• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • نیکزاد در جمع زعفرانکاران زاوه : موضوع زعفران را در مجلس تعیین تکلیف خواهیم کرد

نیکزاد در جمع زعفرانکاران زاوه : موضوع زعفران را در مجلس تعیین تکلیف خواهیم کرد

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 13, 1399
  • اخبار
زعفرانکاران زاوه

برگزاری اجتماع زعفرانکاران در زاوه

نیکزاد: موضوع زعفران را در مجلس تعیین تکلیف خواهیم کرد

اجتماع بزرگ زعفرانکاران با حضور نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در شهرستان زاوه برگزار شد. نیکزاد در این اجتماع ضمن اشاره به اهمیت زعفران گفت: رهبری بر عدم خام فروشی زعفران تاکید کردند، لذا در مجلس زعفران را تعیین تکلیف خواهیم کرد، چرا که گیاه گرانبهایی که صادر می شود نباید اینگونه زندگی برای کشاورزان داشته باشد، هر چند این رویه در دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز خراسان رضوي، خبرگزاری فارس و شعار سال، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در اجتماع زعفران کاران زاوه گفت: مقام اجتماع زعفرانکاران در زاوهمعظم رهبری در فرمایشات اخیرشان از صادرات محصولات مختلف و بویژه زعفران بدون اینکه بسته بندی و فرآوری بر روی این محصول انجام گیرد مواردی را مطرح نموده اند که امروز شاهد اجتماع خود جوش زعفران کاران زاوه هستیم.

علی نیکزاد افزود: گران ترین گیاه کره زمین زعفران است که به همین دلیل هم عرضه آن بصورت کیلویی و یا تنی انجام نمیشود بلکه بصورت گرمی و یا مثقالی عرضه میشود و از آنجاییکه این گیاه به دلیل کم آب طلبی و از طرفی در مناطق کم برخوردار تولید می شود تولیدی بیش از 500 تن را به خود اختصاص داده است که بیش از 90 درصد آن در زاوه وتربت حیدریه تولید میشود.

وی ادامه داد: نوسانات قیمت و پایین بودن قیمت زعفران دلیلی شده است بر مقرون به صرفه نبودن آن برای زعفرانکاران که باید با برگزاری جلساتی در مجلس شورای اسلامی ،وزارت جهاد کشاورزی، صمت و دولت علاوه بر خرید تضمینی این محصول در زمینه اقتصادی شدن، صادرات و همچنین پرداخت تسهیلات به زعفرانکاران تصمیمات شایسته ای را اتخاذ شود.

نایب رئیس دوم مجلس یازدهم با بیان اینکه تاکنون از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی جایگاه واقعی زعفران دیده نشده است گفت: همین موضوع منجر به تذکر مقام معظم رهبری شده است که باید با حضور نمایندگانی از خود زعفرانکاران در جلسات تصمیم گیری برای مشخص شدن جایگاه واقعی این محصول حضور داشته باشند.

نیکزاد خرید حمایتی زعفران را کم لطفی در حق زعفران کاران دانست و گفت: مطالبات این قشر به موقع پرداخت نشده است بطوری که طبق پیش بینی های انجام شده مانده مطالبات مردم تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد در حالی که بدلیل تاخیر زیاد در پرداخت آن ارزش پول زعفرانکاران خیلی کم شده است و همه تلاشمان بر آن خواهد شد تا علاوه بر خرید تضمینی این محصول و صادرات آن این محصول در جایگاه اصلی خودش قرار گیرد.

نیکزاد اظهار داشت: رهبری بر عدم خام فروشی زعفران تاکید کردند، لذا در مجلس زعفران را تعیین تکلیف خواهیم کرد، چرا که گیاه گرانبهایی که صادر می شود نباید اینگونه زندگی برای کشاورزان داشته باشد، هر چند این رویه در دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد.

توضیحات زنگنه درباره تجمع

وی از فعالیت 30 کشور دنیا در زمینه زعفران خبر داد و گفت: بدلیل نبود صنایع بسته بندی و فرآوری زعفران در شهرستان زاوه و سایر نقاط زعفران خیز کشور این محصول بصورت فله ای و کیلویی به کشورهایی از قبیل افغانستان، اسپانیا و سایر کشورهای فعال در این حوزه ارسال می شود و در نهایت بصورت بسته بندی های گرمی و با نام زعفران افغانستان، اسپانیا و…صادر می شود و اینجاست که باید با کمک دولت تسهیلات، امکانات، ماشین آلات صنعتی و سایر مواردی که مورد نیاز تولید زعفران است در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و تدابیر لازم در زمینه خرید زعفران از کشاورزان نیز اندشیده شود و از صادرات فله ای نیز جلوگیری شود تا تولید این محصول برای تولید گنندگان مقرون به صرفه شود.

زعفرانکاران زاوه

زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه نیز در خصوص این نشست گفته بود: رهبر معظم انقلاب اخیرا در نشست با هیئت دولت در کنار تاکید به توجه به سنگ تزئینی، خاک هرمز و خرمای جنوب به درستی به اهمیت زعفران هم پرداختند و تاکید فرمودند، باید از خام فروشی این محصول جلوگیری شده و صنایع فرآوری این محصول در کشور رونق پیدا کند؛ بنابراین همایش بزرگ زعفران کاران با هدف حمایت و تشکر از سخنان ایشان در شهرستان زاوه و شهر دولت آباد برگزار می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: قرار است، طی بیانیه‌ای از دولت خواسته شود تا براساس راهکار‌های ارائه شده، مسیر تحقق منویات رهبری انقلاب دنبال شود، متاسفانه سیاست‌های دولت و جهاد کشاورزی در طول دو سال اخیر بویژه یکسال قبل ضربه سنگینی را به صنعت کشاورزی بویژه زعفران زده است.

اجتماع زعفرانکاران زاوه

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید