ساربان: تولید زعفران در سال جاری 60 درصد کاهش یافت

تولید زعفران خراسان - پدیده گل روی گل در بازار زعفران

در جدیدترین اظهارنظر ، معاون جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت تولید زعفران در سال جاری 60 درصد کاهش یافته است.

وی پیشتر میزان کاهش تولید را 35 درصد دانسته و برخی مسئلان نیز از کاهش 45 درصدی خبر داده بودند. درباره تخمین ها از کاهش تولید زعفران در سال جاری اینجا بیشتر بخوانید:

تخمین افت 35 تا 45 درصدی میزان تولید زعفران در سال جاری

به گزارش دنیای زعفران ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با پایان فصل برداشت محصول راهبردی زعفران از کشتزارهای این استان تولید آن نسبت به پارسال ۶۰ درصد کاهش یافت.

غلامحسین ساربان روز دوشنبه افزود: سال گذشته ۳۰۲ تن زعفران در این استان برداشت شد اما امسال به دلیل خشکسالی و سرمای بهاره شاهد برداشت ۱۲۰ تن از این محصول در استان بودیم.

وی ادامه داد: پاییز و زمستان سرد سال گذشته و بهار زودرس و گرمای زیاد آن و همچنین نبود بارندگی موجب آسیب دیدگی شدید مزارع زعفران شد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بخشی از کاهش تولید زعفران را هم مربوط به کاهش قیمت آن طی ۲ سال گذشته و دلسردی کشاورزان از کاشت این محصول دانست.

وی گفت: برداشت محصول امسال از ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای استان انجام شد.

ساربان با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۹ تن بود افزود: این مقدار محصول از ۱۲۱ هزار و ۲۵۰ هکتار مزارع برداشت شد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود و استان خراسان رضوی نیز با تولید بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور مرکز اصلی و بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

زعفران بطور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار در هر هکتار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید این محصول ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران تا پارسال در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار نفر بود و با احتساب جمعیت پنج نفر برای هر خانوار، شمار افراد منتفع اقتصادی از بخش تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیتهای زراعی این نسبت ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیر کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: رشد قیمت زعفران در دیماه ؛ قابل انتظار اما خاص! | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید