• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • در جلسه نخست کارگروه ملی زعفران چه گذشت؟ / 80 درصد زعفران به صورت خام صادر می شود

در جلسه نخست کارگروه ملی زعفران چه گذشت؟ / 80 درصد زعفران به صورت خام صادر می شود

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 11, 1399
  • اخبار

تلاش خواهیم کرد که ارزش افزوده زعفران به ایران بازگردد

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران در گفتگو با خبرنگاران، در رابطه با تشکیل کارگروه ملی زعفران در سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، ( لینک اینجا) مقرر گردید کارگروه ملی زعفران متشکل از سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و تشکل‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران بخش زعفران تشکیل شود.

وی افزود: از بخش خصوصی بخش‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران حضور خواهند داشت تا در رابطه با وضع موجود زعفران که رضایت‌بخش نیست با بخش دولتی تبادل‌نظر کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

احتشام در خصوص کارگروه ملی زعفران ، ادامه داد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی محصولاتی مانند زعفران، این کارگروه در راستای کاهش و جلوگیری از میزان صادرات بدون ارزش‌افزوده قدم بردارند تا به صنعت زعفران برای بهره‌مندی از ارزش‌افزوده طلای سرخ کمک شود و ارزش‌افزوده آن به میزان بیشتری به چرخه اقتصادی بازگردد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران در رابطه با تأثیر این کارگروه بر صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده تصریح کرد: این کارگروه راهکارهای حمایت از صنعت زعفران و بازگشت ارزش‌افزوده آن به چرخه اقتصادی و همچنین اجرای هرچه بهتر و عملیاتی‌تر اقتصاد مقاومتی را بررسی خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدید‌های این محصول مدنظر قرار گیرد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل، شاهد خروج هرچه بیشتر زعفران بسته‌بندی‌شده و دارای برند مشخص باشیم.

وی افزود: این بسته‌بندی‌ها باید با برند ایرانی باشد و به سمتی پیش برویم که ارزش‌افزوده زعفران به چرخه اقتصادی بازگردد و در یک دوره زمانی چندساله بتوانیم میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده را افزایش دهیم.

احتشام با اشاره به درصد پایین صادرات بسته‌بندی‌شده زعفران خاطرنشان کرد: میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده به نسبت میزان خام فروشی حدود 20 درصد است و 80 درصد خام صادر می‌شود که نیاز به حمایت از این محصول استراتژیک در کشور وجود دارد.

وی افزود: قیمت امروز زعفران حق کشاورزان ما نیست و میزان آن بسیار کم است، با افزایش نرخ ارز سرمایه این کشاورزان به تاراج می‌رود و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد و میزان قیمت خرید از کشاورز یک بیست و پنجم بازار جهانی است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران تأکید کرد: این کارگروه از ادامه روند فعلی در بازار زعفران جلوگیری خواهد کرد و به سمت منصفانه شدن قیمت زعفران برای کشاورزان پیش خواهیم رفت.

وی افزود: جایگاه زعفران ما توسط کشورهایی مانند اسپانیا گرفته‌شده و باید وارد بازارهای جهانی شده و زعفران را به نام ایران معرفی کنیم، پیش‌از این از صنعت زعفران حمایت نشده و ناشناخته مانده‌ایم.

احتشام در رابطه با تأثیر شیوع ویروس کرونا (کووید-19) بر بازار زعفران عنوان کرد: در 4 ماه امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا (کووید-19) و محدودیت پرواز و حمل‌ونقل، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 10 درصد افت صادرات زعفران داشتیم.

انتقاد مقام رهبری در خصوص خام فروشی زعفران را در لینک ذیل بخوانید :

انتقاد صریح رهبر انقلاب از خام فروشی زعفران و برخی دیگر از محصولات

 

واکنش رییس جمهوری به انتقاد رهبری را در لینک ذیل ملاحظه نمایید :

واکنش ریاست جمهوری به انتقادات رهبری مبنی بر خام فروشی زعفران + ویدیو

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید