مروری بر یک سال افت دائمی قیمت زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 26, 1399
  • گزارش

مروری فراز و فرود قیمت زعفران در یک سال اخیر

ممکن است بین اخبار منفی، شرایط مثبتی هم یافت؟

می توان گفت که یک سال از شروع روند نزولی قیمت زعفران گذشته است و با وجود رشد نرخ ارز و اکثر کالاها، همچنان در بازار زعفران اخبار منفی بر اخبار مثبت غلبه دارد.


یک سال پیش در چنین روزهایی (اواخر اردیبهشت) قیمت زعفران پوشال بالای 11 و نگین حدود 13 میلیون تومان بود.
افت نرخ ارز، فضاسازی درباره افزایش عرضه (برخی میگفتند تولید زعفران به 700 تن میرسد اما عملا حدود 430 تن شد!) و رفتارهای هیجانی در بورس موجب افت قیمت ها تا کمتر از 8 میلیون تومان (برای نگین) شد.
مداخله دولت و خرید تضمینی، موجب رشد محدود قیمت ها شد و شاخص قیمت نگین از آبان تا بهمن ماه از 8 م.تومان تا 9 میلیون تومان رشد کرد.
انتظار تداوم این روند بود اما شیوع کرونا موجب افت قیمت هاشد. به نحوی که هم اکنون قیمت ها در محدوده حداقلی قرار دارد که در آستانه فصل برداشت و قبل از مداخله دولت قرار داشت!

سایه اخبار منفی از سر بازار کم می شود؟

باید منتظر اثر تدریجی حذف محدودیت های کرونایی بود. شاید از اوایل خردادماه. بعد از یک سال از افت قیمت ها، هنوز هم اخبار منفی زیادی وجود دارد؛ از نزدیک شدن به فصل برداشت جدید تا افت صادرات و وضعیت موجود زعفران در انبارهای دولتی و خصوصی. اما سوی دیگر ماجرا هم هست که ممکن است به یکباره وضعیت را تغییر دهد؛ از کاهش محدودیت ها، صادراتی 20 تنی زعفران در دو ماهه اول امسال و از همه مهمتر اینکه قیمت های فعلی کف تلقی می شود و فعلا از آن حمایت می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید