• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زعفران به صورت قاچاق از تمام مرزهای کشور خارج می‌شود/راهکار شورای ملی زعفران برای افزایش قیمت زعفران چیست؟

زعفران به صورت قاچاق از تمام مرزهای کشور خارج می‌شود/راهکار شورای ملی زعفران برای افزایش قیمت زعفران چیست؟

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 3, 1399
  • اخبار

نایب رئیس شورای ملی زعفران: قیمت زعفران پایین است؛ باید راهکاری اندیشید

دنیای زعفران-نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: مشکلی که برگشت ارز حاصل از صادرات به وجود آورده این است که زعفران به صورت قاچاق از تمام مرزهای کشور خارج می‌شود و بعد صادرکننده ما که می‌خواهد پاسخگوی سامانه نیما و بانک مرکزی باشد نمی‌تواند با قاچاقچی رقابت کند.

غلامرضا میری امروز، ۳ شهریور ماه در نشست هم‌اندیشی شورای ملی زعفران ایران که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات امروز زعفران زیاد است. یکی از مشکلات اولیه کاهش قیمت زعفران بوده که داد کشاورزان را درآورده و آنها مدام اعلام می‌کنند که زعفران را جمع‌‎آوری نخواهند کرد، زیرا با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.

به گزارش دنیای زعفران و به نقل از ایسنا ، وی افزود: تولید زعفران برای کشاورز ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه جداسازی دارد، یک سال هم روی آن کار می‌کند، اما قیمت‌ها پایین است که باید برای آن راهکاری اندیشید. یک موضوع دیگر به صادرکنندگان برمی‌گردد. صادرکنندگان نیز مشکل دارند، صادرکننده زعفران در سال ۹۷ و ۹۸ با توجه به نرخ پایه گمرکی زعفران با ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار صادرات انجام داده، اما امروز باید دلار ۲۷ هزار تومانی بخرد و به قیمت ۸۰۰۰ هزار تومان به سامانه نیما بدهد تا بتواند برای سال ۹۷ تسویه کند، این فاجعه است، زیرا هیچ صادرکننده‌ای توان این را ندارد که تسویه کند.

میری ادامه داد: مشکلی که برگشت ارز حاصل از صادرات به وجود آورده این است که زعفران به صورت قاچاق از تمام مرزهای کشور خارج می‌شود و بعد صادرکننده ما که می‌خواهد پاسخگوی سامانه نیما و بانک مرکزی باشد نمی‌تواند با قاچاقچی رقابت کند، مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و بازار را به قاچاقچی‌ها می‌سپارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: پیشنهاد ما برای نجات از این بحران این است که گروهی کارشناس بررسی و آنالیز کرده و قیمت زعفران را تعیین کنند، بعد تسهیلات ارزان‌قیمت به صادرکننده داده شود و موظف باشند با این تسهیلات، زعفران را به قیمت مصوب از کشاورز خریداری کنند. همچنین می‌توانند این تسهیلات را به خود کشاورز هم بدهند تا از فروش زعفران صرف‌ نظر کند و زمانی که بازار مناسب شد، بفروشد.

وی اضافه کرد: باید قیمتی برای زعفران تعیین شده و حمایت شود، یعنی این تسهیلات نه اینکه به صورت یکجا پرداخت شود، بلکه خط اعتباری داشته باشد و هر زمان صادرکننده نیاز دارد به کشاورز مراجعه و خریداری کند. اگر با این پیشنهاد موافقت شود، برای کشاورز نیز به صرفه خواهد بود.

میری بیان کرد: با توجه به اینکه صادرکننده مدام تحت فشار بوده، پیشنهاد ما این است با توجه به اینکه نرخ ارز و زعفران در طول سال در حال نوسان است، در گمرک خوداظهاری انجام شود و زعفران را بر مبنای نرخ روز بدهند. قیمت واحدی برای زعفران وجود ندارد و از قیمت‌های فعلی نیز حمایت نمی‌شود اما اگر جدول قیمتی داشته باشیم و بر مبنای آن خریداری کنیم، کسی نمی‌تواند کمتر از این قیمت بفروشد و صادرکننده باید زعفران را به قیمت مصوب بخرد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ صادرکننده‌ای نمی‌تواند تعهد ارزی خود را پاس کند. پیشنهاد من این است که شورای ملی زعفران کمک کند تا صادرکننده ما در شرایط فعلی عقب‌نشینی نکند و قاچاق هم افزایش نیابد.

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما