قاچاق زعفران از صادرات آن سهل تر است!

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 25, 1399
  • اخبار
میری رئیس صنف فروشندگان زعفران - عوارض صادراتی زعفران

نایب رییس شورای ملی زعفران از رفت و آمد و حضور فعال قاچاقچیان در دفاتر صادرکنندگان زعفران خبر داد !

غلامرضا میری در گفت‌وگوی رسانه ای اخیر خود ، در خصوص قاچاق زعفران، اظهار کرد: بانک مرکزی مشکلاتی برای صادرکننده‌های زعفران ایجاد کرده، بعد از اینکه صادرکننده زعفران خود را می‌فروشد، بانک مرکزی بیان می‌کند که صادرکننده باید با وجود اینکه زعفران خود را ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار فروخته، ۱۳۰۰ دلار تعرفه گمرکی بپردازد.

وی افزود: علاوه بر این صادرکننده زعفران را با ۵ درصد سود فروخته، یعنی یک کیلو زعفران ۸ میلیون تومان به فروش رسیده و ۴۰۰ هزار تومان برای فرد سود داشته، اما بانک مرکزی بیان می‌کند که باید از بازار، ارز بخرد، به طور مثال ۱۷ هزار تومان ارز خریداری کند و بعد با قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به سامانه نیما بدهد، یعنی در ۱۳۰۰ دلار، به ازای هر دلار باید ۱۴۰۰ تومان ضرر کند.

به گزارش ایسنا ، میری ادامه داد: صادرکننده دو ضرر می‌کند. مگر صادرات زعفران چقدر سود دارد که باید در یک کیلو زعفران ۲.۵ میلیون تومان ضرر کند؟ این اتفاق موجب می‌شود که مسیر قاچاق باز شود، زیرا صادرکننده برای یک کیلو زعفران باید ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان به بانک مرکزی بدهد که این ضرر است، در حالی که برای زعفران قاچاق یک میلیون تومان می‌دهد. قاچاق را هم راحت می‌برند، قاچاقچی‌ها به دفتر صادرکننده آمده و از وی می‌خواهند زعفران را تحویل دهد و همان‌جا نیز پول آن را پرداخت می‌کنند. این سختگیری‌ها موجب انجام قاچاق می‌شود.

نایب رییس شورای ملی زعفران در خصوص دلیل خام صادر شدن زعفران، گفت: وقتی ما یک محصول استراتژیک داریم و اولین تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می‌شویم، باید به سمت صنایع تبدیلی خود برویم، یعنی به صورت خام صادر نکنیم. زعفران علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف صنعتی نیز دارد، بنابراین اگر زعفران خام به کشور دیگری نفرستیم، برای اینکه مصرف صنعتی دارد، اشتباه است.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم زیرساخت‌هایی فراهم کنیم که از زعفران در صنایع تبدیلی استفاده شود تا تولید ما افزایش یابد، نگرانی نداشته باشیم و از افزایش تولید خود خوشحال باشیم، اما به این دلیل که صنایع تبدیلی نداریم و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته، مجبور هستند زعفران را به صورت خام صادر کنند. اگر این کار را انجام ندهیم و زعفران روی دست کشاورز بماند خوب نیست. زمانی می‌توانیم زعفران را به صورت خام صادر نکنیم که بتوانیم مقدار زعفرانی که در صنایع تبدیلی خودمان نیاز داریم را تامین کنیم و مازاد بر آن صادر نماییم.

میری خاطرنشان کرد: اکنون نمی‌توانیم ادعا کنیم چرا زعفران را به صورت خام صادر می‌کنیم و نباید زعفران خام صادر شود، در غیر این صورت باید چه کار کنیم؟ با ۵۰۰ تن زعفران تولید شده چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ الان که خام صادر می‌کنیم چنین وضعیتی داریم. اکثر محصولات و مایحتاج ما ظرف ۳، ۴ ماه ۲ تا ۵ برابر شده، اما زعفران نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش هم داشته است.

نایب رییس شورای ملی زعفران بیان کرد: اگر بخش خصوصی ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کند، می‌توانیم به سمت صنایع تبدیلی برویم یا اینکه دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و آنها ورود پیدا کنند تا به سمتی برویم که بتوانیم مانند کشورهای دیگر که از زعفران، صنایع جدید تولید می‌کنند، صنایع تبدیلی تولید کنیم و دیگر نگران افزایش تولیدمان نباشیم.

وی با بیان اینکه میزان فروش زعفران کم شده است، عنوان کرد: در کشور ما به دلیل وجود کرونا، فروشگاه‌ها تعطیل است و اگر هم تعطیل نباشد، مشکل اقتصادی وجود دارد، یعنی اول باید سفره باشد تا سراغ زعفران برویم، اما در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی در کشور، مصرف زعفران کاهش یافته است. در خارج از ایران این مشکل اقتصادی رخ نداده، اما فروشگاهی باز نیست که عرضه شود، صنایع و شرکت‌هایی که تولیداتی از زعفران داشتند نیز تعطیل هستند، بنابراین قیمت زعفران کاهش یافته است.

میری افزود: صادرات ما به حداقل رسیده و فروش داخلی نیز در حالت رکود است. زعفران‌هایی که در بهمن و اسفند به بازار فروختیم و الان برای گرفتن پول به سراغ مغازه‎دار می‌رویم، بیان می‌کنند که زعفران‌هایتان را ببرید چون فروشی نداشتیم. آنها اغلب برای شب عید و ماه رمضان زعفران خریدند تا بفروشند، اما فروشی نداشتند و زعفران‌ها در مغازه‌هایشان موجود است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید