• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرورهفتگی؛ رشد دسته جمعی قیمت ها و اخبار جدید از پرداخت پول زعفران کاران

مرورهفتگی؛ رشد دسته جمعی قیمت ها و اخبار جدید از پرداخت پول زعفران کاران

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 2, 1399
  • اخبار

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران/ هفته پایانی اردیبهشت

اولین رشد هفتگی قیمت زعفران بعد از 4 هفته

اظهارات غیرمسئولانه تعاون روستایی درباره پرداخت پول کشاورزان و انتقاد نماینده تربت حیدریه

زعفران در پنجمین و آخرین هفته اردیبهشت ماه، سرانجام توانست یک رشد قیمتی مناسب و همه جانبه ( در همه بازارها و در همه انواع) ثبت کند. رشد بازار نقدی بین 0.5 تا 1.5 درصد بود و رشد قیمتها در بورس بین  تا 10 درصد. به طور کلی رشد قیمت پوشال بیشتر از نگین بود.

اردیبهشت در حالی تمام شد که با انقضای وعده های قبلی در خصوص پرداخت پول کشاورزان زعفران کار، مجددا این موضوع به نقل محافل تبدیل شد. مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی در اظهاراتی غیرمسئولانه گفت که هیچ قولی برای پرداخت مانده پول کشاورزان نمی دهد. نماینده جدید تربت هم به انتقاد از برنامه ریزی تعاون روستایی در این خصوص پرداخت.

رشد دسته جمعی قیمت ها در بازار و بورس زعفران

چنانچه جداول زیر نشان میدهد، متوسط قیمت زعفران پوشال در همه بازارها حدود 1.9 درصد و زعفران نگین حدود 1.6 درصد رشد کرده است (طی هفته گذشته). این میزان رشد در 5 هفته اخیر (از اواخر فروردین ماه) بیسابقه بوده است.

درباره روندهای قیمت زعفران، تحلیل زیر را بخوانید:

خردادی خوب در انتظار زعفران است؟/ ۴ دلیل برای خرید زعفران در مقطع فعلی/ چرا فروش توصیه نمی شود؟

همچنین درباره تغییرات قیمت زعفران پوشال نسبت به نگین این تحلیل را از دست ندهید:

زعفران نگین، معمولا چقدر گرانتر از پوشال است؟

همزمان با این تحولات قیمتی، موضوع پرداخت پول کشاورزان از سوی تعاون روستایی نیز همچنان داغ بود.

برای پرداخت پول کشاورزان، هیچ قولی نمی دهیم!

ناصری مقدم، مدیر کل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی، گفت: طی دو هفته گذشته در سه مرحله ۵۵ میلیارد تومان به حساب زعفرانکاران خراسان رضوی واریز شده است. وی با بیان اینکه ۶۳۹ میلیارد تومان از مطالبات زعفران کاران باقی مانده است، افزود: برای پرداخت مابقی مطالبات زعفرانکاران هیچ قولی نمی دهم و زمانی قول مساعد می دهم که پول در حساب سازمان تعاون روستایی باشد و این مهم منوط به تخصیص و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه بودجه به بانک مرکزی است.

این مقام مسئول در حالی تسویه حساب با کشاورزان را به سازمان برنامه حواله میدهد که تعاون روستایی، خود یک نهاد انتفاعی است و در جریان خرید توافقی در سال 1396 سود مناسبی کسب کرده بود.

انتقاد نماینده جدید تربت حیدریه از وضعیت خرید تضمینی زعفران

زنگنه در مورد خرید تضمینی و حمایتی زعفران نیز اظهار کرد: اگرچه این نوع خرید در همه جای دنیا مرسوم است اما متاسفانه این موضوع در کشور ما  با تدبیر لازم صورت نگرفت و قبل از اینکه اقدام به خرید صورت بگیرد پیش بینی درستی از میزان عرضه زعفران از سوی کشاورزان به تعاونی روستایی صورت نگرفت و منابع لازم تامین نشد.

2.1 میلیارد دلار ارزآوری، بدون توجه و حمایت

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمارهای صادراتی زعفران ایران طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۸ حاکی از ارزآوری بیش از ۲٫۱ میلیارد دلاری صنعت زعفران طی ۱۵ سال اخیر است. این در حالیست که طی ۱۰ سال گذشته با وجود تدوین برنامه‌های جامع برای حمایت از فرآیند تولید تا صادرات زعفران و ابلاغ از سوی دولت، جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید