• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • ادعای یک صادرکننده زعفران:قیمت زعفران توسط 3 تاجر ایرانی مقیم اسپانیا تعیین می شود !!

ادعای یک صادرکننده زعفران:قیمت زعفران توسط 3 تاجر ایرانی مقیم اسپانیا تعیین می شود !!

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 7, 1399
  • گزارش

تعدادی از زعفرانکاران:به قیمت زعفران امیدی نداریم / مراجعه به استان های شمالی برای رزرو کارگر برای برداشت گل زعفران

دنیای زعفران-خشکسالی های پی در پی و کمبود آب موجب شده تا مردم خراسان شمالی به سوی کشت گیاهان و ایجاد باغات کم آب طلب پیش بروند تا بتوانند از منابع آبی بسیار محدود سود بیشتری را از تولیدات محصولات کشاورزی از آن خود کنند.

به گزارش دنیای زعفران و به نقل از ایسنا ، توسعه باغات پسته، گلستان های گل محمدی طی چند سال اخیر در این استان به خوبی رشد پیدا کرده است اما در این میان توسعه مزارع زعفران در خراسان شمالی به خصوص در شهرستان فاروج چیز دیگری بوده است.

اگر آبان ماه سری به شهرستان فاروج زده شود همانند آن است که فرشی از گل های بنفش رنگ بر روی زمین پهن شده و تا چشم کار می کند زمین بنفش است.

۴۲۰۰ هکتار سطح مزارع زعفران در خراسان شمالی بوده که قسمت اعظم آن در فاروج قرار دارد اما طی چند سال اخیر چیزی که نتوانسته در کنار توسعه باغات به خوبی رشد پیدا کند، بلبشو بازار خرید و فروش گل های زعفران و حتی پیدا کردن کارگر در این منطقه بوده است.

زعرفعت

مراجعه به استان های شمالی برای رزو کارگر برای برداشت گل زعفران

برزگر یکی از زعفران کاران فاروجی که دارای ۱۰ هکتار مزرعه زعفران است ، گفت: مشکلات زعفران در این شهرستان سال به سال بیشتر می شود که کمتر نمی شود که اوج این مشکلات در سال گذشته بود.

وی افزود: سطح زیرکشت زعفران در این شهرستان خیلی زیاد است و سال به سال نیز به مساحت مزارع بارور اضافه می شود و در کل خانواده ای در این منطقه نسبت که زمین داشته باشد و زعفران نکاشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل بارندگی های اردیبشهت و خردادماه پیازگل ها بزرگتر و باردهی آن ها خیلی خوب بود، ادامه داد: اما در هنگام برداشت گل زعفران، هوا به یک باره سرد و موجب شد تا گل ها همگی با یکدیگر به گل بنشینند که جمع آوری آن دردسر ساز شد و از سوی دیگر یخبندان شبانه موجب می شد تا از کیفیت گل ها کاهش یابد.

برزگر اظهارکرد: از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که زعفران کاران فاروجی با آن مواجه می شوند همزمان شدن فصل برداشت گل در این شهرستان با تریبت حیدریه و کمبود کارگر برای برداشت آن که در سال گذشته با چالش جدی در این زمینه مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: کمبود کارگر در سال گذشته آنقدر زیاد بود که کارگرها هر روز یک نرخ برای کار کردن در مزارع اعلام می کردند چراکه به خوبی می دانستند اگر رقم مورد نظر آن ها را پرداخت نکنیم گل ها بر روی زمین باقی می مانند و کیفیت خود را از دست می دهند  و حتی مقدار زیادی از گل ها به خاطر همین مشکل سه، چهار روز روی زمین باقی می ماندند.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل مجبور شده ام به استان های شمالی کشور بروم و از الان با یک تعداد از کارگرها صحبت و آن ها را رزرو کنم تا در آبان ها برای برداشت محصول به فاروج بیایند ولی آن ها نیز بهانه های مختلفی همچون فصل برداشت مرکبات است و .. می آورند تا نرخ را تا جاییکه می توانند بالا بکشند ولی در هر صورت موفق به گرفتن تعدادی از آن ها شدم.

این تولیدکننده زعفران گفت: نرخ کارگر در سال گذشته تا ۷۰ هزار تومان هم رفت و امسال با توجه به تورم های موجود به طور حتم کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما باید به این نکته توجه داشت امسال پیاز زعفران کوچک تر بنابراین گل دهی آن کمتر خواهد شد و اگر قیمت زعفران افزایش نیابد به هیچ عنوان با توجه به هزینه های کارگری صرف نمی کند که گل را جمع کنیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته سرمازدگی، کمبود کارگر، قیمت پایین گل ها سبب شد تا کشاورزانی که سطح زیرکشت مزرعه آن ها کمتر بود حتی اقدام به برداشت گل هم نکنند.

1

همزمان نشدن اربعین با زمان اوج برداشت گل و فرصت کافی پاک گرهای گل زعفران

برزگر در ارتباط با افرادی که اقدام به پاک کردن گل های زعفران نیز می کنند، گفت: علاوه بر اینکه گل های زعفران مزرعه خود را دارم، گل از سایر کشاورزان نیز خریداری می کنم که در سال گذشته حدود ۲۰۰ تن گل را از سایر کشاورزان خریداری کردم که برای پاک کردن این گل ها، تعدادی پاک گر در شیروان و تعدادی نیز در مشهد داشتم.

وی توضیح داد: اما در سال گذشته مصادف شدن اربعین با زمان اوج گل سبب شد تا تعدادی از پاک گرهای گل زعفران مشهد به علت اینکه از شهرهای دیگر مهمان داشتند اقدام به پاک کردن گل نکند؛ که اگر گل در همان موقع پاک نمی شد کیفیت خود را از دست می داد به همین دلیل نرخ کارکرد این افراد نیز افزایش یافت از کیلویی ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: اما امسال زمان اربعین همزمان با اوج برداشت گل های زعفران نخواهد شد به همین دلیل تصور می شود در این صورت مشکلی نیز وجود نداشته باشد.

1

برنامه برای جهانی کردن نام زعفران ایران

برزگر که دارای واحد بسته بندی زعفران است و امر صادرات آن را به کشور اسپانیا را نیز انجام می دهد، گفت: طی سال گذشته در زمان برداشت زعفران، موفق شدم که سه تا چهار تن زعفران خشک را از این استان به کشور اسپانیا صادر کنم.

وی با اشاره به اینکه صادرات زعفران بنده از طریق کارت بازرگانی شخص دیگری که متعلق به این استان نبود، صورت می گرفت، افزود: اما با به وجود آمدن مسائلی همچون تعهد ارزی هم اکنون دچار مشکل شده ایم و تصمیم بر این گرفته ایم تا صادرات این محصول را از طریق کارت بازرگانی برادرم انجام دهم و اتاق بازرگانی استان نیز در این خصوص اعلام حمایت کرده است.

برزگر با بیان اینکه زعفران های صادراتی از شرکت کشت و صنعت زعفران فاروج به اسپانیا در قالب بسته های ۲۵۰ گرمی و نیم کیلویی صورت می گیرد، ادامه داد: در واقع این نوع از صادرات زعفران فله ای بوده و در آنجا دوباره در قالب بسته های یکی دو گرمی بسته بندی و با برند همان کشور به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشور اسپانیا با شخص دیگری شرکت دارم، بیان کرد: در صدد هستیم در آن شرکت کارگاه بسته بندی را ایجاد کنیم و زعفران های فله ای که از فاروج به اسپانیا صادر می کنم در آن کارگاه به صورت ریزتر بسته بندی کرده و با برند و نام ایران در آنجا توزیع کنیم.

از قیمت زعفران به هنگام برداشت گل، خوش بین نیستم

این تولید و صادرکننده زعفران در ادامه با تصریح بر اینکه از نسبت به قیمت زعفران امسال خوش بین نیستم، تاکید کرد: حتی قیمت زعفران تر را هم زعفران خشکی که صادر می شود، مشخص می کند، و در واقع دو سه تاجر ایرانی مقیم در اسپانیا هستند که زعفران ایران را خریداری می کنند و بین آن ها نیز رقابت ایجاد شده است.

وی توضیح داد: در اواخر فصل برداشت زعفران، دولت خرید حمایتی از زعفران انجام داد که مقداری از آن زعفران را توانست صادر کند و مقداری نیز باقی مانده که از همین موضوع دل نگران هستیم و این ترس وجود دارد که قیمت های امسال کاهش یابد.

دل نگرانی از قیمت بازار زعفران

ابوطالب قنبرزاده یکی دیگر از تولیدکنندگان زعفران در فاروج در ادامه در گفت و گو با ایسنا، یکی از نگرانی های مهم امسال ما بازار زعفران است، گفت: در سال گذشته دلال ها با قیمت ناچیزی گل های زعفران را از کشاورزان خریداری کردند.

وی افزود: مقداری زعفران خشک از سال گذشته دارم و به دو سه شرکت در مشهد برای فروش برده ام ولی می گویند پول آن را بعد از ۴۵ روز تا دو ماه و آن هم بدون ارائه چک پرداخت می کنیم چراکه بازار خرید وجود ندارد این در حالی است که در سال های قبل تر حدود ماه های اردیبهشت تا خرداد ماه وضعیت قیمت این محصول بهتر می شد.

قنبرزاده به ایجاد غرفه فروش زعفران در فاروج نیز اشاره کرد و گفت: اعلام کرده اند که غرفه هایی هنگام برداشت گل در این شهرستان ایجاد می شود که کشاورزان گل های زعفران خود را برای برداشت به آنجا ببرند اما به نظر می رسد غرفه داران همان دلال هایی هستند که در سال های گذشته از مردم گل ها را در سطح کوچه و خیابان خریداری می کردند.

امسال فروش زعفران در خراسان شمالی به صورت تک فروشی انجام نمی شود

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: امسال فروش زعفران به صورت تک فروشی در استان انجام نخواهد شد.

وی اظهارکرد: سطح زیرکشت زعفران در این استان از ۵۵۰ هکتار به چهار هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات خرید و فروش زعفران در سال گذشته که قیمت آن به صورت چشم گیری افت کرد، افزود: برای حل این مشکل و جلوگیری از بروز این امر، بازار تخصصی زعفران مصوب شده است و این امر با کمک اتحادیه تعاونی هایی که در حال شکل گیری است، صورت خواهد گرفت.

یوسفی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح، فروش زعفران در بازار مذکور در غرفه ها انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن طی امسال آزمایشگاه تخصصی درجه بندی زعفران نیز در استان تجهیز و زعفران های تولیدی در خود استان به هنگام برداشت مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین تولید زعفران در این استان حدود ۲۰ تن است، تاکیدکرد: برای راه اندازی حدود شش مرکز بسته بندی زعفران نیز مجوز داده شده است.

1

قیمت زعفران فاروج در دست ۵ نفر

خالق نژاد مدیر اتحادیه تعاون روستایی فاروج نیز در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با غرفه های ایجاد شده بیان کرد: متاسفانه خرید گل زعفران در فاروج در سال های گذشته از کشاورزان به این شکل بود که کشاورز گل را جمع آوری می کرد و بعد از ظهر دلال بدون اینکه قیمتی به کشاورز بدهد گل ها را وی تحویل می گرفت و در روز بعد دو سه دلال با یکدیگر صحبت و قیمت را اعلام می کردند که در این صورت کشاورز در صورت عدم تمایل به فروش حتی نمی توانست گل های خود را تحویل بگیرد.

وی افزود: در زمان برداشت و خرید و فروش گل، یک روز قیمت ۱۰ هزار تومان و یک روز دیگر قیمت ۲۰ هزار تومان اعلام می شد که سبب نارضایتی بسیاری از کشاورزان شده بود.

خالق نژاد ادامه داد: در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد تا دقیقا همچون شهر تربت حیدریه، بازارچه ای با تعدادی مشخص غرفه در فاروج راه اندازی شود و قیمت بر اساس کیفیت گل زعفران اعلام شود و کشاورز در صورت تمایل گل های خود را به فروش برساند.

وی خاطرنشان کرد: تا سال گذشته قیمت زعفران را در فاروج فقط در دست ۵ نفر بود و آن ها هر طوری که می خواستند قیمت را مشخص می کردند اما امسال با راه اندازی این بازارچه قیمت بر اساس کیفیت اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: پایین بودن قیمت و موجود نابسامانی سبب می شد که کشاورز به علت بی انگیزگی در برداشت محصول حتی گل های زعفران را در ساعت ۱۲ ظهر برداشت کند اما با حل این مشکل این پیش بینی می شود تا گل ها قبل از طلوع آفتاب که کیفیت آن در آن موقع از زمان بهتر است، برداشت شود.

مخالفت برخی برای راه اندازی بازاچه زعفران در فاروج

وی با بیان اینکه تعاون روستایی برای راه اندازی این بازارچه ۲۵ میلیون وام ۱۸ درصد دریافت کرده است، گفت: در ابتدا برای راه اندازی این بازارچه از سوی یک تعداد افراد که دلال بودند به شدت مخالفت ها شنیده می شد و طی چندین جلسه برگزار شده از آن ها نیز درخواست شد تا برای اجاره این غرفه ها اقدام کنند که در ابتدا هیچ استقبالی از سوی آن ها نشد.

وی افزود: تاکنون از ۳۰ غرفه ۱۵ غرفه را اجاره داده ایم که تعداد چهار تا پنج غرفه را همین افراد مخالف راه اندازی این بازارچه اجاره کرده اند.

خالق نژاد ادامه داد: اولویت واگذاری این غرفه ها با فاروجی ها است اما در صورت عدم استقبال به سایر افراد نیز اجاره داده خواهد شد.

وی تاکیدکرد: اگر این غرفه ها به خوبی مدیریت شود، پیش بینی می شود که کشاورز در روستا از فروش گل زعفران به صورت نسیه نیز خودداری کند.

1

پیش بینی بهبود قیمت زعفران طی امسال

جلیل رمضانی رئیس اتحادیه تعاون روستایی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پیش بینی می شود وضعیت فروش زعفران طی امسال بهتر خواهد شد، گفت: زعفران هایی که دولت در سال گذشته خریداری کرده بود تمام آن به فروش رسیده است و این امر بر روی قیمت امسال زعفران تاثیر می گذارد.

وی افزود: از سوی دیگر حمایت های لازم طی امسال از سوی دولت از زعفران کاران انجام خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه دولت در سال گذشته برای حمایت از کشاورزان اقدام به خرید زعفران تولیدکنندگان کرد: طی پارسال در این استان یک هزار و ۳۰ کیلوگرم زعفران برای خرید حمایتی تحویل این اداره کل داده شده بود که مقدار ۲۷۶ کیلوگرم برگشت خورد و ۷۶۵ تن نیز خرید انجام شد.

دنیای زعفران: انتشار اظهارات مصاحبه شوندگان به معنای تایید محتوای نظرات آنها نیست.

 

در این خصوص اخبار ذیل را نیز مطالعه نمایید :

کار کود زعفران به بازار سیاه کشید/ گزارشی از زعفران کاری در چهارمحال و بختیاری

 

عضو شورای ملی زعفران:تا اتمام فصل برداشت زعفران نمی‌توان پیشبینی راجع به قیمتها داشت/ انتقاد از گرانفروشی زعفران در بازارخرده فروشی

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید