شرط صادرات زعفران کارایی ندارد/ روز قرمز زعفران

روز قرمز طلای سرخ؛ از بازار رضا تا تالار نقره ای

چرا شرط صادرات زعفران در عرضه تعاون روستایی موثر نیست؟

شرط صادرات زعفران خریداری شده از تعاونی که به اعتقاد برخی می تواند مانع از فشار عرضه 70 تن محصول دولتی بر بازار شود، در عمل کارا نیست. چرا؟ در ادامه توضیح میدهیم.

دیروز دوشنبه 20 مرداد همزمان با افت قیمت زعفران در بازار نقدی، قیمت در اکثرنمادهای بورسی نیز نزولی بود.

تعاون روستایی خراسان رضوی فروش  موجودی زعفران خود را به مزایده گذاشته و این موضوع بر بازار موثر است.  زنگته نماینده مردم تربت در مجلس تصریح کرده است که این عرضه صرفابرای صادرات است و از خریداران تعهد اخذ میشود تا حتما محصول را صادر کنند.

البته واضح است که حتی در صورتیکه این شرط هم وجود نداشت، خریداران این حجم از زعفران قطعا به فکر صادرات آن می بودند. چرا که مصرف داخلی آنقدر زیاد نیست.

تا وقتی که بازارهای هدف محدود است، مشکل زعفران هم پایدار است. اجبار خریداران محصول تعاون روستایی به صادرات محصول بازار جدیدی ایجاد نمیکند، بلکه صرفا تقاضای خرید را از بازار سنتی به تعاون روستایی منتقل میکند.

فرض کنید تاجری 5 تن صادرات دارد. او میتواند این 5 تن را از بازار تهیه کند و صادر کند. اما وقتی تعاون روستایی هم محصول را عرضه میکند و شرایط هم ممکن است جذاب باشد (در پرداخت غیرنقدی) او ممکن است 3 تن از این 5 تن را از تعاونی بخرد و لذا 3 تن تقاضا از بازار سنتی حذف می شود و این بر قیمت ها فشار وارد میکند. به همین سادگی.

آقای زنگنه که اقتصادخوانده است باید مفهوم “Crowding out” را بداند. پس خوب است که بر معضلات اساسی بازار تمرکز شود تا اقدامات نمایشی! صمیمانه درخواست میکنیم که آقای زنگنه و تیم پرتلاش و دلسوزش، از نظرات کارشناسی در سیاستگذاری ها استفاده کنند.

در خصوص وضعیت بازار و عوامل موثر بر روندها علاوه بر موضوع عرضه تعاونی به شرط صادرات زعفران ، متغیرهای دیگری هم وجود دارد که می توانید در تحلیل زیر بخوانید:

شکاف انتظارات در بازار زعفران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید