• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زنگنه توضیح داد: از علل عدم رشد بازار نقدی تا دلایل افت اخیر بورس/ دو اقدام آخر هفته ای برای توقف روند نزولی

زنگنه توضیح داد: از علل عدم رشد بازار نقدی تا دلایل افت اخیر بورس/ دو اقدام آخر هفته ای برای توقف روند نزولی

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 21, 1399
  • اخبار
زنگنه - ضمانت قیمت کف زعفران- تسهیلات 8 درصدی زعفران

زنگنه آخر هفته قبل علت روند نزولی نیمه دوم هفته گذشته را اخلال در بازارگردانی و فشار عرضه توسط برخی دانست و از اقداماتش برای رفع این دو مشکل خبر داد:

برگزاری جلسه برای رفع اخلال بازارگردانی و رایزنی با عرضه کنندگان

زنگنه: اجازه نمی دهیم بازار را نزولی کنند و زعفران را به جایگاه خودش باز میگردانیم

زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس چهارشنبه گذشته درباره روند نزولی قیمت ها در بورس در نیمه دوم هفته گذشته توضیحاتی داد. وی دلیل این افت را دو موضوع دانست:1- اخلال در بازارگردانی 2- افزایش عرضه توسط برخی که قبلا از مردم زعفران خریده اند. وی از اقداماتش در روز پنج شنبه گذشته برای رفع این دو مشکل در پنج شنبه گذشته نیز خبر داد. وی درباره علت عدم رشد قیمت ها در بازار نقدی هم توضیح داد و این را هم گفت که هدف قیمتی ما برای تابستان 16 میلیون بود که در بازار آتی تا 17 هم رشد کرد.

وضعیت قیمت ها در بورس/ زنگنه: هدف ما برای تابستان 16 میلیون بود که در آتی تا 17 هم رسید

به گزارش دنیای زعفران، زنگنه در فایل صورتی منتشرشده که ظاهرا در حال پاسخگویی به سوالات برخی از مردم و مطالبه گران است، ابتدا به وضعیت قیمت ها نسبت به یک ماه قبل پرداخت و گفت: قیمت زعفران در بورس با کف بازار یک اختلاف  زمانی دارد. قیمت در زعفران (بورس) سه حالت دارد. گواهی سپرده، آتی و بازار فیزیکی.

 وی افزود: گواهی سپرده نسبت به یک ماه قبل قیمت ها (رشد کرده) و حدود 12 میلیون تومان است. زعفران تعاون روستایی (در بازار فیزیکی) با 9200 شروع کرد و آخرین عرضه 10350 فروخته شد. زنگنه افزود: در بازار آتی قیمت از 17 هم گذشت. پیش بینی ما برای تابستان 16 بود که از 17 هم گذشت

چرا قیمت نقدی رشد نکرد؟

زنگنه معتقد است که درباره بازار نقدی، عدم افزایش قیمت چند دلیل دارد:

وی گفت: اولا که قیمت برای جنش مرغوب رشد کرده است ( هم خودم بررسی کردم و هم دوستان گزارش کردند). اما چند دلیل هم وجود دارد:

  1. خریدار (مغازه دار) علاقه دارد که با قیمت پایین بخرد. همان زعفرانی که در تربت 7-8 تومن میخرند، در تهران گرمی 17-18 تومان است. یعنی خود خریدار قیمت پایین میخرد
  2. خود فروشنده هم چون مشکل دارد یا اطلاع ندارد با قیمت پایین می فروشد
  3. علت دیگر این است که زعفران، زعفران مرغوب نیست. زعفران له شده یا ترکیب خود را از دست داده است یا داخل آن آلودگی وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه افزود: در هر حال ما یک جایی را شاخص باید قرار دهیم که شاخص بورس است و در آنجا هم قیمت ها رشد کرده است.

وی در ادامه در خصوص سوال مطرح شده درباره هجمه به نماینده قبلی تربت گفت که ما هجمه ای نداشتیم و فقط سوال کردیم که زعفرانی که خریدید چه کردید؟ زنگنه ادامه داد: بعد از نشستن بنده بر مسند نمایندگی، پیگیری کردیم و زعفران به صورت شفاف عرضه شود.

چرا قیمت در یکی دو روز اخیر افت کرده است؟

وی درباره اینکه چرا قیمت در یکی دو روز اخیر افت کرده است؟ هم توضیح داد.

نماینده مردم تربت گفت: این هم به جهت دلایلی است که در دل همین مجموعه هایی است که الان نمی توانم عرض کنم. فقط این را بگویم که فردا صبح (پنج شنبه) ما مسئول تعاون روستایی جلسه گذاشتیم. وی درباره افت قیمت ها افزود: در روند تحویل زعفران تعاون روستایی به خریداران تعللی صورت گرفته است. خریداری داریم که چند تن زعفران خریده و بعد از 2-3 هفته هنوز نتوانسته تحویل بگیرد.

زنگنه افزود: طی این دو روز بازارگردانی زعفران به خاطر تعللی که تعاون روستایی خراسان در تحویل زعفران کرد، تاخیر افتاد و دچار مشکل شد. عملا مدیریت و بازارگردای دچار مشکل شد. ما روز پنج شنبه جلسه اضطراری هماهنگ کردیم. ان شاالله این مشکل را هم حل میکنیم. مردم بدانند که ما همه تلاش خودمان را برای افزایش قیمت زعفران تا جایگاه اصلی خودش خواهیم کرد

برخی دنبال پایین اوردن قیمت ها هستند، با آنها صحبت میکنم

وی درباره افت قیمت ها در انتهای هفته گذشته هم مجددا به تعلل تعاون روستایی و اخلال در بازارگردانی اشاره کرد و درباره دلیل دیگر این افت هم گفت: برخی هستند که به دنبال پایین آوردن قیمت هستند که هم پول دارند و هم به بورس آشنا هستند. اینها طی روزهای قبل از مردم خریداری کرده اند و اکنون یکباره در حال عرضه هستند.

وی افزود: این را حتما پیگیری خواهیم کرد و به برخی از این افرادی که بازار را خراب کرده اند تماس میگیرم. من از این افراد خواهش میکنم که کمک کنند تا این محصول را نجات دهیم.

مطمئن باشید که نخواهیم گذاشت این بازار را نزولی کنند و امیدواریم که زعفران را در فصل برداشت در جایگاه خودش داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید