پیش‌ بینی کاهش ۳۵ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 21, 1400
  • اخبار
کاهش 35 درصدی تولید زعفران - رابطه بارندگی و تولید زعفران - تخمین تولید زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد: پیش بینی کاهش ۳۵ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از پیش‌ بینی کاهش ۳۵ درصدی تولید زعفران در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال قبل میزان تولید زعفران ۳۰۲ تن بود اما امسال کمتر از۲۰۰ تن خواهد بود.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش بینی کاهش 35 درصدی تولید زعفران اینگونه توضیح داد: سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی در سال ۹۹، ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار بوده است. ایران تولید کننده بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان است که ۷۰ درصد از این مقدار در خراسان رضوی تولید می‌شود. به همین خاطر از استان ما به عنوان مرکز تولید زعفران یاد می‌شود.

پیش‌ بینی کاهش ۳۵ درصدی تولید زعفران

ساربان در ادامه عنوان کرد: سال گذشته، سال بسیار سختی بود. بارندگی‌ها نسبت به دوره‌ آماری، ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده بود و از طرفی کاهش چشمگیر دمای هوا در پاییز و زمستان، تولید و فرآوری زعفران را خدشه دار کرد. پیش‌بینی‌ می‌شود امسال تولید زعفران با کاهش ۳۵ درصدی مواجه شود. سال قبل میزان تولید زعفران ۳۰۲ تن بود اما امسال کمتر از۲۰۰ تن خواهد بود.

هر هکتار زعفران برای ۲۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند

وی افزود: زعفران به ازای تولید در هر یک هکتار، برای ۲۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار از تولید زعفران کسب درآمد می‌کنند.

۱۵۰۰ نفر در زمینه فرآوری زعفران در استان مشغول به کار هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان تعداد شرکت‌های تولید کننده زعفران و میزان تولید آن‌ها در سطح کشور و استان گفت: فرآوری زعفران در کشور بالغ بر ۶۲۰ تن در ۲۰۵ واحد است که از این مقدار ۱۲۱ واحد تولیدکننده با ظرفیت ۴۰۰ تن زعفران متعلق به خراسان‌رضوی است و ۱۵۰۰ نفر در زمینه فرآوری زعفران مشغول به کار هستند.

کاهش 35 درصدی تولید زعفران

تصویب نامه حمایت از زعفران

وی با اشاره به بسته‌ حمایتی زعفران از جانب دولت خاطرنشان کرد: به منظور حمایت‌ دولت از تولید و فروش زعفران، وزارت جهاد کشاورزی تصویب‌نامه‌ای در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش قیمت زعفران از شورای قیمت‌گذاری ابلاغ کرده و در پی این موضوع تصویب‌نامه‌ای در سطح استان‌ها مطرح شده که طبق آن زعفران نگین صادراتی باید به ازای هر کیلوگرم ۲۰۵ میلیون تومان از کشاورز خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بانک مرکزی موکلف به ارائه هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۸ درصد به شرکت‌های مادر تخصصی که مجری فروش زعفران هستند، شده است. البته این تسهیلات تا پنج برابر قابل افزایش هستند و پیش‌بینی می‌شود تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار مجریان فروش زعفران قرار بگیرد.

 

برداشت زعفران در اقلیم‌های بسیار سرد خراسان رضوی و به شکل محدود در حال انجام است

ساربان با اشاره به برداشت زعفران در اقلیم‌های سرد استان گفت: برداشت زعفران در اقلیم‌های بسیار سرد خراسان رضوی و به شکل محدود در حال انجام است. بنده به عنوان کارشناس کشاورزی معتقدم هرچقدر سخت‌گیری‌ها در زمینه تولید و فرآوری زعفران بیشتر باشد، کیفیت این محصول نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. بالغ بر ۷۰ درصد از زعفران تولید شده در خراسان‌رضوی به سایر کشورها صادر می‌شود و با افزایش کیفیت این محصول، بازار صادرات آن نیز وضع مطلوب‌تری خواهد داشت.

وی عنوان کرد: برداشت زعفران به تازگی و در برخی از نقاط استان از جمله تربت‌حیدریه و قسمت‌هایی از شهرستان زاوه، به شکل محدود آغاز شده که زعفران این شهرستان‌ها از کیفیت و قیمت بسیار خوبی برخوردار هستند. درحال حاضر گل زعفران به قیمت هر کیلو ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آخرین وضعیت مکانیزاسیون

ساربان افزود: اگرچه که در زمینه مکانیزه شدن برداشت زعفران سرمایه‌گذاری‌های بسیاری صورت گرفته، اما چون کاشت زعفران به صورت دستی انجام می‌شود قادر به استفاده از ماشین آلات برای برداشت آن نیستیم. اما در حوزه پاکسازی و خشک کردن زعفران پیشرفت خوبی صورت گرفته و عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته‌ایم.

 

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تخمین افت 35 تا 45 درصدی میزان تولید زعفران در سال 1400 | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید