ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 18, 1400
  • گزارش
ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی

ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی

وقتی زعفران با عناوین جنایی وارد صفحه اول روزنامه ها می شود

ماجرای فروش 4 تن زعفران تعاونی همچنان خبرساز است و این روزها با عنوان سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی به صفحه اول روزنامه های صبح سراسری نیز راه یافته است. دنیای زعفران قبل به این موضوع ورود کرده است و میتوانید اینجا بیشتر در این خصوص بخوانید: ماجرای 46 تن زعفران تعاون روستایی ؛ انتقاد شورا، حمایت زنگنه

اما اخیرا خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان ماجرای سود ۷۰۰ میلیارد تومانی با خرید زعفران تعاونی که به جیب زعفران کاران نرفت مجددا اسنادی ارائه کرده و مدعی شده است که شروط لازم در خصوص واگذاری 46 تن زعفران به فرد خاص رعایت نشده است. همچنین فعالان بخش خصوص معترضند که با فروش زعفران به قیمت اندک به آن فرد و رشد قابل تجه قیمت ها، عملا رانتی نصیب فرد مذکور شده است که رقابت با وی را بسیار سخت میکند.

گفتنی است روزنامه آفتاب یزد نیز همین گزارش را بازنشر و تیتر آن را در صفحه اول خود برحسته کرده است.

ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی

در ادامه مشروح گزارش مربوطه را میخوانیم.

رشد قابل توجه قیمت زعفران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طلای سرخ، زعفران، محصولی که در کنار فرش، ایران را به آن می‌شناسند امروزه قیمت بعضی از انواع آن تا کیلویی 45 میلیون تومان در ایران بالا رفته است.در ماه‌های اخیر اتفاقاتی در این صنعت روی داده که فریاد بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن را بلند کرده است.

ماجرای خرید زعفران توسط تعاونی و 46 تن باقی مانده

ماجرا از سال 98 شروع شد و تا امروز ادامه پیدا کرده است، همه چیز از یک قرارداد شروع شد. سازمان تعاون روستایی وقت، 46 تن زعفران را از کشاورزان خریداری کرد و سپس آن را به یک مجموعه فروخت؛ براساس تعهد اخذ شده از خریدار، قرار بود همه محصول صادر شود اما بعد از 2 سال خریدار میخواهد آن را در بازار داخلی عرضه کند.

میزان کل خرید زعفران تعاون روستایی در سال 98 بیش از 74 تن بوده که این مجموعه بخشی از آن را فروخته و بقیه به میزان 46 تن باقی‌مانده است.

خرید از کشاورز با نرخ 8 تا 9 میلیون تومان

این محصول که از کشاورز به نرخ هشت تا نه میلیون تومان خریداری شده، تعهد صادرات داشته اما قرار است این حجم زعفران در بازار داخلی فروخته شود آن هم در حالی که تفاوت سود آن، حداقل  700 میلیارد تومان است که به جیب تولیدکننده نمی‌رود.

دنیای زعفران نکته: این سود با فرض اختلاف 15 میلیون تومان در هر کیلوگرم بین قیمت خرید توسط فرد مذکور و قیمت فروش محاسبه شده است که با توجه به رشد قیمت زعفران از محدوده 13-14 میلیون تومان تا 36-8 میلیون تومان منطقی است.

ورود نمایندگان مجلس به ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر از خرید زعفران تعاونی

این مسئله باعث شد تا تولیدکنندگان زعفران به سراغ نمایندگان مجلس بروند و هیات رئیسه‌ی مجلس و همچنین کمیسیون اصل نود به ماجرا ورود پیدا کنند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی در این ارتباط اظهار داشت: با توجه به مستندات، این مساله پیگیری و در صورت تائید تخلف، به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

نماینده مشهد در مجلس، به بحث عرضه این زعفران‌ها در بازار داخلی اشاره و تصریح‌کرد: این محصول فقط برای صادرات بوده و قرار نیست در داخل کشور توزیع شود و طبق تفاهم‌نامه، این میزان زعفران باید صادر شود.

فروش فقط با هدف صادرات

وی با بیان اینکه 19 شهریورماه امسال در جلسه بررسی مشکلات زعفران‌کاران در محل کمیسیون تلفیق مجلس، صورت‌جلسه‌ای  در این باره صادر شد، گفت :خرید زعفران از کشاورزان توسط تعاون روستایی وقت با هدف حمایت از کشاورزان  بود همچنین  فروش این زعفران ها به بخش خصوصی با هدف صادرات انجام شد تا تنشی در بازار داخلی ایجاد نشود؛ اکنون نیز نباید این زعفران‌ها دوباره در بازار داخلی به فروش برسد.

شروط فروش زعفران تعاونی به بخش خصوصی

بنابراین گزارش بر اساس  صورت جلسه‌ای که در این خصوص  انجام شده مقرر است که این زعفران ها باید با شرایط زیر بفروش برود:

الف ) قیمت گذاری شفاف با حضور کمیته ای 3 طرفه با حضور نمایندگان دولت و شورای ملی زعفران و تعاونی روستایی

ب) تعهد به فروش فقط جهت صادرات

پ) فروش پارت پارت زعفران تا این اجناس بین کل فعالین این بخش تقسیم شود.

مسئولان سازمان تعاونی روستایی وقت همچنین بدون توجه به مصوبات و صورت جلسه، شرایط فروش زعفران های خریداری شده‌ را تغییر داده و زعفران ها را با  شرایط پرداخت یکساله با قیمت حدود 8 میلیون واگذار کردند و شرط صادرات و شرط  فروش بخش به بخش نیز رعایت نشد.

از نکات جالب توجه‌  دیگر درباره  قرار داد منعقد شده در دولت قبل، زمان قرارداد طرفین بوده که بهمن سال 99 است و دقیقا 20 روز قبل از فروش رسمی این زعفران‌ها است.

 

شکایت صادرکنندگان

بر اساس اطلاعات واصله صادرکنندگان زعفران نسبت به این امر شکایت‌ هایی نیز انجام داده اند.

اکثر صادرکنندگان زعفران معتقدند شروطی که سازمان تعاونی روستایی در سال های گذشته برای صادرات زعفران گذاشته که کماکان ادامه دارد در تضاد شرایط فروش این زعفران ها است و چرا باید برای این شخص شرایط و شروط  خاص در نظر گرفته شود.

این مسئله نگرانی صادرکنندگان و تولید کنندگان زعفران که باعث ایجاد صد ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم شده اند را به همراه داشته ، چرا که انجام این قرارداد باعث تعطیلی اکثر مجموعه ها خواهد شد و هیچ کدام  از آنها توان رقابت با چنین رانتی را ندارند.

مدارک ارائه شده توسز تسنیم:

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید