سوالاتی درباره “بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان”

سوالاتی درباره "بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان"

سوالاتی درباره “بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان”

یک روزنامه: قرارداد 300 میلیون دلاری، محقق می شود؟

در حالیکه خبری با عنوان “بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان” در روزهای اخیر با سرعت فضای رسانه ای زعفران را پر کرد، یک روزنامه سراسری درباره ماهیت این قرارداد سوالات مهمی را مطرح کرده است؟

روزنامه همشهری در شماره 29 شهریور خود در این خصوص نوشت: درحالی‌که ارزش کل صادرات زعفران در سال گذشته 191میلیون دلار بود، روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها از امضای قرارداد 300میلیون دلاری برای صادرات زعفران به قطر خبر دادند.

به گزارش همشهری، روز گذشته بعضی از خبرگزاری‌ها گزارشی از امضای “بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان” بین ایران و قطر منتشر کردند که به موجب آن 200تن زعفران ایران به ارزش اولیه 300میلیون دلار قرار است در آستانه جام‌جهانی فوتبال2022 به قطر صادر شود.

براساس این گزارش قرارداد فوق در حاشیه دیدار سفیر جمهوری اسلامی و وزیر دارایی قطر، میان بازرگانان 2کشور منعقد شده و قرار است نخستین محموله زعفران اول اکتبر۲۰۲2 (9مهر‌ماه) به قطر ارسال می‌شود.

گذشته از مزایایی که برای این قرارداد تجاری در گزارش فوق برشمرده شده، تحقق این قرارداد با توجه به شرایط تولید و صادرات زعفران در سال‌های اخیر، کمی دور از امکان به‌نظر می‌رسد.

آمار و ارقام ارائه شده برای میزان تولید و صادرات زعفران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد کل صادرات زعفران ایران به 76کشور مقصد صادراتی در بهترین شرایط به رقم 325تن (در سال 99) رسیده و اینکه ایران بتواند تنها به یک کشور کم‌جمعیت مثل قطر 200تن زعفران صادر کند، با آمار و ارقام سال‌های اخیر هم‌خوانی ندارد.

بی اطلاعی جهاد و میری و احتشام از “بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان”

از سوی دیگر پیگیری‌های همشهری درباره این موضوع نشان داد نه‌تنها شورای ملی زعفران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مسئول در حوزه زعفران، بلکه وزارت جهادکشاورزی نیز از امضای چنین قراردادی بی‌اطلاع‌اند.

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با همشهری، با ابراز بی‌اطلاعی از این قرارداد گفت: شورای ملی زعفران در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارد و نمی‌تواند اظهارنظری در این خصوص داشته باشد.

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در پاسخ به تماس همشهری برای اطلاع از جزئیات این قرارداد، از چگونگی انعقاد این قرارداد و اینکه امضاکنندگان چه کسانی بوده‌اند ابراز بی‌اطلاعی کرد.

بی‌اطلاعی بزرگ‌ترین اتحادیه صادراتی زعفران کشور از نام و مشخصات امضاکنندگان قراردادی که «بزرگ‌ترین قرارداد تجاری انتقال زعفران جهان» توصیف شده در حالی است که در گزارش منتشر شده «بازرگانان و تجار ایرانی و قطری» به‌عنوان طرفین قرارداد معرفی شده‌اند.

یک مقام آگاه در وزارت جهادکشاورزی نیز در پاسخ به سؤال همشهری درباره جزئیات این قرارداد گفت: این قرارداد با دولت بسته نشده و به‌احتمال زیاد طرف قرارداد تعدادی از تجار و تولیدکنندگان برندهای معروف بوده‌اند.  او افزود: کل صادرات ما در سال گذشته 330تن به ارزش 191میلیون دلار بوده، حال چگونه امکان دارد که قطر 3میلیون نفری که با احتساب توریست‌های مهمان جام جهانی نهایتا 6میلیون جمعیت در بازه زمانی جام جهانی فوتبال خواهد داشت، 200تن زعفران نیاز داشته باشد؟ این قرارداد نهایتا می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و برندینگ و بسته‌بندی با ‌تکنولوژی بالا باشد وگرنه کل ارزش صادرات زعفران ما که به شکل فله و بسته‌بندی صادر می‌شود، به 300میلیون دلار نمی‌رسد. به‌گفته این مقام مسئول کل تولید زعفران ایران در سال گذشته 450تن بوده که 330تن آن صادر شده است.

بیشتر بخوانید: قرارداد 300 میلیون دلاری برای صادرات زعفران به قطر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید