• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران : رفع تعهد ارزی ، عوارض آب مجازی، بالا بودن نرخ پایه گمرکی و ورود ارز به کشور برای صادرکننده زعفران در هر کیلو ۱۵ میلیون تومان هزینه سربار ایجاد می کند

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران : رفع تعهد ارزی ، عوارض آب مجازی، بالا بودن نرخ پایه گمرکی و ورود ارز به کشور برای صادرکننده زعفران در هر کیلو ۱۵ میلیون تومان هزینه سربار ایجاد می کند

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 22, 1401
  • اخبار
میری: روند و وضعیت قیمت زعفران - صادرات زعفران در 10 ماهه 1400-موانع صادرات طلای سرخ

در قوانین مربوطه آمده است که نباید برای محصولات کشاورزی عوارضی وضع شود اما برای صادرات زعفران عوارض آب مجازی در نظر گرفته شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: صادرات زعفران به علت موانع قانونی از جمله آب مجازی، بالا بودن نرخ پایه گمرکی و رفع تعهد ارزی از طریق سامانه نیما کاهش یافته است که ادامه این روند بازارهای صادراتی را از دست صادرکنندگان خواهد گرفت.

غلامرضا میری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال قیمت زعفران در بازار نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته به طوری که قیمت هر مثقال آن از ۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: واقعیت این است که عرضه و تقاضا، قیمت زعفران را تعیین می کند و هر چه عرضه کالا کمتر شود، قیمت آن افزایش می یابد، ایران دیگر تنها کشور تولیدکننده زعفران نیست و کشورهای دیگری هم وارد عرصه تولید زعفران شده اند لذا حفظ بازار برای صادرکنندگان زعفران دشوار شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به هر نحو ممکن بازارهای صادراتی را حفظ کرد، افزود: صادرات زعفران طی سالهای گذشته رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که صادرات سالانه آن از یک تن در دهه ۵۰، به ۳۲۵ تن در شرایط کنونی رسیده است که به ۶۷ کشور دنیا صادر می شود.

نائب رییس شورای ملی زعفران گفت: در مجموع رشد صادرات زعفران قابل توجه بوده است که نشان از توانمندی صادرکنندگان دارد، لذا نباید با ایجاد موانع داخلی چوب لای چرخ صادرات گذاشت و آن را کاهش داد.

میری با اشاره به عوارض صادرات آب مجازی زعفران نیز اشاره و بیان کرد: در قانون مجلس شورای اسلامی آمده است که نباید برای محصولات کشاورزی عوارضی وضع شود اما برای صادرات زعفران عوارض آب مجازی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، آب مجازی میزان آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی در فرآیند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد یا به عبارت بهتر، میزان آبی که برای تولید یک کالا مورد نیاز است.

وی ادامه داد: زعفران آب زیادی مصرف نمی کند، آب بری زعفران از مهرماه شروع می شود و از آذرماه دیگر نیاز چندانی به آب ندارد و اگر هم وضعیت جوی مناسب باشد، دیگر به هیچ وجه آبیاری نمی خواهد، لذا عوارض آب مجازی برای صادرات چنین محصولی منطقی به نظر نمی رسد.

میری اظهار داشت: رفع تعهد ارزی از طریق سامانه نیما نیز، در شرایطی که صادرکننده مجبور است ارز خود را به قیمت کمتری از نرخ آن در بازار آزاد به دولت عرضه کند، هزینه سرباری را برای تجار زعفران به وجود می آورد لذا صادرات هم دیگر چندان توجیه اقتصادی پیدا نمی کند.

وی اضافه کرد: در مجموع رفع تعهد ارزی از طریق سامانه نیما، عوارض آب مجازی، بالا بودن نرخ پایه گمرکی و ورود ارز به کشور برای صادرکننده زعفران در هر کیلو ۱۵ میلیون تومان هزینه سربار ایجاد می کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: در این شرایط قاچاقچی سود زیادی عایدش می شود، زیرا صادرکننده برای صادرات زعفران در هر کیلو هزینه سربار زیادی پرداخت می کند اما قاچاقچی بدون پرداخت این هزینه، زعفران را با قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر عرضه می کند و بازارها را از دست صادرکنندگان واقعی زعفران خارج می سازد.

میری اظهار داشت: موانع صادراتی در زمینه صادرات زعفران باعث شده است که پارسال صادرات این کالا از کشور از نظر وزنی ۱۹ درصد کاهش یابد و این روند کاهشی ادامه داشته است به طوری که براساس آخرین آمار در فروردین امسال وزن این صادرات ۶۰ درصد و در اردیبهشت ماه ۱۹ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: کاهش صادرات زعفران به ضرر تولیدکننده نیز خواهد بود زیرا هدف اصلی تولید زعفران در کشور صادرات آن است و باید برای پابرجا بودن تولید، از صادرات حمایت کرد، با ایجاد موانع صادراتی، کشاورزان متضرر می شوند و اشتغال در این بخش از بین می رود.

وی گفت: هنوز ایران در تولید زعفران با کیفیت در دنیا پیشتاز است و قاچاقچی رقیب اصلی ما است لذا برداشته نشدن موانع صادراتی، در واقع کمک به رقیب صادرکنندگان خواهد بود.

۷۰ درصد سطح زیر کشت زعفران و ۷۵ درصد تولیدات این محصول در کشور متعلق به خراسان رضوی است که ۷۰ درصد از تولیدات زعفران کشور به خارج صادر می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید