• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیش بینی مقام وزارت کشاورزی از تولید زعفران ایران ؛ ۳۰۰ تن / فقط ۴۰ درصد زعفران به شکل عالی خشک می شود

پیش بینی مقام وزارت کشاورزی از تولید زعفران ایران ؛ ۳۰۰ تن / فقط ۴۰ درصد زعفران به شکل عالی خشک می شود

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 21, 1401
  • اخبار
کاهش تولید زعفران در شهرستان ها - خشکسالی

زینعلی : وجود رقابت های ناسالم میان تعدادی از تجار سبب شده تا دود آن به چشم کشاورز برود.

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در باب تولید زعفران گفت: حدود ۴۰ درصد از زعفران ایران با «کیفیت عالی» خشک می شود.

دکتر حسین زینعلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در ایران ۱۲۲ هزار هکتار است، افزود: پیش بینی می شود طی امسال ۳۰۰ تن محصول از مزارع برداشت شود.

آموزش ؛ حلقه مفقوده زعفران

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از زعفران دنیا در ایران کشت می شود، ادامه داد: دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت خشک کردن زعفران در کشور وجود دارد و تمامی زعفران تولیدی در داخل خشک می شود؛ اما فقط حدود ۴۰ درصد از این محصول با «کیفیت عالی» خشک می شود.

دکتر زینعلی اظهار کرد: آموزش، یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در این زمینه است که باید به کشاورزان ارائه شود تا مابقی زعفران های تولیدی با کیفیت عالی خشک شود و از سوی دیگر به آن ها برای انجام این کار تسهیلات کم بهره ارائه شود.

لزوم تولید محصولات زعفرانی سهل المصرف

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تشکیل شرکت تعاونی و عضویت این کشاورزان در آن شرکت ها و استفاده از دستگاه های خشک کن می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه باید دنیا را برای محصولات سهل المصرف آماده کنیم، گفت: باید زعفران را به شکل های قرص، کپسول و … نیز آماده کنیم که در این زمینه ظرفیت صنایع فرآوری آن نیز وجود دارد.

زیرساخت های بسته بندی خوبی داریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر زعفران به علت تقاضای بازار بسته بندی شده و به صورت فله صادر می شود، تصریح کرد: در واقع سایر کشورها زیرساخت لازم برای تولید قرص، کپسول و … را فراهم کرده و زعفران های بسته بندی و ارسال شده به آن کشورها را تبدیل به محصولات سهل المصرف می کنند.

دکتر زینعلی تاکید کرد: زیرساخت لازم جهت تولید این محصولات در کشور وجود دارد فقط باید بازارهای جدید را برای آن ها شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد تضاد میان پزشک سنتی و شیمیایی است که باید این تضاد نیز مرتفع شود.

تولید ۷۰ نوع دارو از زعفران

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در واقع گیاه دارویی زعفران فواید دارویی بالایی دارد و از آن در داخل و خارج تاکنون ۷۰ نوع دارو تولید شده است و یکی از مواردی که می توان از آن استفاده کرد برای رفع افسردگی و دیابت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعیین کننده اصلی قیمت زعفران در دنیا ایران است، افزود: اما وجود رقابت های ناسالم میان تعدادی از تجار سبب شده تا دود آن به چشم کشاورز برود.

دکتر زینعلی تاکید کرد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته و تمام تلاش بر این است تا ایران اصلی ترین تعیین کننده قیمت زعفران در دنیا باشد.

آغاز جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه

سند راهبردی زعفران از سال آینده مشکلات ایران در تولید و صادرات زعفران را مرتفع خواهد کرد

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: دلایل کاهش تولید زعفران در خراسان شمالی | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید