• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • ارزیابی جلسه زنگنه با صادرکنندگان در گفتگو با رییس اتحادیه صادرکنندگان : خوشبین نیستم ! / پاسخ میری به انتقادات دنیای زعفران از شورای ملی

ارزیابی جلسه زنگنه با صادرکنندگان در گفتگو با رییس اتحادیه صادرکنندگان : خوشبین نیستم ! / پاسخ میری به انتقادات دنیای زعفران از شورای ملی

میری : قیمت پایین زعفران

ارزیابی جلسه زنگنه با صادرکنندگان در گفتگو با یکی از صادرکنندگان حاضر در این نشست ؛ زنگنه چه گفت و چه شنید ؟/ پاسخ میری به انتقادات دنیای زعفران از شورای ملی زعفران

دنیای زعفران – روز گذشته جلسه ای میان دکتر زنگنه و تعدادی از صادرکنندگان بنام و اعضای تشکل های فعال در صنعت زعفران برگزار شد و نهایتا تصمیماتی نیز اتخاذ شد.برای مطالعه ی گزارش و نتایج این نشست می توانید لینک ذیل را مطالعه فرمایید :

در جلسه زنگنه با تعدادی از صادرکنندگان زعفران چه گذشت؟ + تصویر توافقات انجام شده

به منظور تشریح و ارزیابی این نشست و نتایج آن با یکی از حاضرین در این نشست ،جناب میری ، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و عضو شورای ملی زعفران ، به گفتگو پرداخته ایم.در بخش دوم این گفتگو پاسخ ایشان به برخی از انتقادات دنیای زعفران از شورای ملی را ملاحظه خواهید کرد. از سعه صدر و صراحت ایشان در پاسخگویی به سوالات سپاسگذاریم.

بخش نخست.

میری : از دولتمردان ناامید شده ایم!

در ابتدا از ایشان این پرسش محوری را مطرح ساختیم که ؛ آیا این جلسات گرهی از کار فروبسته صنعت زعفران خواهد گشود؟آیا به نتایج اینگونه جلسات امیدوارید؟ ایشان چنین پاسخ ما را داد :سالهایی متمادی در جلسات با مدیران ارشد دولتی و نمایندگان مجلس در خصوص زعفران حضور داشته ام؛ اوایل به دیده ی مثبت به این جلسات می نگریستم ، اکنون اما پیش از آغاز جلسه می دانم و اطمینان دارم که هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد !! دولتمردان ایرانی بخش خصوصی را رقیب خویش تصور می کنند.تعدادی هم که اینچنین تصوری ندارند ، خود را در جایگاه دانای کل و سایرین را به منزله ی صغیر می دانند و با وجود چنین باوری ، بسیار طبیعی است که به نظرات کارشناسی ما هیچ توجهی نشود.تمام آنچه را که در روز گذشته در جلسه ی با دکتر زنگنه مطرح ساختیم ، سالهاست فریاد می زنیم اما گوش شنوایی یافت نمی شود. تک تک این چالش ها را در دو سال اخیر به گوش رییس جمهوری، معاون اول ایشان ، نمایندگان سابق مجلس ، وزرای کشاورزی . صمت و … رسانده ایم ، با تمام این مقامات جلسات حضوری ترتیب داده ایم ، مکررا از آنها خواهش کرده ایم ، بارها نامه نوشته ایم و تمام توان رسانه ای خود را بکار گرفته ایم لکن هیچ بهره ای نبرده ایم و هیچ گرهی تاکنون رفع نشده است و در کماکان بر همان پاشنه می چرخد !!

جناب میری سپس  ضمن اشاره ضمنی به موضع گیری های تند دکتر زنگنه نسبت به صادرکنندگان، بر این نکته اصرار می ورزد که در بازار زعفران مولفه های موثر متعددی وجود دارد و تاکید صرف بر نقش صادرکنندگان از اساس نادرست می باشد.مولفه ی اساسی این بازار همانند هر بازار دیگری موضوع عرضه و تقاضا می باشد. وی در همین راستا سیاست های فعلی وزارت جهاد کشاورزی را به باد انتقاد می گیرد و معتقد است اقداماتی همانند توزیع پیاز رایگان ، تسهیلات ارزان بانکی و … قطعا غلط می باشد. جناب میری یکی از موضوعات مطرح شده در نشست را همین موضوع ذکر می کند و از درخواست شرکت کنندگان مبنی بر توقف این روند خبر می دهد ؛ موضوعی که البته ظاهرا دکتر زنگنه با آن موافق نبوده است و به صورت ضمنی از ادامه ی این سیاست ها خبر داده است و آنرا مورد حمایت ضمنی نیز قرار داده است.

جناب میری در ادامه می گوید: در نشست به صراحت به جناب زنگنه اعلام کردیم که با سیاست های فعلی و در وضعیت حاضر ما با مازاد عرضه مواجه می باشیم و برای رفع این معضل یا سیاست ها را اصلاح نمایید یا روند گسترش سطح زیر کشت را متوقف کنید. میری از ابراز مخالفت دکتر زنگنه با این موضوع خبر می دهد و می گوید : دکتر زنگنه قویا هرگونه مازاد تولید یا مازاد عرضه در بازار را رد می کند و معتقد است که بازار زعفران با چنین مازادی مواجه نیستیم.

عضو شورای ملی زعفران یکی از مهمترین محورهای این نشست را موضوع دستورالعمل بازگشت ارز اعلام می کند و از تاکید مکرر صادرکنندگان نسبت به لزوم ایرادات موجود در این دستور العمل سخن می گوید ؛ موضوعی که نهایتا منتهی به آن می شود که؛ صادرکنندگان نامه ای تنظیم نمایند و دکتر زنگنه نیز آنرا پیگیری نماید.میری همچنین از موافقت با اصلاح نرخ پایه گمرکی خبر می دهد ، امری که البته به این نشست ارتباطی ندارد و حاصل رایزنی های مستمر ایشان و برخی دیگر از اعضای شورا است.ظاهرا نرخ پایه از 1300 دلار به 570 دلار تغییر یافته است اما کماکان معضلات دیگری در این فرایند وجود دارد که به عقیده ی جناب میری حل و فصل آنها می تواند منجر به رونق صادرات شود و از این طریق قیمت ها را نیز بهبود بخشد.

موضوع دیگر این نشست تعرفه ی صادرات زعفران به چین و هند می باشد. جناب میری تعرفه فعلی را 38 درصد اعلام می کند و همین موضوع امکان رقایت را بسیار مشکل ساخته است.ایشان از قول دکتر زنگنه برای حمایت و پیگیری این موضوع خبر می دهد. وی با کنایه ادامه دهد: انواع محصولات چینی در بازار ایران یافت می شود ولی تاجر ایرانی برای صادرات محصول ملی خود به این کشور باید تعرفه 38 درصدی بپردازد.

تصمیم دیگر این نشست ، تاسیس نهاد و سازمان مردم نهاد در صنعت زعفران می باشد. میری از مخالفت خود صریح خود با این تصمیم می گوید و اینکه ، این مخالفت را در حضور زنگنه نیز ابراز داشته ایم اما آقای نماینده بسیار جدی در پی تشکیل سازمان دیگری است.میری در این خصوص به نکته ی اصولی و صحیحی اشاره می کند :سازمان و نهاد مورد نظر نماینده هم اکنون نیز وجود دارد اما لازم است تقویت شود. تقویت این نهادها نتایج مثبت بسیار بیشتری از تاسیس مجدد نهادها و سازمان های دیگر در پی خواهد داشت.میری علت اصرار بر ایجاد نهادهای جدید را اولویت منافع شخصی و گروهی بر منافع ملی می داند و اینچنین شده است که با حضور هر مدیر و نماینده ی جدیدی ، نهاد جدیدی نیز تاسیس شده است !! ایشان البته معتقد است که تنها در یک مورد موافق تشکیل نهادی جدید می باشد که آنهم عبارتست از تشکیل یک شرکت مادر تخصصی صادرکننده که تمامی صادرکنندگان را زیر چتر یک شرکت گردآورد و از طریق ایجاد منافع مشترک و حمایت دولت به نابسامان فعلی پایان بخشد.ایشان این شیوه را کارا ترین روش برای استفاده از قدرت انحصاری تولید زعفران در دنیا می داند و معتقد است بدین طریق قدرت خود را بر تمام خریداران تحمیل خواهیم کرد و ما خواهیم بود که قیمت را تعیین خواهیم کرد و نه خریدار خارجی.

رییس اتحادیه صادرکنندگان ، قاچاق زعفران را دیگر موضوع مطرح در این جلسه می داند و معتقد است که راه حل مقابله با قاچاق زعفران تنها و تنها اصلاح سیاست هاست و هر شیوه ی دیگری نهایتا با شکست مواجه خواهد شد.جناب میری به نکته تاسف برانگیزی اشاره می کند : برخی از مشتریان ما صراحتا اعلام می کنند که محصول خریداری شده را به شیوه ها غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج کردیم !! ایشان علاوه بر این ، بی ثباتی فعلی را سم مهلکی می داند که نه تنها تولید ، بلکه صادرات زعفران را نیز نهایتا از نفس خواهد انداخت.

میری همچنین به معضل کمبود ماشین آلات در صنعت زعفران اشاره می کند و خواستار اهتمام جدی گروه های فن آور و اهالی دانشگاه برای حل این معضل می باشد. به عنوان جمع بندی بخش نخست گفتگو ، ایشان دستورالعمل ارزی بانک مرکزی ، قاچاق زعفران ، نوسانات گسترده قیمتها ، تحریم ها و کمبود تجهیزات مدرن در صنعت زعفران را سرفصل های مطرح شده در جلسه روز گذشته برشمرد و از قول دکتر زنگنه برای پیگیری این امور خبر داد.صادرکنندگان نیز متقابلا متعهد شدند که در صورت رفع این مشکلات قیمت گذاری دکتر زنگنه در بازار زعفران را پذیرفته و از آن حمایت نمایند.

 

بخش دوم. 

میری : برخی از انتقادات از شورا را می پذیرم/ شورای ملی را رقیب خود می پندارند؛ ما شده ایم زینت المجالس جلسات دولت !

بخش دوم و پایانی گفتگوی دنیای زعفران با عضو شورای ملی زعفران، اما به انتقادات دنیای زعفران از این شورا اختصاص یافت.

دنیای زعفران معتقد است که اعضای شورا به اعتبار عضویت در یک نهاد ملی بایستی در کیفیت گفتگوهای رسانه ای خود تجدیدنظر نمایند و اعتبار شورا را با بیان مطالب موهوم ، مخدوش نسازند. ایشان ضمن پذیرش این موضوع می گوید :

در جلسات شورا مکررا از اعضا خواهش کرده ایم که در گفتگوی با رسانه ها از بیان موضوعات شبهه برانگیز خودداری نمایند و نیز ، از ورود به موضوعاتی که در آنها فاقد اطلاعات کافی و متقن می باشند ، اجتناب نمایند اما متاسفانه برخی از همکاران نسبت به این موضوع اهتمام کافی نداشته و زمینه ی انتقاد از شورا را فراهم می سازند.

ایشان ضمن اشاره به انتقادات دنیای زعفران در خصوص ناکارآمدی شورای ملی ، چنین می گوید: برای قضاوت نسبت به عملکرد شورا باید به این موضوع توجه داشت که ؛ شورا متشکل از 9 تشکل صادراتی و تولیدی زعفران می باشد.این شورا اگرچه وصف ملی را یدک می کشد و توقعات فراوانی از آن می رود، لکن در یک سال تنها 18 میلیون تومان بودجه دارد که این مبلغ حتی کفاف مخارج و هزینه های جاری شورا را نمی دهد ،چه رسد سایر برنامه ها و اهداف.در اغلب مواقع حتی پرداخت حقوق کارکنان شورا از طریق کمک و مساعدت اعضا انجام می شود؛ حال شما از چنین نهادی چه توقعی دارید ؟ البته ما از دولت هیچ کمکی نمی خواهیم.اعضای شورا سال هاست که اعلام آمادگی کرده اند که با استفاده از منابع مالی خود شورا را ارتقا دهند اما دولت کماکان در اتخاذ تصمیم ناتوان است ! شورا سالهاست که خواستار آنست که نیم درصد از محل صادرات زعفران به شورا تخصیص یابد تا با استفاده آز آن شورا را گسترش دهیم اما دولت همکاری نمی کند.

میری اینچنین ادامه می دهد : شورای ملی به زینت المجالس جلسات اهالی دولت تبدیل شده است.ما را به جلسات دعوت می کنند اما به چشم بیگانه به پیشنهادات و نظرات ما می نگرند! در جلسات تعاونی روستایی ، وزارت کشاورزی ، وزارت صمت ، وزارت اقتصاد و حتی در جلسات ریاست جمهوری همواره مارا دعوت می کنند ولی به نظرات کارشناسی ما توجهی نمی کنند. علاوه بر این، در جلسات مهم ما را غریبه و بیگانه  تلقی می کنند و اساسا ما را دعوت نمی کنند ! همین افراد اما پس از شکست برنامه های غیر اصولی شان برای فرار از پاسخگویی انگشت اتهام را به سوی ما و صادر کنندگان می گیرند. به عنوان مثال ، در همین موضوع خرید تضمینی و نیز فروش زعفران تعاونی ، شورا مکررا نظرات خویش را به مدیران ارشد دولت و نمایندگان اطلاع داده است اما دریغ از اندکی توجه به این نظرات.

ایشان در پایان ، وظیفه ی شورا را سیاستگذاری می داند و شورا را فاقد توان ذاتی و مالی لازم برای اجرای نظرات کارشناسی خود می داند.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید