انتقاد عضو شورای ملی زعفران از گسترش تولید زعفران اتویی

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 4, 1401
  • اخبار

زعفران اتویی بنا به درخواست تاجران چینی باب شد / زعفران اتویی خوشنامی زعفران ایران را تحت الشعاع قرار خواهد داد

دنیای زعفران-حسینی، عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران درباره آنچه در حال رخ دادن برای زعفران اصیل ایرانی و تولید زعفران اتویی است، اظهار کرد: تولید زعفران اتویی چند سال پیش با سفارش دلالان چینی باب شد و با کمرگ شدن حضور آن ها در بازار در پی شیوع ویروسی کرونا، کمتر شد.

وی ادامه داد: اما حالا بار دیگر شاهد افزایش تولید این نوع زعفران  برای صادرات هستیم حال انکه تولید گسترده زعفران اتویی می تواند تهدیدی برای خوشنامی و اصالت زعفران ایرانی باشد.

حسینی در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه تولید این زعفران با هدف سودجویی بیشتر انجام می شود، گفت: این نوع زعفران  وزن بیشتری دارد و آراسته تر است اما، هیچگاه نمی تواند ویژگی های زعفران اصیل ایرانی که در بازار جهانی شناخته شده است را داشته باشد.

زعفران کاران افغانستانی

زعفران اتویی با فشار دستگاه خشک می شود

وی در توضیح مشخصات زعفران اتویی، اظهار کرد: در روش سنتی از ایام قدیم زعفران در تالارهای روی یک تکه پارچه تمیز پهن شده تا خشک شود و پس از جداسازی و پاک شدن به بازار ارائه می شود‌، اما در روش اتویی زعفران تحت فشار دستگاه خشک می شود.

حسینی تصریح کرد: اگر زعفرانی به صورت دستی خشک شود، از آنجایی که این فرایند کاملا دستی انجام می شود، به احتمال خیلی زیاد، شاخه زعفران کاملا صاف نبوده و فرخوردگی های مختلفی در آن دیده می شود اما، زعفرانی که با دستگاه خشک شود، زعفران صاف تر و خوشگل تری به حساب می آید که به آن  اتویی می گویند.

زعفران اتویی اصالت زعفران را مخدوش می سازد

وی معتقد است؛ شاید تصور شود که، ظاهر مناسب این نوع از زعفران می تواند بازار پسندی بیشتری برای محصول به همراه داشته باشد اما، واقعیت این است تولید این نوع زعفران  تنها با هدف سودجویی بیشتر است و منتج به از دست رفتن اصالت یک محصول با قدمت طولانی می شود.

به گفته وی؛ برخی محصولات در دنیا به دلیل اصالت و روش های خاص در تولید آن جایگاه خود را در دنیا پس از صدها سال حفظ کرده اند و زعفران ایران یکی از این محصولات است.

حسینی یادآور شد: زعفران ایران از گران ترین ادویه جهان است که به رغم تولید در سایر کشورها همچنان نوع ایرانی آن به عنوان کیفی ترین زعفران دنیا شناخته می شود که علاوه بر رقم آن به روش عمل آوری آن نیز مربوط می شود.

این عضو شورای ملی زعفران افزود: زعفران ایران یکی از مهمترین منابع ارزی کشور ایران در تجارت غیر نفتی است که تاثیر زیادی در رونق اقتصاد کشاورزی دارد، لازم است هر اتفاقی در تولید این محصول، حساب شده باشد و مسئولان نسبت به آن حساس باشند.

در دنیای زعفران بخوانید :

آمار صادرات زعفران در بهار 1401 و نگرانی های تحلیلی

 

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: قیمت پایه صادراتی زعفران اصلاح خواهد شد | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید