صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست و چه مزیتی دارد؟

مرجع جهانی قیمت زعفران- اختیار معامله زعفران

صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست و چه خاصیتی دارد

آغاز پذیره نویسی دو صندوق سرمایه گذاری زعفران ( یا به بیان دقیقتر صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر کالای کشاورزی) توسط دو شرکت زعفرانی، در روزهای اخیر بازتاب رسانه ای زیادی داشته است. اما این صندوق ها چه هستند و چه خاصیتی دارند؟

صندوق های سرمایه گذاری، با سرمایه اولیه موجود ( که توسط موسسان و همچنین پذیره نویسی تجمیع می شود) حجمی از یک دارایی را خریداری میکنند. مثلا برخی صندوق ها مبتنی بر طلا هستند و عمدتا طلا میخرند. برخی مبتنی بر سهام هستند و سهام و اوراق بهادار خریداری میکنند.

کسانی که سهامدار صندوق هستند (موسسان، کسانی که در پذیره نویسی شرکت کرده اند و کسانی که در معامله ثانویه واحدهای صندوق را میخرند) در واقع مالک بخشی از واحدهای سرمایه گذاری آن می شوند. حال اگر ارزش دارایی های آن رشد کند افراد سود میکنند و اگر قیمت کالای پایه افت کند افراد ضرر میکنند.

به عنوان مثال در صندوق های کشاورزی نهال و سحرخیز ارزش هر واحد سرمایه گذاری هزار تومان است. اگر قیمت کالای موجود در این صندوق یعنی زعفران و زیره و پسته ( و انواع اوراق گواهی و آتی مبتنی بر این سه کالا) رشد کند ارزش هر واحد هم رشد میکند و افراد شرکت کننده در پذیره نویسی سود میکنند.

هم اکنون صندوق های زیادی مبتنی بر طلا، اوراق بهادار، شاخص های سهام و …. فعال است اما دو صندوقی که از دیروز پذیره نویسی شدند اولین صندوق های کشاورزی هستند.

خاصیت صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

اما سوال مهم این است که اثر راه اندازی این صندوق ها چیست؟ برخی معتقدند که صندوق ها صرفا یک ابزار سرمایه گذاری یا سوداگری هستند. زعفران در انبارهای بورسی موجود است و مالکانی دارد. حالا بخشی از آن زعفران از طریق یک ابزار جدید یعنی صندوق داد و ستد می شود. بر همین اساس برخی که به بورس و گواهی سپرده هم بدبینند این صندوق ها را هم صرفا یک ابزار سوداگری میدانند.

در اینکه صندوق اثر واقعی بزرگی ندارد و صرفا یک #ابزار است تردید نیست. اما نباید فراموش کرد که این ابزارها، حداقل یک خاصیت دارند و ان هم این است که معاملات را شفاف می کنند. هرچه ابزارها بیشتر باشند زمینه برای محدودشدن بازار رسنتی و غیررسمی بیشتر فراهم می شود و معاملات بیشتری در فضای شفاف بورس رخ میدهد. روزی را تصور کنید که بیش از 80 درصد زعفران کشور در انبارهای بورسی سپرده شود و و در قالب های متلف داد و ستد شود. در این شرایط قطعا بازار شفاف تر و کاراتر خواهد بود. البته صبر لازم است. این تغییرات از جنس تغییرات نرم است که به مرور آثار آن روشن می شود. نباید انتظار معجزه داشت.

البته انگونه هم که برخی تبلبغ میکنند نباید صندوق ها را عامل نجات زعفران دانست. صندوق یک ابزار(صرفا یک ابزار) است که در طی زمان و در کنار سایر پیشرفت های فناوری (فناوری صنعتی، مالی و تجاری) به رشد زعفران کمک خواهد کرد، ان شاالله.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: بهبود قیمت زعفران در بورس، عقبگرد صندوق سحرخیز | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما