صادرات زعفران متوقف نشده اما به سختی و کندی انجام می شود

مدیرعامل نوین زعفران در گفتگو با دنیای زعفران وضعیت بازار و صادرات زعفران را تشریح کرد

صادرات زعفران متوقف نشده اما به سختی و کندی انجام می شود

قیمت های فعلی نزدیک به قیمت تمام شده است و به جز یک حالت، احتمال کاهش قیمت بسیار بعید است

تبعات منفی کرونا بر زعفران چیست؟ 2 ویژگی زعفران در مقابله با افت قیمت ها

شریعتی، صادرکننده نمونه زعفران و مدیرعامل نوین زعفران در گفتگو با دنیای زعفران گفت که صادرات زعفران در اثر کرونا متوقف نشده اما کند است. وی گفت:” پرواز و ارسال محصول به اسپانیا، ایتالیا و امارات به سختی انجام می شود اما کماکان ادامه دارد”. وی احتمال افت قیمت ها در کوتاه مدت به خاطر آثار منفی کرونا بر زعفران به عنوان یک کالای لوکس را منتفی ندانست اما تصریح کرد که قیمت فعلی به قیمت تمام شده بسیار نزدیک است و کاهش قیمت موجب مقاومت کشاورزان خواهد شد.

تضعیف خرید زعفران در داخل و خارج

دنیای زعفران در گفتگوی با جناب آقای شریعتی ، مدیرعامل نوین زعفران ، به بررسی شرایط حاکم بر صنعت زعفران و سناریوهای احتمالی پس ازکنترل نسبی ویروس کرونا پرداخت.ایشان در پاسخ به دنیای زعفران در خصوص تاثیرات این بیماری بر بازار زعفران اظهار داشت : در شرایط فعلی در ابعاد مختلف شاهد تاثیر منفی غیرقابل انکار این بیماری بر صنعت زعفران می باشیم با اینحال در میان مدت و بلند مدت عنصر حایز اهمیت موضوع عرضه و تقاضا می باشد و این بیماری مولفه ای ثانویه به شمار می رود.

وی افزود: در کوتاه مدت، شاهد اولویت سلامت بر سایر موضوعات از قبیل اقتصاد، تغذیه و … می باشیم و این بدین معناست که خرید زعفران در سطح داخلی و بین المللی تضعیف شده است.

احتمال سرکوب قیمت در کوتاه مدت

از طرفی با تعطیلی رستوران ها، کترینگ ها و… درسطح جهانی مصرف زعفران کاهش یافته است.علاوه بر این, با توقف بسیاری از کسب و کارها وتضعیف قدرت خرید شاهد کاهش مصرف زعفران می باشیم.در واقع، در شرایط فعلی با غلبه ی سلامت بر اقتصاد و تمایل اغلب افراد به زندگی ساده تر طبعا تمایل به خرید زعفران کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، نباید از یاد ببریم که زعفران محصولی لوکس به شمار می رود و در بحران های اقتصادی احتمال خروج آن از سبد مصرفی خانوارها گسترش خواهد یافت. مجموع عوامل مزبور به معنای کاهش قدرت خرید زعفران در کوتاه مدت و تا اندازه ای در میان مدت می باشد و این موضوع می تواند باعث سرکوب قیمت شود. در بلند مدت اما تاثیر کرونا کاهش خواهد یافت و مولفه های عرضه و تقاضا نقش مهمتری ایفا خواهد کرد.در بلند مدت و حتی میان مدت ویژگی های متعدد و منحصربفرد زعفران منجر به تقویت آن خواهد شد.

از دست رفتن بازار شب عید

ایشان در خصوص تاثیر این ویروس بر بازار داخلی زعفران چنین اظهار داشت: بازار شب عید زعفران در ایران همواره نقش حایز اهمیتی را دارا بوده است اما این بیماری عملا این فرصت عالی را را صنعت زعفران سلب نمود. این موضوع از این منظر حایز اهمیت است که در بازار داخلی نیز هم اکنون نسبت به زمان مشابه در سالهای گذشته با مازاد تولید مواجه می باشیم.

صادرات زعفران و پرواز با کندی و سختی ادامه دارد

مدیرعامل نوین زعفران در خصوص شرایط حاکم بر صادرات نیز افزود : پروازها بسیار کاهش یافته است و جز در موارد اندکی انجام نمی شود.از سویی، حساسیت ها نسبت به ایران از منظر بهداشتی بسیار شدید می باشد و همین عوامل صادرات را بسیار کاهش داده است هرچند باعث توقف نشده است. پرواز و ارسال محصول به اسپانیا، ایتالیا و امارات به سختی انجام می شود اما کماکان ادامه دارد.

نباید منتظر جهش تقاضا بعد از کرونا باشیم؟

این صادرکننده مطرح زعفران با اشاره به مقصدهای صادراتی زعفران افزود : رستوران های اروپایی تعطیل می باشد و مصرف خانگی زعفران نیز در اروپا چندان رایج نیست.لذا، حتی در صورت بازگشایی مجدد بازارها محصولات خریداری شده در قبل از بحران کرونا کماکان بلامصرف مانده اند و تا زمان مصرف آنها، تقاضای جدیدی از جانب این دسته از مصرف کنندگان شکل نخواهد گرفت.

شریعتی صادرات زعفران

در صورت ادامه ی بحران کرونا و عدم تعیین چشم انداز دقیق کنترل و درمان این بیماری آیا با کاهش شدید قیمت زعفران مواجه خواهیم بود یا خیر؟

ایشان در پاسخ بدین پرسش بیان داشتند: در این خصوص دو موضوع را نباید از نظر دور داشت :

دو ویژگی زعفران که مانع از افت قیمت ها می شود

  1. نخست قیمت تمام شده ی این محصول می باشد.با ملاحظه ی قیمت تمام شده ی تولید این محصول به سختی می توان متصور بود که دارندگان زعفران محصول خود را به قیمتی کمتر از محدوده ی قیمتی فعلی به بازار عرضه نمایند .قیمت فعلی زعفران بسیار نزدیک به قیمت تمام شده ی تولید این محصول است و فروش آن به قیمت هایی کمتر از نرخ فعلی از جانب کشاورزان با مقاومت جدی مواجه خواهد شد.
  2. مولفه ی حایز اهمیت بعدی، به ماهیت زعفران مربوط می باشد. زعفران کالایی سرمایه ای است و توسط بسیاری از کشاورزان و دارندگان به عنوان یک سرمایه ی قابل اتکا و بلند مدت به شمار می رود و همین عنصر نیز بر مقاومت کشاورزان در برابر کاهش شدید قیمت می افزاید.

لذا ، با توجه به این دو موضوع ، احتمال کاهش شدید قیمت زعفران بسیار بعید می باشد.

یک فرض بدبینانه که منجر به افت شدید قیمت ها خواهد شد

 البته ایشان در یک فرض احتمال این موضوع را منتفی نمی داند: اگر بحران ناشی از کرونا تا مقاطع زمانی نزدیک به فصل برداشت ادامه یابد ؛ این بحران با ورود محصول جدید به بازار همزمان خواهد شد و در این فرض، کاهش مصرف زعفران همزمان با ورود محصول جدید می تواند شوک جدی تری را به بازار زعفران وارد سازد و موجب کاهش شدید قیمت زعفران شود زیرا در اینصورت مازاد تولید بسیار بیش از مصرف خواهد شد و توازن میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی به شدت آسیب خواهد دید.

لزوم حمایت از صادرات زعفران

ایشان در پایان از لزوم حمایت جدی نهادهای دولتی از زعفران در بازارهای جهانی سخن گفت. ایشان معتقدند که : توسعه ی این صنعت در سطح جهانی خارج از توان شرکت ها ی تولید کننده یا صادرکنندگان زعفران می باشد.تبلیغ ، برندسازی، توسعه ی بازارهای مصرفی،افزایش کیفیت محصول و … جملگی موضوعاتی اند که مستلزم حمایت های سیاسی ، دیپلماتیک و مالی گسترده می باشد و هیچ یک از این موضوعات در توان بخش خصوصی ایران نیست.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید