• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • نماینده مجلس: بلوکه شدن طلب زعفرانکاران توسط بانک کشاورزی/ اولتیماتوم زنگنه به وزیرجهادکشاورزی

نماینده مجلس: بلوکه شدن طلب زعفرانکاران توسط بانک کشاورزی/ اولتیماتوم زنگنه به وزیرجهادکشاورزی

زعفرانکاران : قیمتی که زنگنه مدعی است؛ در بازار وجود خارجی ندارد!

نماینده مجلس: پس از مدتها تلاش توانستیم 100 میلیارد تومان از بانک مرکزی دریافت کنیم ؛ بانک کشاورزی بابت طلب خود آنرا بلوکه کرد!

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می افزاید: متاسفانه مشکل اساسی در این حوزه بی تدبیری در وزارت جهاد است که در ابتدا اعلام کردند ما اعتبار نداریم و فعلا نمی توانیم پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: با رایزنی که انجام دادیم و طی نامه ای که به آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نوشتیم مجوز تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای مطالبات زعفرانکاران را دریافت کردیم و این مبلغ به حساب بانک کشاورزی واریز می شود که بعد از پیگیری ها متاسفانه متوجه شدیم  بعلات بدهی سازمان تعاون روستایی به بانک کشاورزی این ۱۰۰ میلیارد تومان در بانک بلوکه می شود.

وزیر جهاد تا هفته آینده تکلیف مطالبات زعفرانکاران را مشخص نکند مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد کرد

به گزارش صبح توس ، زنگنه بیان داشت: با معاون اقتصادی وزیر جهاد برای امروز شنبه ۴ مرداد ساعت ۱۴ جلسه گذاشتیم تا علت این تناقصات مشخص شود.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: تاکید می کنم با توجه به اینکه تامین منابع مالی بعهده سازمان تعاون روستاییی بوده، اما این منابع را ما با رایزنی تامین کردیم که متاسفانه اینگونه با آن عمل شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه هیچ عزمی برای رفع مشکل زعفرانکاران در تعاون روستایی و جهاد نیست و قطعا اگر تا هفته آینده وزیر جهاد این مطالبات را تعیین تکلیف نکند، مجلس برای دفاع از حقوق کشاورزان از ابزار نظارتی استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر استان خراسان رضوی بیش از ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که حدود ۱۲۰ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار خانوار درمنطقه تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.

بر اساس رصد کارشناسان بخش کشاورزی میزان برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران در سطح استان در هر هکتار ۳٫۸ کیلوگرم است که این رقم در منطقه تربت حیدریه تا ۴٫۲ کیلوگرم رسیده، هرچند در ادامه با ارگانیزه کردن و استاندارد سازی به روش های علمی، پژوهشی برخی تولید کنندگان در سطح این منطقه تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار زعفران خشک نیز برداشت کردند.

میزان تولید زعفران در ایران به خصوص خراسان رضوی و منطقه تربت حیدریه به عنوان قطب تولید طلای سرخ در جهان با ۳۰۰ تن برداشت زعفران خشک حدود ۹۰ درصد است و کشورهای افغانستان و اسپانیا با تولید مجموع شش تن کمتر از ۱۰ درصد تولید این محصول را به خود اختصاص دادند.

گلایه های بحق زعفرانکاران : قیمتی که زنگنه مدعی است؛ در بازار وجود خارجی ندارد/ اعتراض کشاورزان نسبت به بدقولی ناتمام دولتمردان در پرداخت مطالبات و شرایط بازار زعفران

محمدی یکی از زعفرانکاران خراسان رضوی در این خصوص می افزاید: با شروع خرید حمایتی زعفران در مجموع ۴۵ کیلو گرم زعفران خشک تحویل دادم و هنوز ۴۰ درصد از مطالباتمان باقیمانده و اکنون بعد از گذشت ۹ ماه مبالغ بصورت جزیی واریز می شود و نمی توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم.

غلامی دیگر کشاورز این خطه با اشاره به قیمت پایین زعفران در بازار، از وضعیت نابسامان قیمت گذاری طلای سرخ گلایه دارد و خاطر نشان می کند: قیمت پائین پیاز زعفران و از سویی دیگر قیمت زعفران خشک همچنان پائین است و با این اوضاع حتی هزینه های کارگر و فراوری را تامین نمی کند و این در حالی است که مسئولان قول رساندن زعفران به قیمت واقعی را داده بودند.

هرچند برخی از مسئولان از جمله رئیس سازمان تعاون روستایی کشور از افزایش دو برابری قیمت زعفران خبر داده بودند اما در بازار قیمت ها به گونه دیگری است.

قنبری یکی از زعفران فروشان بازار تربت حیدریه قیمت واقعی زعفران را از ۶٫۵ تا ۹٫۵ میلیون تومان عنوان کرده و افزود: آنچه که دولتمردان اعلام می کنند با آنچه که در بازار شاهدیم تفاوت زیادی دارد.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام، من 2 مرداد اشتراک یکماهه تمدید کردم اما فعال نشده، David1989

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید