سرمازدگی مزارع زعفران در باخرز موجب خسارت زعفرانکاران شد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 13, 1399
  • اخبار

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: سرما به ۴۰ درصد از مزارع زعفران این شهرستان در شرق خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

به گزارش دنیای زعفران ، محمد دوستخواه احمدی  اظهار کرد: این میزان خسارت در حدود ۶۴ تُن گل زعفران بوده که کارشناسان ارزش ریالی آن را افزون بر ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد مزارع خسارت دیده در اراضی کشاورزی بخش بالا ولایت و ۱۵ درصد دیگر در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: کمتر از ۲ درصد کشتزارهای خسارت دیده تحت پوشش بیمه های مختلف قرار دارند و پایین بودن سقف تعهدات بیمه ای و عمل نکردن شرکتهای بیمه‌گر به تعهدات خود از مهمترین علل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات است.

دوستخواه احمدی افزود: در حال حاضر از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع زعفران شهرستان باخرز چیزی در حدود ۲۳۶ هکتار تحت پوشش بیمه قراردارد.

وی ادامه داد: میانگین تولید این محصول در مزارع مستعد باخرز در هر هکتار چهار کیلو و ۵۰۰ گرم زعفران خشک است.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: کشت زعفران در این شهرستان به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول ۶۰ نفر- روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند و  پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری افزون بر ۲۰ تن زعفران خشک در این منطقه برداشت شود.

دوستخواه احمدی افزود:کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال کشاورزان رو به رو شده است و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنماییها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری در ۳۰ درصد از کشتزارهای این محصول در این شهرستان روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: در سال زراعی جاری و همزمان با فصل برداشت زعفران در باخرز پنج بازار خرید و فروش گل زعفران در این شهرستان راه اندازی شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما