ارزش گمرکی زعفران نصف شد/ اثر کاهش ارزش گمرکی چه خواهد بود؛ رونق صادرات قانونی یا بازشدن راه برای ارزانفروشی؟

ارزش گمرکی قیمت پایه زعفران

ارزش گمرکی زعفران نصف شد

ارزش گمرکی چیست و چه نقشی دارد؟/ اثر کاهش ارزش گمرکی چه خواهد بود؟ رونق صادرات یا بازشدن راه برای ارزانفروشی؟

بهانه بعدی اتحادیه صادرکنندگان برای ناتوانی در بازاریابی چه خواهد بود؟

هفته قبل گمرک ایران ارزش گمرکی برخی کالاها را به روزرسانی کرد که طبق آن ارزش گمرکی انواع زعفران نسبت به تعیین ارزش قبلی تقریبا نصف شده است.

به گزارش دنیای زعفران، آخرین بار ارزش گمرکی زعفران در آذرماه سال 97 بازنگری شده بود که طبق آن هر کیلوگرم زعفران نگین 1200 و هر کیلوگرم زعفران پوشال 1100 دلار ارزشگذاری شده بود. اما در بازنگری جدید که مورخ 23 تیرماه 1399 انجام شده ارزش هرکیلوگرم نگین معمولی 500 دلار و نگین درجه یک 565 دلار تعیین شده است. پوشال درجه 3 نیز 405 و شبه نگین نیز 470 دلار تعیین شده است. با وجود تغییرات جزئی در دسته بندی، واضح است که ارزش صادراتی زعفران نصف شده است.

ارزش گمرکی قیمت پایه زعفران
ارزش گمرکی زعفران قیمت پایه زعفران
قیمت پایه گمرکی یا همان ارزش صادراتی زعفران در دو دو بازنگری اخیر

جزئیات مربوطه را می توانید در سایت گمرک ایران در بخش ارزش گمرکی کالاها دریافت کنید.

اما این ارزش چیست و چه اثراتی دارد؟

ارزش صادراتی عدد واقعی مبادله زعفران صادراتی نیست بلکه عدد مبنای گمرک و دولت، برای تهیه آمار و تنظیم تسهیلات و یا تعهدات صادرکنندگان است.

مثلا هم اکنون ممکن است که صادرکننده ای زعفران نگین را 800 دلار یا 400 دلار به فروش برساند. اما در آمار رسمی قیمت صادراتی وی همان 500 دلار (عدد پایه گمرکی برای زعفرا معمولی) تعیین می شود. اگر قرار باشد تسهیلاتی نیز به صادرکنندگان ارائه شود مبنا همین عدد است. همچنین تعهدات نیز بر همین اساس تعیین می شود. مثلا الان که موضوع تعهد بازگشت ارز به کشور داغ است این موضوع بسیار مهم است.

مثلا  اگر صادرکننده ای یک تن زعفران نگین معمولی صادرکند باید 500 هزار دلار ارز به کشور طبق دستورالعمل بانک مرکزی برگرداند. حالا اگر در واقع هر کیلوگرم را 600 دلار یا 400 دلار فروخته باشد، تفاوتی نمیکند و بانک مرکزی تعهدات ارزی را بر اساس همان 500 دلار که ارزش گمرکی است تعیین و مطالبه میکند.

اثر کاهش ارزش گمرکی چه خواهد بود؟ رونق صادرات یا بازشدن راه برای ارزانفروشی؟

گفتنی است ارزش گمرکی توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان گمرک و دولت و بخش خصوصی تعیین می شود. اتحادیه صادرکنندگان مدتهاست که نسبت به ارزش بالای گمرکی زعفران گلایه دارد. چرا که مدعی هستند با توجه به بالابودن قیمت پایه گمرکی، برای رفع تعهدات ارزی باید ارز از بازار بخرند و تحویل بدهند که عملا به ضررشان است.

در مقابل برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی که تجار 300هزار تومانی و دلالان چوب حراج به زعفران ایرانی زده و هر روز آن را با قیمت های دلاری پایین تری عرضه میکنند، تعهد ارزی باید افزایش یابد تا مانعی بر ارزان فروشی فاحش زعفران باشد. با این حال برخی هم در مقابل معتقدند که تعیین ارزش گمرکی بالا منجر به افزایش قاچاق و دلسردی تجار قانونی می شود.

در هر حال، آنچه رخ داده این است که مطالبات اتحادیه صادرکنندگان بالاخره محقق شده و ارزش پایه گمرکی کاهش یافته است. باید دید این کاهش منجر به رونق صادرات قانونی زعفران خواهد شد یا اینکه بهانه ای جدید پیش خواهند کشید. یا اینکه نظر کارشناسان مبنی بر تداوم ارزانفروشی با کاهش ارزش صادراتی محقق خواهد شد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید