• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی: سقوط قیمت آتی به کف تابستانی، تکاپوی بازیگران برای نهادسازی و باز هم عرضه تعاونی!

مرور هفتگی: سقوط قیمت آتی به کف تابستانی، تکاپوی بازیگران برای نهادسازی و باز هم عرضه تعاونی!

هفتگی قیمت زعفران

زعفران در هفته چهارم مردادماه: سقوط قیمت آتی به کف تابستانی، تکاپوی بازیگران برای نهادسازی و باز هم عرضه تعاونی!

چه خبر از جلسه زنگنه و صادرکنندگان؟

افت 18 درصدی قیمت نگین در بازار آتی در هفته پایانی مردادماه

زعفران در هفته پایانی مردادماه بسیار پرخبر بود. زینلی مجری طرح گیاهان دارویی بعد از مدتی سکوت رسانه ای، در این روزهای پریشان زعفران به میدان امد و از لزوم ایجاد صندوق غیردولتی زعفران برای مدیریت بازار گفت. زنگنه در جلسه با صادرکنندگان از ایجاد نهادهای دیگری سخن گفته است و میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان هم از ایجاد شرکت مادرتخصصی صادرات حمایت میکند.

در این تکاپوی بازیگران برای نهادسازی جدید، کسی نیست بگوید عیب همین نهادهای بیشمار فعلی چیست که چنین ناکارآمدند؟ البته میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان در گفتگو با دنیای زعفران تصریح میکند که تقویت همین نهادهای فعلی بهتر از نهادسازی جدید است.

در این شرایط، عرضه 60 تنی تعاون روستایی از طریق مزایده هم راه به جایی نبرد و این نهاد در اطلاعیه بعدی مزایده 24 تن زعفران را اطلایع کرده است. عرضه هایی نیز از طریق تالار فیزیکی بورس در نظر گرفته شده است با قیمت ها خاص!

در این شرایط، قیمت زعفران در بازار نقد حدود 2.5 درصد افت کرد؛ هم پوشال و هم نگین. اما در بورس پوشال متعادل و صعودی بود اما نگین افت شدید را تجربه کرد. نگین بورسی در گواهی سپرده حدود 10 درصد و در اتی حدود 18 درصد سقوط کرد. البته در انتهای هفته با حمایت هایی مواجه شد. جدول زیر جزئیات تغییرات قیمتی را نشان میدهد:

هفتگی قیمت زعفران

مرور اخبار صنعت در هفته ای که گذشت

زینلی: صنایع تبدیلی زعفران به اندازه کافی وجود دارد

زینلی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی به خارج از کشور گفت: درحال‌حاضر در کشور صنایع‌تبدیلی زعفران به اندازه مناسب وجود دارد و ساختارهای آن هم ایجاد شده و درحال تکمیل است. از آن‌جایی که تجار و صادرکنندگان زعفران با هم اختلاف دارند و هریک به‌دنبال منافع شخصی خود هستند، زعفران را با ارزان‌ترین قیمت در داخل کشور می‌خرند و با ارزان‌ترین قیمت در خارج عرضه می‌کنند و این عامل اصلی شکست در ارز‌آوری زعفران است. تنها راه مقابله با این مشکل، ایجاد صندوق زعفران است. در نبود این صندوق اکنون بیش‌ترین سود نصیب صادر‌کننده و خریدار می‌شود؛ درحالی‌که تولیدکننده کم‌ترین نصیب را دارد.

اطلاعیه عرضه تعاون روستایی؛ این بار 24 تن

تعاون روستایی تصمیم گرفته است 24 تن از زعفران های موجود در انبار خود را با شرایط مشخصی از طریق مزایده به فروش برساند. جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

پس از شکست مزایده ی 60 تن زعفران تعاونی صورت پذیرفت : این بار مزایده 24 تنی زعفران

حسینی: تولید زعفران به زودی چند برابر خواهد شد!

حسینی ، عضو شورای ملی زعفران معتقد است با توجه به رشد هر ساله تولید این محصول به زودی حجم تولیدی زعفران در کشور به چند برابر عدد مذکور افزایش خواهد یافت.وی ادامه داد: پیش بینی ما آن است که در سال جاری تولید زعفران در کشور به حدود 500 تن برسد

حسینی: تولید زعفران قابل پیش بینی نیست !

وی اما خیلی زود سخنان پیشین خود درباره پیش بینی تولید زعفران ، مبنی بر چندبرابر شدن تولید و رشد 10-15 درصدی تولید را پس گرفت و گفت: با توجه به تاثیر گذاری عوامل متعدد نظیر بارندگی، سیل و سرمازدگی در تولید زعفران تا زمان فصل برداشت نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به این وضعیت داشت.

اظهارات حسینی مبنی بر احتمال افت قیمتها نیز در ابتدای هفته موردتوجه قرار گرفته بود. اینجا:

توضیحات حسینی در خصوص احتمال کاهش قیمت زعفران / نظر مخالفان چیست؟

چه خبر از جلسه زنگنه با صادرکنندگان

مهمترین اتفاق هفته گذشته اما جلسه زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه با صادرکنندگان بود که در آن بر رفع برخی مشکلات صادرکنندگان نظیر تعرفه بالای صادرات به هند و چین تاکید شد و قرار شد زنگنه پیگیر این مسائل باشد. در مقابل صادرکنندگان هم از قیمت های مدنظر زنگنه حمایت کنند. جزییات بیشتر در خصوص این جلسه را اینجا بخوانید

در جلسه زنگنه با تعدادی از صادرکنندگان زعفران چه گذشت؟ + تصویر توافقات انجام شده

همچنین دنیای زعفران با میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان در خصوص جزئیات این جلسه مصاحبه کرده است که در ادامه با هم میخوانیم:

ارزیابی جلسه زنگنه با صادرکنندگان در گفتگو با رییس اتحادیه صادرکنندگان : خوشبین نیستم ! / پاسخ میری به انتقادات دنیای زعفران از شورای ملی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید