آخرین وضعیت “طلای سرخ” در بورس!

وضعیت نماد "طلای سرخ"

معاملات تکراری زعفران و یکه تازی یک شخص حقوقی در نماد طلای سرخ

آخرین وضعیت “طلای سرخ” در بورس!

این روزها، شرح وضعیت زعفران در بورس برابر با وضعیت معاملات “نماد طلای سرخ” است و سایر نمادها و انبارها  عملا قفل هستند و تاثیری هم در تعیین قیمت پایانی مبنا و جهتگیری آتی بازار ندارند.

وضعیت نماد "طلای سرخ"

بر این اساس در تصویر فوق جزئیات معاملات “نماد طلای سرخ” نشان داده شده است که طبق آن 912 کیلوگرم زعفران در این نماد معامله شد. چنانچه پیداشت 900 کیلوگرم خرید توسط یک فرد انجام شد(پیکان قرمز). کل معاملات هم 1050 کیلوگرم بود که نشان میدهد حدود 90 درصد معاملات (در سمت خرید)توسط یک فرد انجام شده است.

بازار آتی هم با توجه به شرایط کم نوسان است و سطح ریسک در بازار بالاست(با توجه به اینکه سرنوشت بازار به تصمیم  یک نفر وابسته است و معلوم نیست شخص حقوقی فردا هم حمایت خواهد کرد یا نه؟ بازاری که دست یک نفر است پرریسک و تحلیل ناپذیر است مگر اینکه آن فرد راهبرد و برنامه حمایتی خود را صریحا اعلام کند و توان مالی و اعتبار ان نیز سنجیده شده و به اطلاع بازار برسد)

گفتنی است یکه تازی افراد حقوقی خاص در بورس زعفران و مشخصا نماد طلای سرخ، حدود دو هفته است که در بازار وجود دارد و فعلا هم ادامه دارد. در این خصوص پیشتر نیز توضیح داده بودیم:

گره خودساخته معاملات زعفران بورسی/ همه چیز در دست “طلای سرخ”

امروز – 16 اسفند 1400 – معاملات زعفران در قالب گواهی سپرده بورسی عجیب بود! بسیاری از نمادها، در محدوده مثبت صف فروش بودند!!!!

مثلا نمادهای سحرخیز و بهرامن هر کدام حدود 95 کیلوگرم تقاضای فروش در حداقل قیمت یعنی 33.7 م.ت مجاز را داشتند اما خریداری نبود.

بر عکس در نماد طلای سرخ در محدوده 34 میلیون تومان هم خریدار وجود داشت اما فقط 5 کیلوگرم معامله در این نماد رخ داد. در مجموع هم حجم معاملات به 23 کیلوگرم نرسید! !!!!

طبق قواعد بورس قیمت پایانی با فرمولی محاسبه می شود که اکنون نماد پرمعامله طلای سرخ تعیین کننده است و لذا باعث قفل شدن بازار شده است!

اینکه محدوده نوسان را به نمادی گره بزنیم که اگر چند نفر خاص از معامله در ان نماد خودداری کنند، حجم معامله به 5 کیلوگرم سقوط میکند، یک خودزنی بزرگ برای بورس کالا و اعتبار این بازار است.

کاش بورس کالا زودتر قواعدش را به نحوی اصلاح کند که بورس زعفران، یک “بازار” واقعی باشد نه یک “نابازار” که رفتارهای فردی و عجیب در ان تعیین کننده است.

مهمترین خاصیت بورس، کشف قیمت شفاف است. الان عزیزان بورس کالا به ما اعلام کنند که قیمتِ کشف شده برای زعفران نگین تولید 1400 در بورس چند است؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید