• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • صادرات 37 تن زعفران در 3 ماه نخست امسال / هنگ کنگ،اسپانیا و امارات در صدر مقاصد صادراتی زعفران ایران

صادرات 37 تن زعفران در 3 ماه نخست امسال / هنگ کنگ،اسپانیا و امارات در صدر مقاصد صادراتی زعفران ایران

طی 3 ماه نخست امسال بالغ بر 38 میلیون دلار زعفران صادر شد

سید روح الله لطیفی اظهار داشت: طی ۳ ماهه اول سال ۹۹ علی رغم دشواری‌های موجود در پی شیوع ویروس کرونا اقدام به صادرات ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور داشته ایم.

سخنگوی گمرک ایران افزود: ارزش این حجم از صادرات زعفران بالغ بر ۳۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۱۶ دلار است.

وی گفت: اصلی ترین مقاصد صادرات زعفران کشور به ترتیب هنگ کنگ با ۱۲ تن و ۷۳۴ کیلوگرم و به ارزش ۱۴ میلیون و۴۰۳ هزار و ۳۵۵ دلار و اسپانیا با ۹ تن و ۱۹۸ کیلوگرم و امارات متحده عربی با ۳ تن و ۴۸۵ کیلو گرم هستند. کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین نیز سایر مقاصد صادراتی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار آن در ایران بوده و عملاً ۹۴ درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود.

وی افزود: سال ۹۸ حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید شده است و به طور معمول نزدیک به ۸۰ درصد این کالا صادر می‌شود و عمده صادرات نیز از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود؛ متأسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر تجارت خارجی اثر منفی گذاشته و به دلیل کاهش یا توقف پروازهای خارجی، در امر صادرات زعفران شاهد اثرگذاری منفی بوده ایم.

لطیفی در ادامه گفت: سه ماده مؤثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها مانند هنگ کنگ، اسپانیا و آلمان از آن دارو تولید می‌کنند. در واقع می‌توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا روند صادرات زعفران در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید