4 اظهارنظر متفاوت درباره اثر کرونا بر صادرات زعفران و بازارها

مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت زعفران

4 اظهارنظر متفاوت درباره اثر کرونا بر صادرات زعفران و بازارها

هفته سوم فروردین برای زعفران نسبت پرخبر بود. اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص کرونا و آثار آن بر زعفران و مخصوصا صادرات زعفران ایرانی شکل گرفت. این تحلیلهای کرونایی در کنار اظهارات نماینده منتخب تربت حیدریه برای حمایت از زعفران به طرق مختلف مهمترین اخبار زعفران بود که در ادامه خلاصه تحلیلی آن می آید

اظهارنظرهای کرونایی

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با میزان: در حال حاضر بازار هدف‌های صادراتی زعفران و بازار‌های داخلی خرید و فروش داخلی زعفران بسته است و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. وی افزود: ایتالیا یکی از خریداران عمده زعفران ایرانی است که در این روز‌ها به دلیل گذراندن روز‌های اوج درگیری با کرونا، خرید زعفران ندارد همچنین کشور‌های چین و امارات متحده عربی نیز درگیر کرونا هستند.

وی پیشتر هم گفته بود: زعفران در کشورهای هدف صادراتی بیش از هر چیز، مصرف صنعتی و دارویی دارد که تقاضا برای آن بی‌شک کاهش می‌یابد.

به اعتقاد حسینی باید منتظر ضربه سنگینی بر بازار تمام محصولات کشاورزی پس از پایان شیوع جهانی ویروس کرونا بود، اما این ضربه برای برخی از محصولات مانند زعفران سنگین‌تر خواهد بود.

دو سوی ماجرا؛ احتمال ریزش قیم در صورت تداوم اوضاع و احتمال جهش بعد از بازگشایی

دنیای اقتصاد- به گفته حمید رضا محلاتی، مدیر عامل زعفران حمید ۱۱۰،  پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم شرایط کنونی و عدم صادرات، قیمت طلای سرخ در بازار داخل با کاهش قیمت مواجه شود. از آنجا که زعفران یک کالای لوکس تلقی می‌شود، در شرایط فعلی رغبتی برای خرید آن وجود ندارد.ضمن اینکه بخش خصوصی خریدار عمده زعفران است که در حال حاضر نیز بیشتر فعالیت‌های بخش خصوصی تعطیل است. بنابراین باید دید چه زمانی شرایط به حالت عادی برمی‌گردد و چقدر زمان می‌برد تا محصول باقی مانده در انبارها به فروش برسد. با این حال باید بازار طلای سرخ مدیریت شود  تا با جهش عرضه مواجه نشود  چرا که در این صورت قیمت‌ها بسیار افت می‌کند و کشاورزان زیان خواهند کرد.

هم اکنون به دلیل  گسترش ویروس کرونا و لغو پروازها امکان خروج زعفران نیست، چرا که کالاهای  صادراتی در ابتدا باید قرنطینه شوند، با توجه به رشد تولید زعفران پیش‌بینی می‌شود که در صورت رفع موانع صادراتی و مشکلات بازگشت ارز به کشور  جهش چشمگیری در بخش صادرات وجود داشته باشد. زیرا بازارهای صادراتی به علت توقف صادرات، خواستار افزایش تقاضا خواهند بود و در صورت بازگشایی بازارها افزایش قیمت آن متصور است.

شریعتی: صادرات ادامه دارد/ احتمال افت منتفی نیست اما بسیار کم است

شریعتی، صادرکننده نمونه زعفران و مدیرعامل نوین زعفران در گفتگو با دنیای زعفران گفت که صادرات زعفران در اثر کرونا متوقف نشده اما کند است. وی گفت:” پرواز و ارسال محصول به اسپانیا، ایتالیا و امارات به سختی انجام می شود اما کماکان ادامه دارد”. وی احتمال افت قیمت ها در کوتاه مدت به خاطر آثار منفی کرونا بر زعفران به عنوان یک کالای لوکس را منتفی ندانست اما تصریح کرد که قیمت فعلی به قیمت تمام شده بسیار نزدیک است و کاهش قیمت موجب مقاومت کشاورزان خواهد شد.

میری: بازارها تعطیل و انبارها پر است

اما میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان، نظری منفی دارد. غلامرضا میری در گفتگو با مهر، با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا عملاً نمی‌توانیم صادرات زعفران داشته باشیم، گفت: درخواستی هم برای صادرات وجود ندارد و می‌توان گفت که صادرات در حال حاضر به طور کلی متوقف شده است. وی ادامه داد: تمام واحدهای عرضه کننده زعفران، برای شب عید در اسفندماه خرید کرده‌اند که به دلیل شرایط ایجاد شده، موفق به فروش آن نشدند بنابراین وقتی بازار باز شود زعفران دارند و مجدداً خرید نمی‌کنند.

دو خبر خوب زنگنه برای زعفران

همزمان در این هفته، زنگنه، نماینده منتخب تربت حیدریه در مجلس دو خبر خوب برای زعفرانکاران داشت. او از راه اندازی صندوق سبدگردان برای بورس و همچنین ایجاد تشکل تولیدکنندگان زعفران خبر داد. موضوعاتی که می تواند به بهبود قیمتها کمک کند. وی ابراز امیدواری کرده اند که در سال جاری اثرات مثبت این تلاش ها را در قیمت زعفران شاهد خواهیم بود.

روند قیمتها در هفته گذشته

طی هفته گذته قیمت زعفران در بازار نقدی بورس صعودی بود اما در بازار آتی رشد بسیار کمی را تجربه کرد. اولی حدود 5 و دومی کمتر از 2 درصد.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید