اظهارات دو مقام بخش دولتی و خصوص درباره مشکلات زعفران

مشکلات زعفران

اظهارات دو مقام بخش دولتی و خصوص درباره مشکلات زعفران

قوانین دست و پاگیر صادرکنندگان زعفران را دلسرد کرده است

طی گزارشی که خبرگزاری تسنیم با مصاحبه با دو مقام مسئول در بخش دولتی و خصوصی زعفران تهیه کرده است برخی مشکلات زعفران برشمرده شده است. ناصری مقدم مدیر تعاون روستایی معتقد است که زعفرانکاران خرد در قالب این طرح از این چتر حمایتی برخوردار شدند و کمک شایانی به وضعیت آنها از طریق اجرای طرح صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس، مشکلات زعفران رو به افزایش است. این در حالی است که  زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی خراسان رضوی است و سرمایه‌گذاری بالایی در حوزه این محصول استراتژیک صورت گرفته است.

در طول تمام سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه تولید و تجارت این محصول بنیادین صورت گرفته و البته با رضایت کامل همراه نبوده است.

فعالان اقتصادی و تجار بخش زعفران خراسان رضوی در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده‌اند و شدت و میزان برخی از مشکلات در حدی بوده که برخی فعالان این حوزه، عطای فعالیت در آن را به لقایش بخشیده‌اند و از فعالیت در این حوزه کنار رفته‌اند.

حمایت از زعفرانکاران خرد

ایرج ناصری مقدم؛ مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات زعفران کاران خراسان رضوی می‌گوید: یکی از راهکارهایی که برای کمک به زعفران کاران استان در سال گذشته به عنوان یک سیاست راهبردی از سوی دولت دنبال شد خرید حمایتی زعفران بود که هدف اصلی آن جلوگیری از افزایش قیمت کاذب زعفران بود.

ناصری مقدم بیان کرد: مدیریت بازار در قالب اجرای این طرح بهتر قابل تحقق است و حمایت مناسبی نیز از این طریق از کشاورز صورت می‌گیرد و مانع متضرر شدن بیشتر وی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زعفرانکاران خرد در قالب این طرح از این چتر حمایتی برخوردار شدند و کمک شایانی به وضعیت آنها از طریق اجرای طرح صورت گرفت.

قیمت زعفران رشد نداشته است

غلامرضا میری؛ نایب رییس شورای ملی زعفران هم از بعد دیگری به مسائل و مشکلات می‌پردازد و می‌گوید: قیمت خرید تضمینی سال گذشته بسیار ناچیز بود و رضایت حداکثری را برای کشاورزان به ارمغان نیاورد.

وی خاطرنشان می‌کند: قیمت زعفران در سال‌های اخیر رشد چندانی نداشته و در مقایسه با سایر کالاها که رشدی چندین برابری را تجربه کرده‌اند قیمت زعفران در همان سطح قبلی باقی ماند و قیمت تعیین شده از سوی دولت نیز بسیار پائین بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران همچنین بر این باور است که سال گذشته در مجموع با شرایط ناشی از کرونا و با وجود اینکه میزان مصرف داخلی این محصول کاهش داشت اما شرایط خوبی بر بازار صادرات این محصول حاکم بود.

قوانین دست و پاگیر ازمهمترین مشکلات زعفران است

میری می‌گوید: تجار و صادرکنندگان شناسنامه‌داری در حوزه صادرات زعفران در سطح کشور و استان فعال هستند اما بعضا توان رقابت با قیمت‌های قاچاق زعفران را که از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد ندارند و از گردونه خارج می‌شوند.

وی می‌گوید: قوانین متعدد و زیادی که عمدتا هم دست و پاگیر هستند در حوزه زعفران وجود دارد که سبب شده بعضا صادرکنندگان از فعالیت در این حوزه نومید شوند.

در مجموع بنظر می‌رسد باید سیاست‌های حمایتی بیشتری برای این محصول بنیادین و استراتژیک به ویژه در خراسان رضوی در نظر گرفته شود.

آمارها بیانگر این است که زعفران به طور میانگین 210 نفر نیروی کار در سطح یک هکتار نیاز دارد به این معنا که هر هکتار حدود یک شغل دائم در حوزه تولید ایجاد می‌کند،بنابراین ضریب اشتغال زایی بالایی نیز از سوی این محصول فراهم شده و قطعا می‌توان با از میان برداشتن موانع زمینه را برای صادرات و رونق بیشتر این محصول فراهم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید