• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • رشد 4 درصدی صادرات زعفران در 5ماهه اول امسال، پیش بینی رشد 30 درصدی تا انتهای سال

رشد 4 درصدی صادرات زعفران در 5ماهه اول امسال، پیش بینی رشد 30 درصدی تا انتهای سال

میری رئیس صنف فروشندگان زعفران - عوارض صادراتی زعفران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خبر داد:

رشد 4 درصدی صادرات زعفران در 5ماهه اول امسال، پیش بینی رشد 30 درصدی تا انتهای سال

میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و نایب‌رئیس شورای ملی زعفران که پیشتر از رشد 4 درصدی صادرات زعفران در 5 ماهه اول امسال خبر داده بود، اخیرا گفته است: پیش‌بینی می‌شود که امسال صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۳۰ درصد رشد کند.

گفتنی است روند رو به بهبود صادرات و سایر شرایط بنیادین در صنعت زعفران مشهود است و به صورت تدریجی در حال رخ دادن است. این موضوع میتواند قیمت زعفران را به سطوح معقول بازگرداند. رشد 4 درصدی با وجود کرونا اتفاق خوبی است. میری پیشتر در تیرماه امسال هم از بهبود اوضاع نسبت به ماه های اول سال خبر داده و گفته بود:

پیش بینی میزان تولید: 400 تا 450 تن

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: طی یک ماه اخیر قیمت زعفران نوسانی نداشته است و هم اکنون نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به بازار داشت.

میری ادامه داد: تا زمانی‌که محصول برداشت نشود، نمی‌توان اظهار نظری راجع به وضعیت قیمت در بازار داشت. نایب رئیس شورای ملی زعفران از وضعیت مناسب تولید زعفران خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که اگر آفت و سرمازدگی طی فصل برداشت رخ ندهد، حداقل میزان تولید همانند سال گذشته ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن خواهد بود.

پیش بینی صادرات تا انتهای سال: 30 درصد رشد

میری در پایان درباره آینده صادرات طلای سرخ تصریح کرد: با وجود پیگیری و تلاش‌های متعدد در جهت رفع موانع صادرکنندگان پیش‌بینی می‌شود که صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۳۰ درصد رشد کند.

رشد 4 درصدی صادرات

وی 29 شهریورماه هم گفته بود: بنابر آمار پنج ماهه گمرک، امسال صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته است، در حالی که میزان صادرات این محصول بدون شیوع ویروس کرونا می‌توانست بیشتر هم باشد.

میری ادامه داد: با توجه به مشکلات بازگشت ارز و چالش‌های پیش روی صادرات نتوانسته‌ایم از تمام توان خود در مسیر توسعه صادرات استفاده کنیم. به عنوان مثال طی سال‌های 97، 98 و بخشی از سال 99 نرخ پایه گمرکی 1300 دلار بود، در حالی که طبق مستندات موجود نرخ هر کیلو زعفران صادراتی 500 تا 650 دلار بود.

زعفران در پیشگیری از کرونا اثر به سزایی دارد

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه زعفران به عنوان یک‌گیاه دارویی در پیشگیری از ویروس کرونا تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اگر موانع پیش روی صادرات زعفران مرتفع شود، امکان توسعه صادرات وجود دارد چرا که زعفران یکی از ادویه‌ها و گیاهان دارویی است که می‌تواند از شیوع ویروس کرونا پیشگیری کند.

او با انتقاد از هزینه بالای حمل و نقل صادرات زعفران به کشور‌های اروپایی گفت: هم اکنون حمل هر کیلو زعفران 250 تا 300 هزار تومان هزینه در بردارد که تمامی این‌ مسائل منجر به کندی صادرات شده است، اما با این اوصاف رشد 4 درصدی صادرات طی ماه‌های اخیر مناسب بوده است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید