• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • ادعای زنگنه: قیمت زعفران را یکماهه از 6 به 12.8 میلیون تومان رساندیم!

ادعای زنگنه: قیمت زعفران را یکماهه از 6 به 12.8 میلیون تومان رساندیم!

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 20, 1399
  • اخبار

زنگنه مدعی شد:

قیمت زعفران را یکماهه از 6  به 12.8 میلیون تومان رساندیم!

قیمت دلاری زعفران 1100 و ریالی آن باید 16 میلیون تومان باشد

زنگنه، نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس در جمع خبرنگاران مدعی شد که “توانستیم در عرض یک ماه قیمت را از ۶ میلیون، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ برسانیم”! این در حالی است که هیچ نوع زعفران در بازار سنتی و هیچکدام از نمادهای بورسی زعفران در یک ماه اخیر چنین تحولات قیمتی نداشته است.

زنگنه همچنین با اشاره به قیمت 12 میلیون و 900 هزار تومانی زعفران در بورس (ظاهرا نماد آتی تحویل آبان مدنظر وی است)از کشاورزان خواست محصول خود را ارزان نفروشند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش کاهش قیمت زعفران در خارج از کشور را رد کرد و گفت: شده اما تحقیق کردیم میانگین قیمت این محصول ۱۱۰۰ دلار است.

زنگنه در بخش دیگری از اظهاراتش هم در خصوص راه اندازی پایگاه ها و قرارگاه های گل پرکنی توضیحاتی ارائه کرد. منظور از گل­پرکنی، فرآوری گل زعفران و استحصال کلاله(زعفران متعارف) از آن است که هم اکنون با انتقال گل به حاشیه شهر مشهد انجام می شود اما طبق برنامه ها زنگنه قرار است “قرارگاه جهادی زعفران در مکان‌های استریل شده و در ۴۰ پایگاه منطقه راه اندازی ‌شود که هر پایگاه به یک دستگاه زعفران خشک کنی بروز مجهز خواهد شد”.

قیمت زعفران در خارج 1100 دلار است و در داخل باید 16 میلیون باشد

محسن زنگنه روز شنبه 18 مرداد در نشست خبری با بیان اینکه قیمت زعفران در بورس از مرز ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشته، خطاب به کشاورزان و زعفرانکاران اظهار کرد: زعفران کاران محصول خود را ارزان نفروشند. نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند زعفران در دنیا ارزان شده اما تحقیق کردیم میانگین قیمت این محصول ۱۱۰۰ دلار است که اگر این رقم را در دلار ضرب کنید، قیمت را به ۱۶ میلیون می‌رساند.

طرح راهبردی پرکنی زعفران در منطقه

وی به طرح راهبردی خود در حوزه زعفران اشاره کرد و افزود: ۲۶ هزار نفر را سازماندهی و حسینیه‌ها را برای پاک کردن گل زعفران تجهیز می‌کنیم تا بتوانیم همه فرایند این محصول را در منطقه به انجام برسانیم.

قیمت را طی یک ماه دوبرابر کردیم!

زنگنه بیان کرد: در بحث زعفران، توانستیم در عرض یک ماه قیمت را از ۶ میلیون، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ برسانیم که به صورت جهادی، با جهاد کشاورزی، فروشنده، بورس، صادر کننده، وارد همکاری شدیم. متاسفانه فساد هم در این کشور مانع می‌شود، هر چند درصدشان کم است اما همین‌ها باعث بروز مشکلات می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین اولویت کاری در منطقه برطرف کردن مشکلات زعفرانکاران است، گفت: وقتی در این حوزه، گلوگاه فساد را بستیم بازار زعفران رونق گرفت.

وی افزود: در این حوزه تهدید هم شده‌ایم اما رفع مشکلات زعفرانکاران با جدیت در دستور کار است و این مهم تا دستیابی به اهداف همچنان ادامه می‌یابد.

جهاد کشاورزی، متولی افزایش استاندارد محصول زعفران

زنگنه با بیان اینکه در مورد محصول زعفران باید کارهای اساسی و بنیادین زیادی صورت گیرد گفت: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

فروش گل زعفران یعنی خام فروشی

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد، زعفرانی که به‌صورت گل فروخته می‌شود مانند پسته‌ای است که در خوشه به فروش می‌رسد یا مانند نفت است که خام به فروش می‌رود.

پرکنی 20 درصد گل زعفران در منطقه

وی بیان کرد: هدف ما کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده زعفران است و امسال حفظ ۲۰درصد زعفران منطقه را هدف گذاری کردیم اما سال بعد باید ۸۰ درصد زعفران در همین منطقه پَرکنی شود که در ازای پَر کردن زعفران از کشاورز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود بلکه با توجه به قیمت روز زعفران، درصد ناچیزی از زعفرانِ پاک شده دریافت خواهد شد.

راه اندازی ۴۰ پایگاه استریل زعفران خشک کنی

زنگنه ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خاص کرونا قرارگاه جهادی زعفران در مکان‌های استریل شده و در ۴۰ پایگاه منطقه راه اندازی می‌شود که هر پایگاه به یک دستگاه زعفران خشک کنی بروز مجهز خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از معین‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد تومانی در این زمینه ورود کرده است که در پاک کردن، خشک کردن زعفران به‌صورت رایگان در کنار زعفران کار خواهد بود و پس از خشک کردن و افزایش ارزش افزوده آن هزینه خود را دریافت خواهد کرد.

مزایده زعفران انبارهای شرکت تعاونی برای پرداخت مطالبه زعفران کاران

وی ادامه داد: در حال حاضر طلب زعفران کاران ۱۰۶میلیارد تومان است که بانک‌ها دیگر توان پرداخت آن را ندارند به همین دلیل قرار است از طریق مزایده زعفران‌های موجود در انبار‌های شرکت تعاونی به فروش برسد.

زنگنه بیان کرد: زعفران کاران نگران این موضوع نباشند چرا که از برنده ضمانت نامه ۲۰میلیارد تومانی اخذ خواهد شد و باید این محصول را فقط صادر کند و در کشور و در بورس عرضه نخواهد شد.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت برگزاری این مزایده و پرداخت ۲۵درصد مبلغ اولیه مزایده ظرف ۱۵روز آینده تمام مطالبات زعفران کاران پرداخت و با آنان تسویه حساب خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید