• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی؛ سیگنال های منفی از وضعیت بازار، افت قیمت های نقدی، تثبیت قیمت های آتی

مرور هفتگی؛ سیگنال های منفی از وضعیت بازار، افت قیمت های نقدی، تثبیت قیمت های آتی

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 19, 1399
  • گزارش

مرور اخبار و تحولات صنعت زعفران در هفته سوم اردیبهشت ماه؛

از سیگنال های منفی فعالان بازار تا افت قیمت های نقدی

قیمت آتی زعفران به ثبات رسید

طی هفته ای که گذشت چندین اظهارنظر در خصوص وضعیت زعفران و قیمت ان در داخل و خارج داشتیم که عمدتا حکایت از افت تقاضا و قیمت در بازار داخلی و خارجی داشت. البته فعالان بیطرف معتقدند که مصرف داخلی و صادرات متوقف نیست ما کاهش یافته است. آخرین آمارها هم حکایت از صادرات 250 تنی زعفران در سال 1398 دارد.

تحولات و سیگنال های فوق منجر به افت قیمت نقدی زعفران در بازار و بورس شد (جدول زیر را ببینید). اما قیمت های آتی باثبات ماند و حتی درباره قیمت نگین آتی تحویل شهریورماه شاهد رشد مختصر قیمت نیز بودیم. موضوعی که نشان میدهد بازار وضعیت فعلی را را موقت و گذار میداند و منتظر است تا این روزهای سخت بگذرد.

افت مجدد قیمت در بازار جهانی دور از انتظار نیست

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران ، با اشاره به اینکه عرضه زعفران در بورس کالا راه حمایت از کشاورزان نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه مسئولان با عرضه زعفران در بورس کالا به دنبال حفظ منافع کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت هستند، اما به دلیل سفته بازی و دلال بازی سودی برای کشاورزان نداشت.

به گفته وی، با وجود کاهش قدرت خرید تجار خارجی باید منتظر تحولات بیشتر بود چرا که به سبب تغییر شرایط اقتصادی دنیا احتمال افت مجدد قیمت دور از انتظار نیست.

انتقادات به نرخ پایه گمرکی بالای زعفران

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت:هم اکنون نرخ پایه گمرکی زعفران ۱۲۰۰ دلار اعلام شده و این درحالی است که آنچه صادرکنندگان انجام می‌دهند، بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار است و این رقم از سال ۹۷ همین عدد بوده، اما متاسفانه بانک مرکزی نرخ پایه گمرکی را مدنظر قرار می‌دهد و این رقم تقریبا ۵۰۰ دلار متفاوت است و با این تفاسیر صادرکننده باید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر یک کیلوگرم زعفران زیان بدهد.

گفتنی است نرخ پایه گمرکی بالا با توجه به لزوم بازگشت ارز توسط صادرکنندگان موجب تحمیل تعهد بازگشت ارز بیشتر از واقع بر دوش صادرکنندگان می شود.

آخرین وضعیت صادرات؛ افت صادرات در بسته بندی کوچک

شریعتی مقدم، صادرکننده زعفران گفت: حجم صادرات زعفران در بسته‌های بیش از ۳۰ گرم زعفران، ۱۹۰ تن بود. بین ۱۰ تا ۳۰ گرم نیز ۵۱ تن صادرات انجام گرفت و در مورد بسته های زیر ۱۰ گرم نیز حجم صادرات ۹ تن برآورد می شود. در مجموع کاهش مقدار صادرات زعفران بسته بندی شده جای تامل و نگرانی دارد.

کاهش تقاضا برای زعفران در اثر کرونا

احتشام رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه اکنون نیز با افت صادرات در بازارهای دنیا مواجه‌ایم تصریح کرد: همچنین تقاضا و عرضه محصول زعفران در بازار داخل کشور نیز با مشکل جدی مواجه شد به عنوان مثال مشهد اسفند و فروردین هر سال پذیرای پنج تا ۶ میلیون زائر بود که نسبت به خرید زعفران به عنوان سوغات اقدام می‌کردند اما کرونا سبب کاهش ۸۰ درصدی عرضه زعفران در بازار داخل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید