• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • ÷شریعتی مقدم: بر اساس دستور مقام معظم رهبری صادرات خام و فله ای زعفران ممنوع است+فایل صوتی

÷شریعتی مقدم: بر اساس دستور مقام معظم رهبری صادرات خام و فله ای زعفران ممنوع است+فایل صوتی

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 30, 1399
  • اخبار
صادرات زعفران

علی شریعتی مقدم از صادرکنندگان زعفران گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری، صادرات

خرما و زعفران به صورت خام فروشی و فله ای ممنوع است.

علی شریعتی مقدم در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره صادرات زغفران و با اظهار امیدواری از اینکه صادرات زعفران بتواند به اقتصاد کشور کمک کند گفت: صادرات زعفران و به طور کلی محصولات کشاورزی به شرایط طبیعی آب و هوا و عزم تولید کنندگان آن وابسته است. البته سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها و پروازهای هوایی این صنعت با قدری رکود مواجه شد؛ اما این اتفاق می‌تواند موجب استفاده از زعفران در جهت مصارف دیگری شود.
وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده زعفران می تواند برای افزایش ایمنی بدن، شادی آوری و مزاج درمانی استفاده شود.

صادرکننده نمونه کشور با اشاره به کاهش قیمت زعفران گفت: قیمت زعفران به یک چهارم قیمت اصلی خود رسیده است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی، سازمان توسعه تجارت و دیگر تشکل های مرتبط در راستای رفع این مشکل تمهیداتی اتخاذ کنند. اگر دولت در یک روند تسریعی بتواند این محصول را پشتیبانی کند ، می توان بخشی از این مشکلات را پشت سر گذاشت.

شریعتی مقدم یکی از دلایل عدم افزایش صادرات زعفران را کم بودن تقاضا خواند و افزود: میزان مصرف زعفران متناسب با تولید آن افزایش نداشته است. برای صادرات بیشتر زعفران به تحریک تقاضا به ویژه در بازار خارجی نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه تغییرات ارزی در این زمینه بی تاثیر نبوده اند اظهار داشت: حدود ۵۰ تن از زعفران ایران از طریق افغانستان و در این کشور بازاریابی می شود که این اتفاق به نوبه خود بر روند صادراتی زعفران تاثیر منفی می گذارد. مزیت های زیادی در خصوص زعفران و تولید آن وجود دارد و استفاده از افغانستان به عنوان یک پل صادراتی کار درستی نیست.

شریعتی مقدم در ادامه افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران می‌توانند از تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد استفاده کنند.

وی وضعیت تولید زعفران را نامناسب خواند و گفت: بسیاری از کارخانه های تولید کننده زعفران نتوانستند با ظرفیت خود پیش روند و به دلیل حفظ نیروهای انسانی در این کارخانه ها و افزایش حجم نقدینگی، در حال حاضر نیاز به دریافت تسهیلات حس می‌شود.
شریعتی مقدم در انتهای این گفتگو درباره ظرفیت تولید زعفران خاطرنشان کرد: ۱۱۰۰ تن ظرفیت تولید زعفران در کشور وجود دارد و تنها ۷ درصد از ۳۰۰ تن زعفران به صورت بسته بندی صادر می شود. بر همین اساس مقام معظم رهبری هم دستوردادند زعفران و خرما به صورت خام صادر نشود. در واقع با حمایت از صادرات و ایجاد محدودیت برای صادرات فله ای مواد خام می‌توان جلوی خام فروشی را گرفت.

برای اطلاع از مشروح اظهارات ایشان ، فایل صوتی این گفتگو را بشنوید :

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: طلاب انقلابی کاشان به کمک زعفرانکاران خراسان خواهند آمد | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید