• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • نیکزاد در خصوص مشکلات زعفران کاران و تصمیمات اتخاذشده چه گفت؟

نیکزاد در خصوص مشکلات زعفران کاران و تصمیمات اتخاذشده چه گفت؟

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 20, 1399
  • اخبار

نیکزاد در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات زعفران کاران و تصمیمات اتخاذشده چه گفت؟

تشکیل کارگروه برای تدوین سیاست ها و اعطای تسهیلات/ تلاش برای صادرات محصول تعاون روستایی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات زعفران کاران و بحث فروش ۶۰ تن زعفران خریداری شده توسط تعاونی روستایی در نشست امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی بررسی و قرار شد، هفته آینده هم این جلسه برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی نیکزاد در حاشیه نشست دیروز خود با وزیر جهاد کشاورزی، تعدادی از صادرکنندگان و زعفرانکاران برای بررسی مسائل و مشکلات زعفران کاران ، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت خام فروشی در بحث زعفران و دیگر محصولات داخلی گفت: هفته گذشته طی سفری که به دعوت آقای زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس به این منطقه داشتم، شاهد کشت بیش از 90 درصد از تولید 500 تنی زعفران کشور در این منطقه بودم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به قولی که به مردم حوزه انتخابیه تربت حیدریه داده بودم، امروز جلسه ای را با حضور وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکل زعفرانکاران برگزار کردم.

وی ادامه داد: 60 تن زعفران از قبل در انبارهای تعاون روستایی وجود دارد و ما اکنون به دنبال صادرات این حجم از محصول برای جلوگیری از کاهش قیمت زعفران در سال جاری هستیم، براین اساس قرار شد این زعفران به قیمت کارشناسی و با ضمانت نامه در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته تا آنها صرفاً این زعفران را به کشورهای دیگر صادر کنند.

تسهیلات برای خشک کن

نیکزاد بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات نشست امروز، ارائه وام ارزان قیمت مورد نیاز کشاوران برای خرید دستگاه خشک کن بود که قرار شد، بالغ بر 500 دستگاه خشک کن در اختیار کشاورزان با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی قرار گیرد و هر کشاورز با آورده 2 میلیون تومانی بتواند 10 میلیون تومان وام با کارمزد 6 درصد دریافت کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این نشست همچنین قرار شد، تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهند و وزیر جهاد کشاورزی هم بعد از بررسی تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

تدوین سیاست های آتی توسط یک کارگروه

وی افزود: کارگروهی هم از طریق مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با حضور نماینده تام الاختیار وزارت صمت و نمایندگان مجلس از جمله آقایان زنگنه، نیک بین و اسحاق و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شود تا بتوانند سیاست های سال آینده را در امر کاشت زعفران و جلوگیری از خام فروشی تدوین کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بیش از 90 درصد زعفران را در کشورمان کشت می کنیم و متاسفانه آن را به صورت خام می فروشیم در صورتی که کشورهایی مانند اسپانیا و افغانستان زعفران ما را خریده و در بسته بندی به نام خود به دنیا می فروشند و اگر بتوان در کمیسیون کشاورزی سیاست هایی را برای جلوگیری از این موضوع تدوین کنیم، می توانیم کشت زعفران را که برای ما ارزآوری بسیاری دارد، حمایت کنیم.

هفته آینده هم جلسه ای برای پیگیری تصمیمات برگزار می شود

نیکزاد تصریح کرد: هفته آینده هم جلسه بررسی مسائل و مشکلات زعفران کاران با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می شود تا اجرای مصوبات امروز پیگیری شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معمولا در جلسات ما نمایندگانی از دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور حضور می یابند، اما امروز بنا به دلایلی از سازمان بازرسی حضور نداشتند، بنابراین قرار شد خاوازی صورت جلسه امروز را با سازمان بازرسی هماهنگ کرده تا در صورت برخورد با مشکل به ما اعلام کنند.

ماجرای 60 تن زعفران هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود

وی اظهار کرد: موضع ما نمایندگان در بحث زعفران کاملا شفاف بوده و می خواهیم 60 تن زعفران موجود در انبارهای تعاون روستایی هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود، زیرا در غیر این صورت از بین خواهند رفت، اما از سوی دیگر هم نمی خواهیم این حجم از زعفران را به ثمن بخس به دیگران ببخشیم، بلکه باید از طریق قیمت گذاری توسط کارشناسان از سوی بخش خصوصی، صادرکنندگان و اتاق تعاونی این زعفران فروخته شود.

همچنین بخوانید:

نمایندگان در خصوص رفع مشکلات زعفران چه گفتند؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما