• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • توسعه کشت زعفران در لرستان / زعفران صنعت زنبورداری لرستان را ارتقاء خواهد داد

توسعه کشت زعفران در لرستان / زعفران صنعت زنبورداری لرستان را ارتقاء خواهد داد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 6, 1401
  • اخبار
تولید زعفران خراسان - پدیده گل روی گل در بازار زعفران

کشت زعفران به صورت دیم در لرستان ممکن است/توسعه کشت زعفران به جهت زنبورداری و دامپروری نیز آثار مثبتی دارد.

دنیای زعفران – به گزارش دنیای زعفران به نقل از شبستان با توجه به اینکه استان لرستان از قدیم الایام یکی از مراکز پرورش زنبور عسل بود است،  درپاییز زنبور داران این استان با مشکل جدی در تأمین غذای زنبور ها خصوصاً در مناطق سرد سیر مواجه می شوند.لذا زعفران می تواند به حل این مشکل کمک کند.

همچنین با توجه به اینکه گل دهی زعفران تابع حرارت محیط و اولین دور آبیاری است، می توان با تغییر زمان آبیاری، گل دهی زعفران را نیز تغییر داد و از این طریق می توان حداقل به مدت 40-30 روز مزارع پر از گل جهت استفاده زنبور های عسل فراهم نمود.

کشت زعفران به صورت دیم هم در لرستان امکان پذیر است

خادمی همچنین با اشاره به شرایط آبیاری زعفران عنوان کرد: بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه آبیاری زعفران شروع می شود.

وی عنوان کرد: نتایج تحقیقات در استان نشان داده است که کشت زعفران به صورت دیم هم امکان پذیر است.

خادمی همچنین با بیان اینکه گل زعفران معمولاً در اواسط پاییز برداشت می شود، بیان کرد: عملیات برداشت گل در یک مزرعه حدود 20 روز به طول می انجامد.

علوفه زعفران ارزش غذایی دارد

این کارشناس در ادامه با اشاره به ارزش غذایی علوفه زعفران در مقایسه با کاه گیاه گندم و جو، گفت: از مزارع گندم و جو در سطح استان لرستان نمونه های مختلفی جمع آوری شده و در آزمایشگاه مورد تجزیه و آنالیز قرار گرفتته وهمچنین از مزارع زیر کشت زعفران نمونه های تصادفی انتخاب و مشابه گندم و جو مورد تجزیه قرار گرفتند و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که متوسط میزان پروتیین خام علوفه زعفران 37/7 درصد و کاه گندم 68/2 و جو 25/3 درصد است.

با توجه به اینکه هر هزار متر کشت زعفران برای یک خانواده ایجاد اشتغال خواهد کرد و با توجه به معضل بیکاری استان لرستان ضروری است که عموم مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی مسئولان کشوری در حوزه کشاورزی توجه ویژه ای به توسعه کشت زعفران در استان لرستان داشته باشند.

پیاز زعفران را از موقع خزان بوته زعفران (اوایل خرداد) تا اواسط مهر می توان کشت نمود،اما بهتر هست در اواسط تابستان که هوا و زمین بسیار گرم و درصد رطوبت نسبی هوا فوق العاده کم است و ممکن است پیازها آسیب ببینند، کشت نشود.

قاچاق زعفران به افغانستان به صورت قانونی

اتحادیه زعفرانکاران افغانستان مدعی شد : در تولید پیاززعفران به خودکفایی رسیده ایم

تایباد رتبه سوم تولید زعفران در جهان

 

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: آغاز خرید حمایتی زعفران در خراسان شمالی از امروز 10 آبان | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید