• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • طلای سرخ به رنگ زرد ؛ زنگ خطر برای معیشت دهها هزار خانواده در خراسان به صدا درآمده است

طلای سرخ به رنگ زرد ؛ زنگ خطر برای معیشت دهها هزار خانواده در خراسان به صدا درآمده است

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 4, 1399
  • گزارش

شرایط نابسامان صنعت زعفران صدای همگان را درآورده است ؛ از کشاورزان تا بلندپایه ترین مقام سیاسی در ایران.

به گزارش دنیای زعفران،  طلای سرخ به آن می‌گویند  اما این روزها حال و روز خوش ندارد گویا این گنجی است که با خاک برابر شده است.

دو سال است محصول خود را برداشت کرده اما نتوانسته آن را به قیمت واقعیش به فروش برساند  او کشاورزی است که با کیفیت ترین زعفران دنیا را به ثمر می رساند اما این روزها دل پردردی دارد گویا در سال های گذشته یک مثقال زعفران تا 40 هزارتومان به فروش می رسید اما این روزها تا 27  هزار تومان هم مشتری ندارد اینها حال ناخوش کشاورزان زعفران کار خراسان جنوبی در خطه قاینات سرزمین طلای سرخ است.

کشورهای خارجی زیادی از جمله کشورهای اروپایی مشتری پای ثابت محصولات ما از جمله زعفران و زرشک هستند و همین سبب شده تا زمینه صادرات این محصولات فراهم و سبب ارزآوری برای کشور شود.

به گزارش دنیای زعفران و به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، در حالی برداشت زعفران در خراسان جنوبی در فصل پاییز و ماه آبان آغاز می شود که این روزها شرایطی ایجاد شده که زعفران کاران خراسان جنوبی در حالی که دو ماه دیگر به فصل برداشت باقی مانده اما برای برداشت محصولات سرگردان شده اند چرا که قیمت زعفران در مقایسه با کالاهای دیگر که در این مدت دو یا سه برابر شده امااین محصول افزایش قیمتی پیدا نکرده است و هزینه های کاشت، داشت و برداشت آن بیشتر از ارزش افزوده است.

قیمت پایین طلای سرخ  با وجود رشد چند برابری هزینه های کارگری نگرانی بهره برداران این ادویه را فراهم کرده است

قیمت پایین طلای سرخ  با وجود رشد چند برابری هزینه های کارگری و زمان دوساله کاشت تا برداشت نگرانی بهره برداران این ادویه با ارزش را فراهم کرده است و این تک محصول جهانی را در قاینات و در آغاز فصل کاشت محصول دوچندان کرده و سرمایه چندین ساله زعفران کاران را در معرض تهدید جدی قرار داده است طوری که سرمایه گذاری در حوزه زعفران را با تهدید و تردید مواجه کرده است.

رهبری معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود  با هیات دولت گریزی بر خام فروشی زعفران جنوب خراسان زدند گویا رهبری صدای اعتراض کشاورزان خراسان جنوبی را که سال ها فریادشان توجه بیشتر به محصولات استراتژیک استان از جمله خام فروشی در زعفران است را شنیدند و تاکید کردند: خام فروشی در سنگ های معدنی قیمتی و فرآوری آن ها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره هرمز، فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان و خرمای مناطق گرمسیری از جمله مواردی است که نشان می دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

ایشان این صحبت را در حالی مطرح کردند که این طلای خوش ‌رنگ و بو سال ها است نه تنها برای کشور بلکه برای تولیدکننده استان هم رنگی پس نداده و همچنان خام فروشی بلای جان تولید این محصول ارزشمند است.

او تنها یکی از بهره برداران زعفران کاری است که معتقد است کرونا به کار و زندگیش آسیب زده و محصولش بر روی دستش باقی مانده است و این در حالی است که کشورهای آن سوی مرزها برای زعفران ما سر و  دست می شکنند.

یکی دیگر از زعفران کاران قاینی هم که گلایه های زیادی از مسئولان دارد معتقد است زعفران با ارزش ترین ادویه جهان است اما چرا این روزها حال و روز خوشی ندارد، گفت: زعفرانی که صبح های زود برای برداشتش تلاش کردیم اما امروز با قیمت مفت از ما خریداری می شود قیمتی که به صرفه نیست.

کرونا آسیب بزرگی به صادرات برخی محصولات مانند زعفران زد

او معتقد است گرچه ما هم معتقدیم کرونا آسیب بزرگی به صادرات برخی محصولات مانند زعفران زد اما شاید بیشترین علت آن بی برنامگی  مسئولان است که ضرر و زیان بر روی دست کشاورز و بهره بردار نهاده است و همه اینها در حالی است که قاچاقچیان به راحتی زعفران را از کشور خارج می کنند.

یکی از  زعفران کار زیرکوه که با هزاران امید برای فروش دسترنج یک ساله خود به بازار آمده است به خبرنگار ما می گوید: برخی کسبه بهانه های واهی برای خرید پایین تر از قیمت بازار مطرح می کنند و من هم از فروش با شرایط دلخواه آنان منصرف شدم و با این که اغلب هزینه های تولید زعفران طی این سال ها رشد چند برابری داشته است اما قیمت هر مثقال زعفران به دو سال قبل بازگشته است طوری که به هیچ وجه این محصول استراتژیک خریدار ندارد.

وی بیان داشت: این شرایط سبب شد تا اغلب زعفران کاران خراسان جنوبی برای جلوگیری از زیان بیشتر، محصول تولیدی خود را به صورت مدت دار به دلالان بفروشند چرا که به دلیل نزدیکی به فصل برداشت و سنگینی هزینه های زندگی توان نگهداری بیشتر محصول را ندارند و مجبورهستند به هر قیمتی بفروشند.

شرایط فعلی سبب موج سواری دلالان و سوء استفاده برخی ها از بازار بی رنگ حاکم بر زعفران شده است

علی اکبری معتقد است  شرایط فعلی سبب موج سواری دلالان و سوء استفاده برخی ها از بازار بی رنگ حاکم بر زعفران شده است و بعد از سپری کردن دو دهه خشکسالی و ترغیب کشاورزان به افزایش سطح زیرکشت این محصول به دلیل محدودیت های منابع آبی  در سال های اخیر کشت زعفران در این شهرستان در بالاترین سطح خود قرار گرفته است و در واقع کشاورزان بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه کاشت زعفران داشته اند ولی اکنون با تهدید جدی مواجه شده است و مسئولان باید تدبیر جدی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر محصول زعفران کاران بیندیشند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته با توجه به افزایش چند برابری هزینه های کاشت تا برداشت محصول، قیمت زعفران تولیدی نه تنها متناسب با قیمت هزینه های برداشت تغییر نکرده بلکه افت کرده است ، گفت: طوری که قیمت فعلی با هزینه های کشاورزان برابری نمی کند بنابراین ما را در فصل کاشت محصول با تردید مواجه کرده است.

این کشاورز افزود: یکی از سرمایه گذاری های کشاورزان در حوزه کاشت و تولید پیاز زعفران است که از دوسال گذشته قیمت هرکیلو پیاز زعفران از پنج  به دو هزار تومان کاهش یافته است این در حالی است که دستمزد کارگر و هزینه های برداشت پیاز رشد چند برابری داشته و این روند، ادامه عملیات کاشت و برداشت زعفران و سرمایه گذاری در این حوزه را غیر اقتصادی کرده است.

رئیس شورای ملی زعفران هم به خبرنگار ما گفت: بیش از یک سال است که طرح جامع جهش تولید و صادرات زعفران را به دولت داده ایم تا با تصویب آن بتوانیم اختیاراتی را به تشکل های خصوصی و اتحادیه های زعفران بدهیم تا به نفع کشاورزان و صنعت زعفران باشد اما تاکنون جوابی به این طرح داده نشده است.

محسن احتشام این را هم تاکید کرد که فرآیند تصمیم گیری در اقتصاد ما طولانی است اما ما به وظایف خود به عنوان شورای ملی زعفران عمل کرده و طرح داده ایم تا کشاورزان سود بیشتری ببرند و در صورت تایید طرح و دادن اختیار به تشکل های خصوصی و اتحادیه های زعفران کارهای مربوطه زعفران تخصصی می شود و بهره وری کار افزایش می یابد.

وی درحالی از در دست داشتن 95 درصد تولید زعفران جهان توسط ایران خبر داد که برند ملی زعفران را ثبت کرده ایم اما بودجه ای نداریم تا این برند را اجرایی کنیم اما اگر دولت سعی کند با اجرای طرحی که ارائه داده ایم درصد سودآوری صادرات را در صندوقی بریزد واین پول را برای تحقیقات وبازاریابی زعفران اختصاص دهد آنگاه می توان صادرات زعفران را مدیریت کرد.

احتشام افزود:  در حال حاضر معیشت هزاران خانوار در خراسان جنوبی و دیگر استان های تولید کننده این محصول از راه تولید است که در صورت حمایت نکردن دولت، تولید این محصول استراتژیک در ایران و بازار صادراتی آن در جهان رو به زوال می رود و شرایطی خاص برای کاشت، داشت و برداشت می طلبد که انجام این مراحل توسط کشاورزان به زحمت زیادی ، نیاز دارد و روبرو شدن کشاورزان با خسارت های ناشی از حوادثی همچون سیل و سرمازدگی، بر این رنج و سختی می افزاید اما پولی که از فروش زعفران نصیب کشاورز می شود به ویژه امسال پاسخگوی زحمات و رنج های عدیده کشاورزان در تولید زعفران نیست چرا که قیمت زعفران در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است‌.

حال بعد از سخنرانی و تاکید رهبری بر عدم خام فروشی زعفران جنوب خراسان ،کشاورزان امید دارند تا شاید دولت گام خوبی را برایشان بردارد.

 

سخنان مقام معظم رهبری در انتقاد از حال و روز صنعت زعفران را در لینک ذیل بخوانید :

انتقاد صریح رهبر انقلاب از خام فروشی زعفران و برخی دیگر از محصولات

واکنش ریاست جمهوری به انتقاد رهبری را نیز  در لینک ذیل ملاحظه فرمایید :

واکنش ریاست جمهوری به انتقادات رهبری مبنی بر خام فروشی زعفران + ویدیو

واکنش معاون وزیر و نماینده مجلس را نیز در لینک زیر مطالعه فرمایید :

واکنش معاون وزیر و نماینده مجلس به انتقادات رهبر انقلاب از خام فروشی زعفران؛ حمایت می کنیم!

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید