبار
پرداخت پول زعفران کاران

آخرین وضعیت پرداخت پول زعفران کاران طلبکار در طرح خرید حمایتی

پرداخت فقط 32 درصد پول زعفران کاران/ وعده نسیه برای پرداخت کامل تا انتهای سال/ نیم نگاهی به خرداد 99!

پرداخت طلب 456 میلیارد زعفران کاران از دولت منوط به همکاری بانک ها!

با گذشت 2 ماه از پایان طرح خرید حمایتی زعفران توسط تعاون روستایی، هنوز 68 درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است. اما وعده داده شده که پرداخت پول زعفران کاران تا انتهای سال انجام شود. مدیرعامل تعاون روستایی می گوید که ارزش کل محصول خریداری شده در این طرح 672  میلیارد تومان بوده است که 32 درصد پرداخت شده است. وی گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال مطالبات کشاورزان را تسویه کنیم. شیرزاد این را هم گفت که در خرید حمایتی سال 1396، بازپرداخت پول کشاورزان تا خرداد سال بعد طول کشید!

مدیرعامل تعاون روستایی پیشتر درباره سودآوری خرید حمایتی سال 96 برای این سازمان صحبت کرده بود. اما اکنون بازپرداخت مابقی طلب کشاورزان را منوط به هماهنگی ها و اخذ تسهیلات و اعتبار بانکی کرده است. نمی شود از سود خرید پیشین، طلب کشاورزان پرداخت شود؟!

پرداخت پول زعفران کاران

به گزاش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد گفت: عملیات خرید حمایتی زعفران در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی که به ترتیب از تولیدکنندگان بنام و عمده این محصول در سطح کشور هستند انجام شد و مجموعاً مقدار ۷۲.۱۱۷.۷۳۵ گرم به ارزش ۶.۷۲۶.۹۶۵.۱۶۶.۰۰۰ ریال است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مطالبات کشاورزان که تاکنون پرداخت شده را بالغ بر ۳۲ درصد عنوان کرد و افزود: با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل و پیگیری سازمان برنامه و بودجه در صدد تأمین باقی مانده اعتبار و تسویه مطالبات کشاورزان هستیم و با پیگیری‌های درحال انجام، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال مطالبات کشاورزان را تسویه کنیم..

شیرزاد اظهار کرد: خرید حمایتی زعفران در سال ۹۶ در شرایط افت قیمت از کشاورزان به میزان حدود ۶۸ تن انجام شد که عمده مطالبات کشاورزان در اوایل خرداد ۱۳۹۷ تسویه شد.

وی اضافه کرد: این زعفران بیش از انجام آزمایشات فیزیکی و شیمیایی و اطمینان از کیفیت آن مستقیماً از تولیدکنندگان خریداری شده و پس از بسته‌بندی در کیسه‌های پلاستیکی مخصوص طبقه‌بندی و هر کدام دارای یک بار کد چهار وجهی است که تمام مشخصات کمی و کیفی محتوی نایلون را برای خریداران مشخص می‌کند.

سود خرید حمایتی به جیب چه کسانی می رود؟

به گزارش فارس، سئوالی که برای کشاورزان وجود دارد این است که سازمان تعاون روستایی سود حاصل از فروش زعفران را در کجا استفاده می کند، زعفران یک محصول صادراتی لوکس است که در سال 97 به ارزش 350 میلیون دلار صادرات وجود داشته است.سازمان تعاون روستایی قرار بوده که هرگونه سودی که از محل خرید از کشاورزان می کند به خودشان برگرداند اما کشاورزان می گویند هیچ پولی از بابت سود زعفران دریافت نکرده اند.

بر اساس این گزارش رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان فاروج پیش از این گفته است: سازمان تعاون روستایی دو سال پیش زعفران را از کشاورز با قیمت پنج‌ تا شش‌میلیون تومان خریداری کرد و ۵۰ درصد آن نقد و ۵۰ درصد مابقی را به‌صورت مدت‌دار و طی دو ماه پرداخت کرد اما زعفران در بازار بورس حتی تا کیلویی ۱۷ میلیون تومان هم فروخته شد.

در این رابطه، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران هم دیروز در گفت وگو با  فارس، به گلایه و نگرانی زعفرانکاران کشور تاکید کرد و گفت: «کشاورزان زعفرانکار می گویند، محصولمان را به دولت داده ایم و پولمان را تاکنون کامل نگرفته ایم.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید