• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • قاچاق زعفران صدای اعتراض وزیر کشاورزی افغانستان را نیز درآورد !

قاچاق زعفران صدای اعتراض وزیر کشاورزی افغانستان را نیز درآورد !

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 3, 1401
  • اخبار

وزیر زراعت ضمن اعتراض با قاچاق زعفران می‌گوید که پنج تُن زعفران کشورهای دیگر، به نام زعفران افغانستان به بازارهای جهانی صادر شده‌است.

وزیر زراعت: زعفران کشورهای دیگر به نام زعفران افغانستان صادر می‌شود
نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، دیروز به منظور ارائه معلومات در مورد برنامه‌های این وزارت و خشکسالی در کشور به نشست عمومی مجلس نمایندگان فراه خوانده شده بود.
برخی اعضای مجلس نمایندگان در این نشست گفتند که زعفران افغانستان به بیرون از کشور قاچاق می‌شوند.
اما وزیر زراعت گفت که زعفران کشور قاچاق نمی‌شود، بلکه زعفران کشورهای دیگر به نام زعفران افغانستان به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
او بدون ارائه جزییات در مورد صادر کردن زعفران دیگر کشورها و چگونگی آن افزود: «سال گذشته ما ۱۰٫۶ تن زعفران تولید داشتیم؛ اما اضافه از ۱۵ تن زعفران به نام زعفران کشور به بازارهای خارجی صادر شده‌است.»
موصوف گفت که اکنون نیز این روند ادامه دارد.

عرضه زعفران دیگر کشورها بنام زعفران افغانستان موجب بدنامی زعفران افغانستان است

او افزود که عرضه زعفران کشورهای دیگر به نام زعفران افغانستان برعلاوهٔ بدنامی کشور، سبب پایین آمدن قیمت زعفران افغانستان در بازارهای جهانی شده‌است؛ زیرا زعفران افغانستان کیفیت بسیار بالا دارد و در تناسب به آن، زعفران کشورهای دیگر دارای کیفیت پایین می‌باشد.
وی خواهان همکاری اعضای مجلس در راستای جلوگیری از صادر کردن زعفران دیگر کشورها به نام زعفران افغانستان شد و خاطر نشان کرد که این موضوع را با ریاست جمهوری نیز شریک کرده‌است.
رمضان بشردوست نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان، ضمن انتقاد از وزیر زراعت، خواستار مشخص شدن قاچاقبران زعفران کشورهای دیگر به نام زعفران افغانستان، به بازارهای جهانی شد.

قاچاق زعفران افغانستان باید متوقف شود

اما وزیر زراعت گفت: «اسنادی که نزد من است، خدمت پارلمان روان می‌کنم؛ تا به حال به خاطر جلوگیری از قاچاق زعفران، دوبار بالای فامیلم حمله شده‌است. تا هنوز نام قاچاقبران را از ترس برایم نگفته‌اند؛ اما پیدا می‌کنم و با ملت شریک می‌کنم.»
موصوف همچنان در نشست دیروز گفت که جنگلات کشور قطع و قاچاق می‌شود.
وی افزود که تمام معلومات لازم در این مورد را با سکتور امنیتی و دفاعی کشور شریک کرده تا جلو قطع و قاچاق آن گرفته شود.
درانی در خصوص خشکسالی در کشور گفت با بودجه ای که برای سکتور زراعت در بودجه ملی در نظر گرفته شده، ناممکن است که این سکتور رشد کند و با مشکلات ناشی از خشکسالی مبارزه شود.
به گفته موصوف، سه درصد کل بودجه ملی به سکتور زراعت اختصاص یافته و باید مجلس نمایندگان حین تصویب بودجه، پول بیشتری را برای این سکتور اختصاص دهد.
به گزارش پژواک، او خطاب به اعضای مجلس افزود: «بودجه بدهید؛ در غیر آن خشکسالی ادامه پیدا خواهد کرد و با مشکلات بیشتر روبرو خواهیم شد.»
درانی، زراعت را ستون فقرات جامعه خواند و گفت که در افغانستان برای یک سال به یک میلیارد دالر نیاز است تا برای حیوانات علوفه تهیه شود تا به دلیل خشکسالی تلف نشوند.
او افزود که وزارت زراعت، برای علوفهٔ فصل زمستان مواشی، ۷۰ میلیون دالر از حکومت تقاضا کرده‌است.
موصوف گفت که تاکنون ۱۱۱هزار تن گندم برای نیازمندان کمک شده و ۶۰ هزار تن گندم دیگر در ذخایر این وزارت وجود دارد که در صورت نیاز برای نیازمندان توزیع خواهد شد.
وی همچنان در نشست دیروز گفت که این وزارت تلاش دارد تا نباتاتی کشت شود که با استفاده از آب کم حاصل بیشتر بدهد.

بیشتر بخوانید :
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید