• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • مرور هفتگی؛ از خبر رشد 1.8 صادرات در سال 98 و افت قیمت ها در فروردین 99 تا اظهارات کرونایی

مرور هفتگی؛ از خبر رشد 1.8 صادرات در سال 98 و افت قیمت ها در فروردین 99 تا اظهارات کرونایی

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران/ هفته چهارم فروردین ماه 99

رشد 1.8 درصدی صادرات زعفران در 11 ماه اول سال 98

طی هفته ای که گذشت قیمت زعفران، مخصوصا در بورس عمدتا نزولی بود. قراردادهای جدید آتی رونمایی شد و اخبار و تحلیل های مختلفی نیز در خصوص وضعیت قیمت ها به گوش اهالی صنعت طلای سرخ رسید.

چنانچه از جدول زیر پیداست، در هفته گذشته قیمت زعفران در اکثر بازارها و نمادها نزولی بود. علت اصلی این موضوع را بازگشایی بازارها بعد از محدودیت های کرونایی از ابتدای هفته قبل عنوان کرده اند. موضوعی که منجر به افزایش عرضه محصول به بازار نقدی شده است. همزمان با افزایش عرضه در بازار نقدی، سفارشات خرید برخی صادرکنندگان در بورس هم کاهش یافته و این موضوع منجر به افت قیمت ها در بورس شد.

این در حالی است که زعفران بعد از از دست دادن بازار شب عید، در حال از دست دادن فرصت صادراتی خوب در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین پیک دوم صادراتی خود هم هست. در این رابطه بیشتر خواهیم نوشت.

رشد مختصر صادرات زعفران در سال 98

میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص وضعیت بازار و صادرات زعفران گفت:  با گسترش ویروس کرونا روزانه بیش از ۲۰ کیلو زعفران در بازار داخل داد و ستد نمی‌شود، در حالیکه طی ماه‌های قبل ۲ تا ۳ تن بوده است.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران بیان کرد: بنابر آمار یازده ماه سال گذشته گمرک ۲۲۷ تن و ۸۱۵ کیلو و ۸۰۰ گرم زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۸ درصد رشد داشته است. وی درباره اسفندماه هم گفت: اگرچه آمار دقیقی از صادرات زعفران در اسفند در دسترس نیست، اما قطعا با کاهش صادرات مواجه شدیم.

سیاه و سپید وضعیت بازار زعفران در روزهای کرونایی

طبیعتا این روزها مهمترین موضوع نقل محافل بحث کرونا و آثار آن بر بازارهاست. در این خصوص بایسته، معاون اجرایی شرکت سحرخیز در گفتگو با دنیای زعفران توضیحاتی واقع بینانه درباره شرایط بازار زعفران ارائه کرد.

بایسته از سویی خسارت وارده بر شرکت ها و تقاضای زعفران در اثر کرونا را بالا ارزیابی کرده و توضیح می دهد که تعطیلی یکماهه ی بازارهای داخلی ضربه ی سنگینی را به مصرف داخلی زعفران وارد ساخت. وی با تاکید بر از دست رفتن بازار شب عید، درباره وضعیت صادرات می گوید: . مسیرهای پروازی عمدتا تعطیل می باشد. تقاضا نیز به شدت آسیب دیده است.

وی همزمان تاکید میکند که وضعیت هنگ کنگ و چین رو به بهبود است. ضمن اینکه قیمت فعلی حداقلی است و جز در موارد خاص (مثل به درازاکشیدن کنترل کرونا تا فصل برداشت جدید و یا رفتار خاص تعاون روستایی در عرضه محصول) احتمال افت زیاد قیمت ها کم است.

همچینین می توانید تحلیل های زیر را بخوانید:

۴ اظهارنظر متفاوت درباره اثر کرونا بر صادرات زعفران و بازارها

نظرسنجی درباره وضعیت زعفران در شرایط کرونا؛ از وضعیت فعلی صادرات تا پیش بینی قیمت ها در پساکرونا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید