پاسخ سازمان تعاون روستایی به واگذاری ۵۰ تن زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 19, 1400
  • اخبار
زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی- نحوه واگذاری 50 تن زعفران - خرید حمایتی زعفران در خراسان

ماجرای نحوه واگذاری 50 تن زعفران به یک شرکت خصوصی در انتهای سال گذشته و انتقادات برخی فعالان بازار

پاسخ سازمان تعاون روستایی به واگذاری زعفران به شرکت خصوصی

در حالیکه یک هفته قبل (13 مردادماه) حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگویی نسبت به نحوه واگذاری 50 تن زعفران به یک شرکت خصوصی توسط سازمان تعاونی روستایی در انتهای سال گذشته انتقاد کرده و آن را غیرشفاف خوانده بود، این سازمان نسبت به اظهارات حسینی واکنش نشان داد.

بر این اساس، سازمان تعاون روستایی در واکنش به خبر ” واگذاری ۵۰ تن زعفران به یک شرکت توسط این سازمان” اعلام کرد که از خردادماه سال ۱۳۹۹ به منظور ایجاد فرصت مساوی برای همه متقاضیان و شفافیت معاملات زعفران ها طی ۵۶ مرحله عرضه در بورس کالا و چهار مرحله مزایده عمومی به فروش رسیده است.

به گزارش ایسنا در خصوص واگذاری زعفران به یک شرکت خصوصی، چندی پیش نایب رئیس انجمن زعفران خراسان جنوبی اعلام کرد که سازمان تعاون روستایی نزدیک۵۰ تن زعفرانی که از سال های قبل در انبارها باقی مانده بود را در اقدامی به یک شرکت خصوصی به شرط صادرات واگذار کرده است و دقیقا مشخص نیست که این میزان زعفران با چه سازوکار و تعهدی به آن شرکت واگذار شده و اساسا چرا باید این مقدار زعفران که معادل ۱۰ درصد تولید زعفران کشور در یکسال است به یک شرکت و یک شخص داده شود.

متن کامل اظهارات حسینی در خصوص واگذاری 50 تن زعفران را اینجا بخوانید:

ماجرای زعفران تعاون روستایی همچنان ادامه دارد

وی همچنین عنوان کرده بود که اگرچه بارها اعلام کردیم این زعفران ها قابلیت صادرات ندارند و در نهایت سر از بازارهای داخلی درخواهند آورد و بازار داخلی را خراب می کنند؛ به طوری که این حجم زعفران در انبارهای سرگردان آرام آرام وارد بازار شده و بازار اشباع می شود و دیگر خریداری نیست. وقتی خریداری نباشد امید کشاورز به تولید و فروش محصولاتش از بین می رود، ولی متاسفانه به این صحبت ها توجهی نشد.

پاسخ تعاونی روستایی به انتقاد از نحوه واگذاری

در پاسخ به این اظهارات سید محمد موسوی_ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی طی جوابیه ای به ایسنا اعلام کرد:

در خصوص مصاحبه نایب رئیس محترم انجمن زعفران خراسان جنوبی در تاریخ ۱۳ مردادماه سال ۱۴۰۰ با خبرنگاری ایسنا مبنی بر عدم وجود شفافیت در فروش زعفران خرید حمایتی سازمان تعاون روستایی باید متذکر شویم که سازمان تعاون روستایی در آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ به منظور حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی نسبت به خرید حمایتی زعفران اقدام کرده و پس از دستیابی به اهداف حمایتی تعیین شده و ایجاد تعادل نسبی در بازار، نهایتا از خردادماه سال ۱۳۹۹ به منظور ایجاد فرصت مساوی برای همه متقاضیان و شفافیت معاملات زعفران ها طی ۵۶ مرحله عرضه در بورس کالا و چهار مرحله مزایده عمومی به فروش رسیده است.

شایان ذکر است براساس بررسی‌های آزمایشگاهی زعفران موصوف از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار بوده و قابلیت مصرف در سطوح مختلف بازار داخل و خارج از کشور از جمله صنایع دارویی و فرآوری و … را دارا بوده است.

به گزارش دنیای زعفران، تعاون روستایی در پاسخ خود نسبت بهنحوه رصد و راستی آزمایی صادرشدن این مقدار زعفران توسط خریدار توضیحی ارائه نکرده است.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: پاسخ نصفه و نیمه تعاون روستایی به انتقاد از نحوه فروش زعفران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید