کاهش 90 درصدی قیمت دلاری زعفران طی 12 سال!

قیمت دلاری زعفران

کاهش 90 درصدی قیمت دلاری زعفران طی 12 سال!

سقوط قیمت طلای سرخ از عرض 3500 دلاری به فرش 350 دلاری

  نرخ دلاری زعفران (نرخ دلاری داخل و نه نرخ دلاری خارج از کشور) از 3500 دلار در سال 1388 به 350 دلار رسیده است! یعنی 90 درصد ارزش خود را از دست داده است!

 در این شرایط برخی فعالان بازار نرخ تعادلی زعفران با توجه به عرضه و تقاضا را 8 میلیون تومان می دانند و نسبت به انحراف قیمت های آتی و گواهی از نرخ تعادلی(!) هشدار می دهند!!!

گفتنی است هم اکنون بازار آتی زعفران صف فروش است و برخی، بر خلاف پنج شنبه قبل که همه چیز مثبت و صعودی بود، همه چیز را تیره و تار می بینند

قیمت زعفران در بازار آتی و بورس
جدول قیمت زعفران در بورس در انتهای هفته – بازار آتی سراسر فروش

اگر منطق بازار و عرضه و تقاضا مبناست که باید قیمت تعادلی بر اساس دلار محاسبه شود. چرا که زعفران صادراتی است.  بر این اساس نرخ دلاری زعفران در اوج محدودیت های کرونا حدود 700 دلار بوده است. حالا که محدودیت ها کمتر شده و صادرات هم رو به افزایش است چرا نرخ بازار به 350 دلار کاهش یافته است!

نرخ دلاری زعفران در داخل، حتی نسبت به اوج محدودیت های کرونا  نصف شده است! اگر به منطق بازار برگردیم حتی با وجود کرونا نرخ تعادلی زعفران 700 دلار است نه 350 دلار!

قیمت دلاری زعفران
قیمت دلاری زعفران از 3500 دلار در سال 1388 به 350 دلار در سال 1399 رسیده است!

متاسفانه بازیگران و تحلیلگران بورس و بازار و اعضای اتحادیه و …. همه زعفران را در قالب منطق بازار اما به نحوی کاملا غلط تحلیل میکنند! ان هم به نفع دلالان ایرانی که در ترکیه و دوبی و افغانستان نشسته اند و زعفران ریالی میخرند و دلاری می فروشند.

واضح است که قصد ما توصیه به خرید یا فروش نیست، بلکه توضیح درباره یک واقعیت تلخ در بازار زعفران است که با اندکی تلاش و برنامه ریزی و البته دقت بازیگران بازار رفع خواهد شد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید