• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تسهیلات 8 درصدی زعفران به شرط خرید به قیمت مصوب!+جزئیات مصوبه شورای قیمتگذاری

تسهیلات 8 درصدی زعفران به شرط خرید به قیمت مصوب!+جزئیات مصوبه شورای قیمتگذاری

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 30, 1400
  • گزارش
زنگنه - ضمانت قیمت کف زعفران- تسهیلات 8 درصدی زعفران

زنگنه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان توضیحاتی درباره مصوبات اخیر ارائه کرد

تسهیلات 8 درصدی زعفران به شرط خرید به قیمت مصوب!

اعتراف به اشتباهات سالهای قبل و ضرر کشاورزان؛ امسال نگرانی بودجه ای نداریم

زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در گفتگویی به ارائه جزئیات مصوبات روز دوشنبه (29 شهریور) شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان  درخصوص تسهیلات 8 درصدی زعفران و نحوه حمایت از صنعت طلای سرح وو کشاورزان پرداخت. خلاصه این اظهارات عبارت است از:

  • خرید زعفران توسط تعاونی ها انجام خواهد شد. اگر بخش خصوصی قیمت را رعایت نکند تعاونی موظف به خرید است
  • تسهیلات 8 درصدی به شرط رعایت قیمت مصوب پرداخت می شود.
  • قیمت مصوب نگین صادراتی 20.5 میلیون تومان است و قیمت پوشال تا یک هفته دیگر اعلام می شود
  • پرداخت 500 میلیارد تومان تسهیلات 8 درصدی به کشاورزان از طریق تعاون روستایی
  • اولین سالی است که قبل از فصل برداشت برای قیمت زعفران تصمیم گیری شد
  • در سال‌های گذشته بعد از اینکه فصل برداشت شروع می‌شد برای قیمت مصوب تصمیم گیری می‌شد و از دو سال قبل هم منابع لازم برای آن دیده نشد و کشاورزان خیلی متضرر شدند.
  • هیچ نگرانی در زمینه بودجه خرید تضمینی زعفران نداریم

مشروح مصاحبه دکتر زنگته با باشگاه خبرنگاران جوان را در ادامه بخوانید:

جلسه شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان روز دوشنبه برگزار شد

محسن زنگنه رئیس کمیته رفع موانع تولید کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات انجام شده برای خرید زعفران از کشاورزان گفت: شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان، با حضور وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته برگزار شد، زیرا تشکیل این شورا یکی از مصوبات مجلس است و بر اساس مصوبه مجلس تعیین قیمت‌های تضمینی و حمایتی و همچنین بسته‌های حمایتی از محصولات کشاورزی باید در این شورا مصوب شود.

خرید حمایتی زعفران توسط تعاونی ها

زنگنه در ادامه بیان کرد: این شورا روز گذشته جلسه داشت و یک بسته حمایتی برای کشاورزان برای سال زراعی جدید که از چند روز دیگر شروع می‌شود، مصوب کرد.

وی درباره جزئیات این بسته حمایتی توضیح داد: حداقل قیمت برای خرید توافقی زعفران که توسط اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی و همچنین سایر اتحادیه‌ها کشاورزی انجام می‌شود برای زعفران نگین صادراتی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ تعیین شد که البته این قیمت، مبلغ حداقلی است و ممکن است شرکت‌های تعاونی، تعاونی‌های روستایی و یا بازار سرمایه در بورس کالا با قیمت‌های بالاتر از ۲۰ میلیون هم زعفران را از کشاورزان خریداری کنند.

اعلام قیمت پوشال تا یک هفته دیگر

رئیس کمیته رفع موانع تولید کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید خاطر نشان کرد:  قیمت انواع زعفران مثل زعفران پوشال نیز تا یک هفته آینده تعیین و اعلام می‌شود. کشاورزان می‌توانند زعفران خود را برای فروش با این قیمت به تعاون روستایی و یا اتحادیه‌های تعاونی ارائه کنند.

پرداخت تسهیلات ۸ درصدی به خریداران زعفران

زنگنه در ادامه بیان کرد: در گذشته فقط تعاونی روستایی با قیمت مصوب زعفران را خریداری می‌کرد، ولی امسال از محل تبصره ۱۴ مبلغی را برای حمایت از زعفران گذاشتیم و مقرر شد بخشی از این مبلغ را به عنوان یارانه تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار بدهیم و بانک کشاورزی به خریداران زعفران که این کف قیمت را رعایت کنند، وام با تسهیلات ۸ درصد با بازپرداخت ۱۸ ماهه بدهد.

وی هفته قبل در مصاحبه ای مقدار این تسهیلات 8 درصدی زعفران را 3400 میلیارد تومان اعلام کرده بود.

ارائه تسهیلات به شرط خرید با قیمت مصوب است

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه توضیح داد: این مبالغ در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد و هم تعاونی‌های روستایی و سایر تعاونی‌ها و صادرکنندگان زعفران می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی از این تسهیلات برای خرید زعفران با قیمت ۲۰ میلیون استفاده کنند. اگر بخش خصوصی از این نوع خرید حمایت نکند تعاونی روستایی موظف است این کف قیمت را برای خرید زعفران از کشاورز حتما رعایت کند.

پرداخت 500 میلیارد تومان تسهیلات 8 درصدی به کشاورزان از طریق تعاون روستایی

زنگنه درباره بسته دوم این طرح گفت: در بسته دوم، پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده تا با تسهیلات ۸ درصد در اختیار تعاونی‌های روستایی به صورت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

تا پایان سال ۱۴۰۰ صندوق حمایت از زعفران راه اندازی می شود

علاوه بر این مصوب شده که دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ صندوق حمایت از زعفران را راه اندازی کند و مقرر شد که ۴۹ درصد سهام این صندوق آورده دولت باشد که از محل فروش دارایی‌های جهاد کشاورزی این مبلغ تامین و به صندوق پرداخت شود.

این نماینده مجلس افزود: برای هر کشاورز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شود، از سوی دولت به عنوان حق‌السهم کشاورز در این صندوق سرمایه گذاری می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد یکی از اقدامات بسیار زیر بنایی برای زعفران است که می‌تواند نگرانی ما را در سال‌های آینده برای خرید زعفران و حمایت از صادر کنندگان و فرآوری زعفران را رفع کند.

اولین سالی است که قبل از فصل برداشت برای قیمت زعفران تصمیم گیری شد

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه این مصوبات صورت گرفته و ابلاغ شده و مقرر شده جهاد کشاورزی ظرف یک هفته اعلام و اجرایی شود خاطر نشان کرد:  امسال اولین سالی است که ما قبل از شروع فصل دولت برای قیمت زعفران تصمیم گیری و این قیمت را ابلاغ کرده و بودجه آن را هم مهیا کرده ایم. در سال‌های گذشته بعد از اینکه فصل برداشت شروع می‌شد برای قیمت مصوب تصمیم گیری می‌شد و از دو سال قبل هم منابع لازم برای آن دیده نشد و کشاورزان خیلی متضرر شدند.

هیچ نگرانی در زمینه بودجه خرید تضمینی زعفران نداریم

وی افزود: امسال با هماهنگی بین مجلس، دولت و جهاد کشاورزی و منابعی که در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود هیچ نگرانی در زمینه بودجه این خرید تضمینی زعفران نداریم.

در این خصوص همچنین بخوانید:

خرید حمایتی نگین صادراتی و تسهیلات 8 درصدی، خلاصه تصمیمات دولتی

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید