• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران؛ افت 10 درصدی آتی و ثبات نقدی/ چرا قیمت ها در بورس فروریخت؟

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران؛ افت 10 درصدی آتی و ثبات نقدی/ چرا قیمت ها در بورس فروریخت؟

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران

افت 10 درصدی آتی و ثبات نقدی

چرا قیمت ها در بورس فروریخت؟/3 نکته در خصوص احتمال افت بیشتر قیمت های بورسی

زعفران در اولین هفته اردیبهشت، روند نزولی را پشت سر گذاشت؛ مخصوصا در بازار آتی قیمت ها حدود 10 درصد افت کرد که شرایط اوایل اسفندماه (بعد از اعلام شیوع کرونا در ایران) را به یاد می آورد؟

اما چه شد که این هفته چنین شرایط سختی ایجاد شد؟ همانطور که در تحلیل های ابتدای هفته توضیح دادیم، ناامیدی از رشد بیشتر مهمترین علت افت در بازار آتی می توانست باشد که همینطور هم شد. اردیبهشت به عنوان یک فصل خوب برای زعفران در ذهن اهالی بازار هست اما وقتی وضعیت بنیادین آنقدر خوب نیست که چشم انداز موجود را محقق کند، فشار فروش زیاد می شود.

به بیان دیگر، وقتی عده ای به امید فروش در اردیبهشت و با قیمت های خوب، زعفران خریده و تاکنون صبر کرده اند و اکنون میبینند که آنچه تصور می کردند درست نبوده و خبری از رونق نیست، دست به فروش می زنند. این موضوع مخصوصا در بازار آتی زیاد است.

این شرایط در کنار وضعیت بنیادین موجود در بازار (که در تحلیل های مختلف از جمله موارد زیر تشریح شده) منجر به افت قیمت ها به نحو مشروح در جدول زیر شد.

مروری بر جدول تحلیل بنیادین زعفران؛ روزهای خاص و سخت

مروری بر روندهای هفتگی زعفران بورسی در ۵ ماه اخیر

به توجه به شرایط، احتمال افت بیشتر هم میرود اما باید توجه کرد که اولا این روزها وضعیت تکنیکال و جهت نقدینگی بورسی مهم است. ثانیا بازار و اقتصاد جهانی در حال بازگشایی است و به نوعی در یک مرحله گذار هستیم. باید دید سرعت تحولات چقدر است؟ ثالثا باید شدت اثرات زنجیروار بازارها را رصد کرد؛ اینکه افت آتی به گواهی و سپس به نقدی نفوذ میکند قطعی است اما میزان و تعداد تکرار آن تعیین کننده است. ابتدای هفته بعد، با تحلیل هایی جدید درباره امکان تداوم این روند نزولی در دومین هفته اردیبهشت صحبت خواهیم کرد.

جلوی افت قیمت زعفران را بگیریم / پیشنهاد تاسیس صندوق حمایت از زعفران

طی هفته ای که گذشت، محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران در خصوص شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار زعفران گفت: کرونا روی تمام بازارها تاثیر منفی گذاشته به همین دلیل اکثر بازارهای مصرف زعفران نیز تعطیل است. به طوری که شاهد هستیم بازارهای بزرگی مانند اسپانیا و ایتالیا نیز تعطیل شده اند چون اکثر پروازها لغو شده است.

در خصوص تاثیر کرونا بر بازار این گفتگوی اختصاصی دنیای زعفران را نیز بخوانید:

سیاه و سپید وضعیت زعفران در روزهای کرونایی؛ از آسیب سنگین تعطیلی های داخلی و توقف پروازها تا بهبود وضعیت هنگ کنگ و کف بودن قیمت ها فعلی

نظرسنجی درباره وضعیت زعفران در شرایط کرونا؛ از وضعیت فعلی صادرات تا پیش بینی قیمت ها در پساکرونا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما