کاغذ با استفاده از گلبرگ زعفران ساخته شد/اطلاعات تکمیلی

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 13, 1398
  • اخبار

یک شرکت فناور در مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تربت حیدریه موفق به تهیه کاغذ از گلبرگ زعفران شده و با همکاری یکی از سرمایه‌گذاران آن را به مرحله تولید نیمه صنعتی رسانیده است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تربت حیدریه زیر نظر پارک علم و فناوری خراسان روز سه‌شنبه در این باره به خبرنگاران گفت: یکی از شرکتهای فناور این مرکز با یک شرکت تولیدی زعفران قراردادی مبنی بر تبدیل گلبرگ زعفران به کاغذ با هدف کاهش قطع درختان برای تولید کاغذ و استفاده بهینه از زعفران امضا کرده است.

مسعود جمشیدیان افزود: تولید آزمایشگاهی این محصول انجام گرفته است و در مرحله ساخت دستگاه ها و تولید نیمه صنعتی (فاز پایلوت پلنت) قرار دارد و این محصول در آینده نزدیک به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

به گزارش ایرنا وی اضافه کرد: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تربت حیدریه تاکنون از ۵۰ استارتاپ، هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان حمایت و تلاش کرده است که بخش عمده‌ای از این شرکتها در راستای مزیتهای نسبی این شهرستان شامل زعفران، ابریشم، گیاهان دارویی و صنایع معدنی حمایت کند.

عضو هیات مدیره گروه شرکت سرمایه گذار این طرح نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تولید آزمایشی کاغذ از گلبرگ زعفران در مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تربت حیدریه در هشتم اسفندماه امسال با موفقیت انجام گرفت.

فرزاد سحرخیز افزود: طراحی و ساخت همه دستگاه‌های لازم برای تولید کاغذ از گلبرگ زعفران توسط گروه سحرخیز و گروه نخبگان استارتاپ در خراسان رضوی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: کاغذ تولید شده از گلبرگ زعفران نسل جدیدی از کاغذ است که جایگزین مناسبی در خصوص استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ خواهد بود.

اصلی ترین مزیت اقتصادی شهرستان تربت حیدریه، زعفران است و شهرستان تربت حیدریه که در ۱۸۷ کیلومتری مشهد قرار دارد با تولید سالانه بیش از ۳۴ تن زعفران  رتبه نخست تولید این محصول را در ایران و جهان دارد.

کشاورزان تربت حیدریه از هشت هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران سالانه بیش از ۳۴ تن زعفران خالص تولید می‌کنند و از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در این استان، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید