دلالی زعفران برای مدیران دستگاه ها هم جذاب است!

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 19, 1401
  • اخبار
دلالی زعفران- قیمت جدید زعفران

یک فعال رسانه ای تربت حیدریه مدعی شد؛

دلالی زعفران برای مدیران دستگاه ها هم جذاب است!

سالارمقدم فعال رسانه ای در تربت حیدریه در گزارشی که خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) منتشر کرده مدعی شده است که دلالی زعفران در فصل برداشت برای مردم این خطه بسیار جذاب است و حتی مدیران دستگاه های اجرایی هم حاضرند کار خود را رها کنند و بروند سراغ دلالی. به گفته وی در این شرایط قدرت تصمیم سازی درستی ندارند.

تربت‌حیدریه، مرکز ثقل دلالی زعفران

یک فعال رسانه ای تربت حیدریه در گفتگو با ایرنا درباره دلالی زعفران ، پرداختن به موضوع دلالی زعفران را برای مردم و به خصوص مسوولان این خطه بسیار جذاب خواند و مدعی شد این جذابیت به حدی است که برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در ایام فصل برداشت زعفران حاضرند کار خود را تعطیل کرده و فکر و ذهن خود را وقف خرید و فروش زعفران ‌کنند.

محمدرضا سالارمقدم به خبرنگار ایرنا گفت: در چنین فضای فکری، چگونه می‌توان انتظار داشت آنها که وظیفه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری در حوزه زعفران را دارند، به اتخاذ تصمیم‌های درست، واحد، یکپارچه و البته با قابلیت اجرایی بپردازند.

پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن زعفران در تربت‌حیدریه

در ادامه این گزارشِ خبرگزاری دولت، مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال زراعی گذشته، منتهی به ابتدای مهر ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود امسال از مزارع این شهرستان به عنوان قطب تولید این محصول، نزدیک به ۲۰ تن زعفران خشک برداشت شود.

حسین محمدی افزود: از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار، معادل ۷۶ درصد آن در خراسان رضوی و از مجموع اراضی زیر کشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس این شهرستان از حیث سطح زیر کشت در دنیا و کشور رتبه نخست را داراست.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار در این خطه از محل کشت زعفران ارتزاق می‌کنند، ادامه داد: میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هکتار است و بدون در نظر گرفتن خشکسالی امسال، به طور متوسط میزان تولید زعفران این خطه ۳۵ تن در سال است.

او اضافه کرد: هم‌اکنون هر هکتار کشت زعفران، برای ۲۱۸ نفر شغل ایجاد می کند و در کل برای ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم از این طریق ایجاد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در خصوص زمان کاشت و برداشت زعفران در این خطه نیز گفت: پیاز زعفران را معمولا تابستان یا اواخر بهار (خرداد) می‌توان کاشت که به دلایل مختلف معمولا فصل کاشت تا پایان شهریورماه ادامه می‌یابد.

محمدی افزود: فصل برداشت گل زعفران، مهرماه است اما به شکل دقیق تر در خطه تربت حیدریه فصل برداشت به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز می شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

وی به فراوری زعفران هم اشاره و اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ مرکز فرآوری در این خطه به استحصال سالیانه ۶۰ تن زعفران و دیگر فراورده‌های متعلق به آن، مشغول هستند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در خصوص قیمت مصوب خرید زعفران در سال زراعی جاری نیز گفت: هنوز از سوی دولت، قیمت جدیدی برای این محصول اعلام نشده است، اما سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیر موضوع است.

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران است و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود اما تاکنون از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازارهای هدف ایران محدود است، سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تأمین ۹۵ درصد زعفران دنیا هدف گذاری جدیدی را می‌طلبد که با دست به دست دادن همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند، محقق خواهد شد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید