• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • سیاه و سپید وضعیت زعفران در روزهای کرونایی؛ از آسیب سنگین تعطیلی های داخلی و توقف پروازها تا بهبود وضعیت هنگ کنگ و کف بودن قیمت ها فعلی

سیاه و سپید وضعیت زعفران در روزهای کرونایی؛ از آسیب سنگین تعطیلی های داخلی و توقف پروازها تا بهبود وضعیت هنگ کنگ و کف بودن قیمت ها فعلی

سیاه و سپید وضعیت زعفران در روزهای کرونا از زبان معاون اجرایی شرکت سحرخیز

ضربه سنگین تعطیلی و از دست رفتن بازار شب عید به شرکت ها/ تقاضای خارجی آسیب دیده و پروازهای فعال اندک است

قیمت های فعلی کف است و احتمال افت بیشتر اندک/ وضعیت چین و هنگ کنگ رو به بهبود است

لزوم نظارت بر بورس و اهمیت رفتار تعاون روستایی در عرضه محصول به بازار

بایسته، معاون اجرایی شرکت سحرخیز در گفتگو با دنیای زعفران توضیحاتی واقع بینانه درباره شرایط بازار زعفران ارائه کرد.

بایسته از سویی خسارت وارده بر شرکت ها و تقاضای زعفران در اثر کرونا را بالا ارزیابی کرده و توضیح می دهد که تعطیلی یکماهه ی بازارهای داخلی ضربه ی سنگینی را به مصرف داخلی زعفران وارد ساخت. وی با تاکید بر از دست رفتن بازار شب عید، درباره وضعیت صادرات می گوید: . مسیرهای پروازی عمدتا تعطیل می باشد. تقاضا نیز به شدت آسیب دیده است.

وی همزمان تاکید میکند که وضعیت هنگ کنگ و چین رو به بهبود است. ضمن اینکه قیمت فعلی حداقلی است و جز در موارد خاص (مثل به درازاکشیدن کنترل کرونا تا فصل برداشت جدید و یا رفتار خاص تعاون روستایی در عرضه محصول) احتمال افت زیاد قیمت ها کم است.

وی در انتها نیز خواستار نظارت بیشتر بر بورس شده و مشکلات داخلی در خصوص تعهد ارزی و برخی مقررات را مهلک تر از کرونا دانسته است. در ادامه متن این گفتگو را بخوانید.

تغییر سبد مصرفی خانوار داخلی/ضربه سنگین تعطیلی به بازار داخلی

آقای بایسته در آغاز با تاکید بر بیماری کرونا در خصوص شرایط این روزهای بازار زعفران گفت:این بیماری از جهات مختلف بر صنعت زعفران تاثیرگذار بوده است.از یکسوی ، این بیماری سبد مصرفی خانواده های ایرانی را به شکل معناداری تغییر داده است و باعث شده است که توجهات عمدتا معطوف به کالاهای اساسی و بهداشتی شود. از سوی دیگر این بیماری با تعطیلی یکماهه ی بازارهای داخلی ضربه ی سنگینی را به مصرف داخلی زعفران وارد ساخت.

اهمیت بازار شب عید که از دست رفت

ایشان نیز همانند جناب شریعتی با اشاره به تعطیلی بازار شب عید در شهر مشهد، تاکید می کند :تعطیلی این بازار ضرر قابل توجهی را به شرکت ها وارد ساخت و در مواردی تامین نقدینگی در برخی از شرکت ها را با مشکل مواجه ساخت.لذا، از این منظر نیز کرونا با کاهش فروش زعفران در بازار شب عید شرکت ها را با مازاد محصول و معضل کمبود نقدینگی مواجه کرده است. محصولی که بایستی در این مقطع عرضه می شد کماکان در انبارها باقی مانده است و این موضوع خرید مجدد شرکت ها را نیز تحت الشعاع قرار داده است. بایسته در ادامه بر محدودیت های صادراتی ناشی از این بیماری اشاره می کند و دیگر تاثیر مهم این ویروس را همین موضوع بر می شمارد.

تقاضای خارجی به شدت آسیب دیده است/وضعیت چین و هنگ کنگ رو به بهبود است

ایشان در پاسخ به پرسش دنیای زعفران در خصوص شرایط حاکم بر صادرات زعفران افزودند: هم اکنون به وضوح شاهد تاثیر این بیماری بر صادرات زعفران می باشیم. مسیرهای پروازی عمدتا تعطیل می باشد. تقاضا نیز به شدت آسیب دیده است. تامین تقاضای موجود نیز با مشکلات خاصی همراه شده است. مسیرهای پروازی باز بسیار اندک اند و هزینه ی حمل و نقل نیز افزایش قابل توجهی یافته است. البته شرایط چین و هنگ کنگ بهبود یافته است و این موضوع می تواند خبر مثبتی برای بازار زعفران باشد.

قیمت فعلی کف است

بایسته در خصوص احتمال کاهش قیمت زعفران معتقد است : قیمت فعلی زعفران را در شرایط فعلی و با توجه به قیمت تمام شده ی محصول می توان کف قیمت تلقی نمود و احتمال کاهش آن ،مگر در شرایط خاص، چندان محتمل نمی باشد.ایشان بر این اساس احتمال بهبود قیمت زعفران را نیز منتفی نمی داند.

اهمیت نحوه رفتار تعاون روستایی

وی در ادامه افزود : یکی از موضوعات مهم فعلی شیوه ی ورود تعاونی به بازار می باشد ؛ موضوعی که باعث برخی از نگرانی ها شده است.تعاونی روستایی باید با یک بررسی همه جانبه و با رصد کامل بازار و با هماهنگی سایر بازیگران به بازار فعلی ورود نماید و گرنه احتمال کاهش قیمت دور از انتظار نخواهد بود.

کرونا، آثار بیشتری نمی تواند داشته باشد

البته ایشان نیز همچون جناب شریعتی، معتقدند که : در صورت تداوم بحران کرونا تا شهریورماه احتمال کاهش قیمت زعفران وجود خواهد داشت زیرا از یکسوی به فصل برداشت نزدیک می شویم و از سوی دیگر ، شرکت های خارجی به صورت معمول تمایل چندانی برای خرید محصول در دو ماه پایانی منتهی به فصل برداشت زعفران ندارند و خرید آنها به صورت جزیی و برای تکمیل خریدهای پیشین است. ایشان اما در کوتاه مدت برای کرونا اثری بیش از تاثیر فعلی را قایل نمی باشند.

لزوم نظارت دقیق تر بر بورس

وی همچنین به بورس اشاره کرده و خواهان نظارت دقیق تر نهادهای قانونی بر معاملات این بازار شد تا بدین طریق، سرمایه ی بیشتری جذب این بازار شود و برخی از ابهامات رفع شود. مادام که برخی از ابهامات وجود داشته باشد ، امکان جذب سرمایه های بلند مدت بسیار دشوار است.

مشکلات داخلی جدیتر از کروناست

بایسته در پایان پا را از بحران کرونا فراتر گذاشته و اظهار داشت که : موانع پیش روی صادرات و توسعه ی این صنعت بسی فراخ تر از بحران کرونا است.چالش هایی از قبیل تعهد ارزی، ناسازگاری سیستم اداری با معاهدات بین المللی و عدم سیاست گذاری جامع را بسیار موثر می داند و معتقد است که تا زمانی که این مشکلات پابرجاست؛ توسعه ی این صنعت امر دشواری است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید