• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • آیا اوسک میتواند زعفران را از مظلومیت خارج کند و باعث حمایت کشاورز شود؟!

آیا اوسک میتواند زعفران را از مظلومیت خارج کند و باعث حمایت کشاورز شود؟!

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 18, 1401
  • اخبار

به گزارش دنیای زعفران ، مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی اعلام کرد :  این استان در زمینه محصول زعفران مرجع است و طبق مصوبات ملی، استانهایی که در تولید محصولی مرجع هستند حق رای و تصمیم گیری در زمینه آن محصول را دارند. وی با اشاره به اوسک افزود: به همین دلیل باید تصمیم گیری ها در این رابطه با حساسیت بالا و توجه به تمامی اصول مربوطه با هدف حمایت از کشاورز باشد.

وی با بیان اینکه تشکیل سازمان تخصصی زعفران از قبیل اوسکدر کشور به منظور توجه ویژه به مسائل مربوط به این محصول راهبردی می تواند راهگشا باشد، ادامه داد: باید برای این محصول سازمان و مجموعه‌ای در کشور ایجاد شود که بخش خصوصی، دولتی و واسطه‌ها در کنار یکدیگر و در قالب‌های موثر هماهنگی و همراهی داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: البته مدل خصوصی چنین سازمانی که شناخته شده و ثبت شده در سازمان یونسکو به نام “اوسک” با عنوان باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) در استان ایجاد شده است که می توان با حمایت و تقویت اوسک اقدام به حل مسائل مربوط به این حوزه کرد.

وی فقدان مدیریت بازار را از دلایل مهم سهم اندک در تولید و صادرات محصول زعفران دانست و افزود: اصل اساسی رسیدن سود و برکات ناشی از تولید محصول در درجه اول به تولید کنندگان یعنی همان کشاورزان است.

قاچاق پیاز زعفران ایران به کشورهای دیگر

عباس زاده با بیان اینکه پیاز زعفران ایران به صورت قاچاق به کشورهای دیگر رفته و آنها با برخورداری از منابع آبی، زمین و نیروی کار ارزان قیمت، در حال مانور برای تولید طلای سرخ هستند، ادامه داد: چرا ما در کشور خودمان اقدام به مدیریت فرایند تولید، بازاریابی و صادرات نکنیم تا شاهد تقویت و حمایت از زعفران کاران باشیم.

وی یادآور شد: باید به جای اینکه وارد حواشی و مسائل بی اهمیت در حوزه زعفران شویم، با قدرت وارد بازار شده و با به کارگیری دانش به دنبال فقرزدایی در این عرصه باشیم.

عدم حضور دلالان باعث تعطیلی بازار می شود ؟!

مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که همه بخشهای فعال بازار باید در این روند دیده شوند و به عنوان مثال معتقدم اگر واسطه‌ها یا همان دلالان نباشند، بازار تعطیل می شود کما اینکه در دانشگاههای کشورهای خارجی، رشته تحصیلی به نام “واسطه گری” وجود دارد و آنان به صورت علمی به کار در این حوزه می‌پردازند.

وی اظهار کرد: اما در حال حاضر شاهد حضور واسطه ها و دلالان بی سوادی در عرصه هستیم که تنها به دنبال کسب سود خود از بازار هستند و هیچ توجهی به کشاورز، به عنوان تولید کننده و نیز اصالت زعفران ایران ندارند.

عباس زاده گفت: در این میان از ورود علم و دانش، پژوهشهای دانشگاهی و تحقیقاتی باید با روی خوش استقبال شود و با در نظر گرفتن نیاز بازار و مشتری، اقدام به تقویت روند سوددهی کرد.

این مسوول اظهار کرد: باید همانند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، اقدام به تشکیل اتاق زعفران کنیم تا شاهد تولی‌گری و پیگیری حقوقی موثر در زمینه زعفران در روند تولید و صادرات آن باشیم.

وی تاکید کرد: باید منافع کشور و منافع ملی را بر منافع فردی اولویت بدهیم و تنها به این شیوه است که امکان حفظ زعفران به عنوان محصول منحصر به فرد ایرانی را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه زعفرانکاران افغانستان مدعی شد : در تولید پیاززعفران به خودکفایی رسیده ایم !

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید