• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی؛ از میدان داری زنگنه تا تعادل بازار و همراهی بخش خصوصی

مرور هفتگی؛ از میدان داری زنگنه تا تعادل بازار و همراهی بخش خصوصی

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران در هفته پایانی خردادماه

از میدان داری زنگنه تا حمایت بخش خصوصی از مداخلات در بازار

تعادل قیمت ها بعد از روزهای هیجانی

زعفران هفته چهارم خرداد را در حالی پشت سر گذاشت که دو نیمه متفاوت داشت. در روزهای ابتدایی هفته شاهد رشد مناسب قیمت زعفران در بورس بودیم. این روند صعودی در روزهای دوشنبه و سه شنبه به روند نزولی تبدیل شد و نهایتا در روز پنج شنبه بازار متعادل شد

نتیجه این تحولات در جدول زیر نشان داده شده است. قیمت ها در بازار نقدی بعد از رشد 12 درصدی هفته قبل، این هفته نزولی بود و حدود 4 درصد از رشد خود را از دست داد. اما در بازار گواهی سپرده که هفته قبل به خاطر تعطیلات تا چهارشنبه فعال بود قیمت ها رشد کرد.

در بازار آتی هم که سریعتر به تحولات واکنش نشان میدهد، قیمت ها متعادل بود و طی هفته قبل مجموعا باثبات بود. درباره وضعیت تحلیلی بازار مطلب زیر را بخوانید:

تحلیل ۱۶ میلیونی شدن زعفران (۳)؛ ۴ ابزار واقعی مدیریت بازار/ بررسی سناریوی رشد تدریجی

هفته زنگنه!

از منظر اخبار، هفته قبل هفته زنگنه (نماینده تربت حیدریه در مجلس) بود. همانطور که هفته قبل از آن هفته غنی زاده بود که با دو مصاحبه آتشین تنور قیمت ها را داغ کرد. هفته قبل زنگنه با دو مصاحبه توانست بازار را متعادل کند.

زنگنه در ابتدای هفته از رشد قیمت زعفران حمایت کرد و ضمن انتقاد از رفتار برخی در مقابله با رشد قیمت ها گفت: قیمت هر کیلو طلای سرخ در ایران حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان و متاسفانه این قیمت حداقل یک دوم بازارهای جهانی است . زنگنه حتی خواستار ورود نهادی نظارتی هم شد.

اما در انتهای هفته، زنگنه از اقدامات عملی و برنامه های اجرایی و وعده های ملموس سخن گفت. وی ضمن حمایت مجدد از رشد قیمت ها تا دو برابر سطوح فعلی، از کارشکنی ها انتقاد کرد اما با لحنی دوستانه، خواستار همراهی همه ارکان و بازیگران بازار برای بهبود شرایط زعفران شد. زنگنه درباره اقدامات خود گفت: کمیته هایی برای مدیریت بازار زعفران  تشکیل دادیم و به صورت شبانه روزی با آنها در ارتباط هستیم.

همراهی بخش خصوصی

همزمان بخش خصوصی هم با اقدامات تیم زنگنه غنی-زاده به حمایت برخواست. در ابتدای هفته احتشام رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد: از منصفانه شدن قیمت زعفران حمایت میکنیم.

در انتهای هفته، میری نایب رئیس این شورا و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هم گفت: از متولیان امر درخواست می‌کنیم برای رسیدگی به این وضعیت، برنامه‌ریزی کنند و تدبیری بیاندیشند چرا که حدود چهار ماه دیگر محصول جدید نیز وارد بازار می‌شود و به محصول فعلی اضافه خواهد شد و اگر اقدامی برای مدیریت بازار انجام نشود، کشاورزان خسارت سنگینی خواهند دید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید